سرویس: ویژهکد خبر: 46076|11:16 - 1393/01/18
نسخه چاپی

"چ" با روایتی ملی ومذهبی ودیدی احیا گرانه در حوزه دفاع مقدس جای خود را به شایستگی در میان مردم یافته است

"چ" با روایتی ملی ومذهبی ودیدی احیا گرانه در حوزه دفاع مقدس جای خود را به شایستگی در میان مردم یافته است

مطلع الفجر- در واقع ،فیلم "چ" با همه برجستگی  به یک نماد  ملی ، حماسی و مذهبی  در سینمای ایران بدل  شده  و در واقع  با روایت زخم ها ، حماسه و رشادتهای  مردم ،حقاً در میان مردم  جای خود را به شایستگی یافته است

به گزارشمطلع الفجر،فیلم جدید حاتمی کیا ،"چ " یک قصه خوب حماسی و احیا گرانه  و نمونه یک اتفاق  مهم در صحنه هنر ، یک رویداد قابل ثبت در تاریخ فرهنگ و یک جهش ارزشی و بزرگ  در کالرنامه هنرمند یعنی ابراهیم حاتمی کیا استپشت صحنه فیلم چ1اگر چه کارهای حاتمی کیا  بعد از ساخت " آژانس شیشه ای "با افت و خیز های در حرکت بود  تا اینکه اخیراً وی با ساخت فیلم " چ" که میتوان گفت بهخ تمام معنا سینما سات ، سینمایی که واجد عوامل ساختارمند است  و موضوع  و مضمون در ان با فنی جذاب عجین و محقق شده است  ودر فیلم "چ" داستان پر مغز و مایه  و شخصیت دار  و دی عین حال قهرمان و ضد قهرمان دارد  و زمان  و مکان  قصه پردازی  قابل شناسایی استاین فیلم  در واقع روایت  دو روز حضور دکتر چمران  در پاوه است  است و با نگاه  و روایتی متفاوت  روزهای جنگ و دفاع  را به نمایش در آورده است  که در ان با پردازشی  خاص  که حاصل  نبوغ حاتمی کیا است  تغییر معادلات  و اتفاقات  با حضور دکتر چمران  در پاوه  به تصویر کشیده  شده است دکتر چمران در این فیلم  با حد اقل نیرو و امکانات مفید ترین و موثر ترین استفاده را حاصل نموده است و ترسیم واقع گرایانه و تولید چنین خمیرمایه ای فقط از کارگردانی خاص  همچون حاتمی کیا بر می آید از طرفی حاتمی کیا در فیلم "چ"  به کمک خلاقیت  خود  و بهره گیری  از تکنیک ها ی روز  تولید تصویر  توانسته است  به شایستگی  بسیاری از صحنه  و حوزه ها را بازسازی  و در نهایت  تاثیر  گذاری  بر پرده نقره ای  سینما جاری نمایدفیلم چ2نا گفته نماند  در این فیلم  که سر تا سر آن رنگ و بوی یک فیلم حماسی  سرشار از توسل و معنویت  در برگرفته است   میتوان آن را  انقلابی خاص در شکلی جدید و احیا گرانه فیلم دفاع مقدس نام برد در این فیلم  مناجات های عارفانه  چمران   در چهره اش متبلور است و پرداخت معنوی را در آن ایجاد نموده است  و در دیدگاهی دیگر  حاتمی کیا  با پرداخت  به موضوع تاریخ نگاری و اطلاع دهی  در "چ"  به بیانی برای نسل امروز و نسل فردا  از افشای  دیروز کوتاه نمی آید  وی در عین زنده کردن  کار زاری با رنگ و بوی خاکی و معنوی ، صحنه های رزم  و حضور دشمن  این هنگامه را بدون پس زمینه  سیاسی نمی بینید و زد و بند ها  و عملکرد مرکز نشینان  مورد غفلت قرار نمی گیرد ، دادگاه رفتن فرمانده هان  ارتش  و یا کوتاهی دولت موقت  تا سیاسیون  هم طیف همراهش  به بحث و چالش کشیده می شود تا جایی که راهی جز ورود امام (ره) به صحنه  باقی نمی ماند و حقا چه کار ساز  است پیام آن مراد بسیجیانفیلم چ4خلاصه مطلب اینکه  حاتمی کیا در فیلمی احیا گرانه و غافلگیر کننده  باز هم  در تدارک سبک  خاص خود  در امروز ه ای که سینمای دفاع مقدس  در حال فراموشی  است ، به نوعیث "جهادگرانه " قیام به احیا میکند گفتنی است ، جهاد از آن جهت  که در نگاه و رویکرد تکنیکی وقتی ، اعتماد به نفس سینمای ایران تقویت و در جهت  نهی و نفی  کردن نیازهای  تکنولوژی  سینما از بیون مرزها  ، الگویی عمل میکند  و با محقق نمودن این مهم ثابت کرد که " ما میتوانیم " نه تنها نیازهای تکنولوژی و تکنیکی  خود را مرتفع بلکه تامین کننده نیازهای دیگران باشیم  و از این رو "چ" با همه برجستگی  به یک نماد  ملی ، حماسی و مذهبی  در سینمای ایران بدل  شده  و در واقع  روایتگر زخم ها ، حماسه و رشادتهای  مردم است  و حقاً در میان مردم  جای خود را به شایستگی یافته است

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد