سرویس: ویژهکد خبر: 79177|08:53 - 1393/10/13
نسخه چاپی

وحدت شیعه و سنی ضرورتی اجتناب ناپذیر

وحدت شیعه و سنی ضرورتی اجتناب ناپذیر

وحدت بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی امام خمینی با تکید بر وحدت شیعه و سنی اختلاف زمانی بین این دو مذهب را در روایات میلاد پیامبر به عنوان هفته وحدت اعلام نمودند. هفته‌ای که از یک تهدید مذهبی به یک فرصت بزرگ جهانی تبدیل شد این در حالی است که اهل سنت در ایران در اقلیت قرار دارند اما امام به عنوان مرجع تقلید دینی، رهبر و یا بطور کامل‌تر بگوییم «ولی فقیه»وحدت این مذاهب اسلامی را نه تنها در ایران بلکه برای همه مسلمانان جهان الگو قرار دادند.

اما در این بین هستند کسانی که بر علیه این اتحاد مقدس فعالیت‌های آشکار و پنهان انجام می‌دهند و حتی در چند سال گذشته در شیطنتی آشکار هفته‌ای را به نام هفته برائت برای ایجاد تفرقه بین این مذاهب اسلامی اعلام و تبلیغات وسیعی بر روی آن انجام دادند. خارج از این موضوع که این افراد به ظاهر شیعی وابسته به استعمار و جریانات کفر هستند ، باید چند موضوع را در سیر تاریخی وحدت و تفرقه شیعه و سنی مورد توجه قرار داد. وحدت شیعه و سنی نه‌تنها در بین علمای شیعه بلکه به فرمان اهل بیت علیه السلام یک فریضه محسوب مشود تا آنجا که اهل بیت نماز خواند پشت سر اهل سنت را جایز می‌دانند و این با توجه به شرایطی که در فقه شیعی برای امام جماعت قائل شده جالب و بسیار قابل تامل است.

اما اگر به تاریخ معاصر بنگیرم می‌بینیم که دشمن اسلام همیشه از تفرقه سود بوده و برای از بین بردن وحدت دست به کارهای کثیف زده است. وحدت شیعه و سنی در عین حال به بررسی و مناظرات عقلی و نقلی نیز مجال بروز و ظهور داده و هیچ تعارضی در این میان قرار نداده است، چه آنکه می بینیم که برای مثال زمانی که مجموعه مناظرات مذهبی سلطان الواعظین در پاکستان روی داد و کتاب شبهای پیشاور حاصل آن است نه‌تنها کسی به وی متعرض نشد بلکه هر روز متن مناظرات روز قبل در روزنامه‌های پاکستان به چاپ می‌رسید. و این نشان از یک جامعه مترقی و ازاد دارد اما بعدها دشمنان اسلام در پاکستان فضا را به گونه‌ای چیدند که شیعه‌کشی به یک اتفاق روزمره تبدیل شود. انها از یکسو تندروهای سنی و از یک سو تندروهای شیعه را در این کشور پرورش دادند.

همین اتفاق در عراق نیز رخ داد تا قبل از جنگ سال۲۰۰۱ و ورود نیروهای انگلیس و امریکا در عراق وحدت شیعه و سنی در حدی بود که علاوه بر مناظرات و مباحثات عقلی و نقلی ازدواج بین این دو مذهب یک امر عادی بود. اما کم کم با ریشه دار شدن حضور استعمار‌گران گروهک‌های نو ظهوری از شیعه و سنی شکل گرفتند که به واسطه امکانات و رسانه‌هایی که غرب در اختیار آنها می‌گذاشت به ایجاد تفرقه آن‌چنان دامن زدند که اکنون اوضاع عراق به بحرانی جهانی بدل شده است. اگر به عقب‌تر برگریدم می‌بینم در دوران امپرطوری صفویه و عثمانی ، عثمانی‌ها توانستند قسمت اعظمی از اروپا را به تصرف خود در بیاورند، اینجا بود که غرب با دمیدن به جنگ مذهبی بین این دو امپراطوری اسلامی توان مقابله با اسلام را یافت و از این استراتژی برای محافظت از خود استفاده کرد.

انچه امروز در دنیا مشاهده می کنیم نیز تابع همین اصول است. وهابیون که دست نشانده مسلم غرب‌اند برگذاری جشن و میلاد برای پیامبر اسلام را منع و حرام اعلام می‌کنند چون پیامبر اسلام عامل وحدت بین مسلمین است و شیعیان انگلیسی این هفته را هفته برائت اعلام می کنند تا همان راه وهابیون را در مسیری دیگر بپیمایند. در این میان هوشیاری ملت مسلمان ایران که ام‌القرای جهان اسلام است بسیار حائز اهمیت به نظر می رسد./جواد محمدی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد