مطلع الفجر11:16 - 1393/01/18

"چ" با روایتی ملی ومذهبی ودیدی احیا گرانه در حوزه دفاع مقدس جای خود را به شایستگی در میان مردم یافته است

مطلع الفجر- در واقع ،فیلم "چ" با همه برجستگی  به یک نماد  ملی ، حماسی و مذهبی  در سینمای ایران بدل  شده  و در واقع  با روایت زخم ها ، حماسه و رشادتهای  مردم ،حقاً در میان مردم  جای خود را به شایستگی یافته است

به گزارشمطلع الفجر،فیلم جدید حاتمی کیا ،"چ " یک قصه خوب حماسی و احیا گرانه  و نمونه یک اتفاق  مهم در صحنه هنر ، یک رویداد قابل ثبت در تاریخ فرهنگ و یک جهش ارزشی و بزرگ  در کالرنامه هنرمند یعنی ابراهیم حاتمی کیا استپشت صحنه فیلم چ1اگر چه کارهای حاتمی کیا  بعد از ساخت " آژانس شیشه ای "با افت و خیز های در حرکت بود  تا اینکه اخیراً وی با ساخت فیلم " چ" که میتوان گفت بهخ تمام معنا سینما سات ، سینمایی که واجد عوامل ساختارمند است  و موضوع  و مضمون در ان با فنی جذاب عجین و محقق شده است  ودر فیلم "چ" داستان پر مغز و مایه  و شخصیت دار  و دی عین حال قهرمان و ضد قهرمان دارد  و زمان  و مکان  قصه پردازی  قابل شناسایی استاین فیلم  در واقع روایت  دو روز حضور دکتر چمران  در پاوه است  است و با نگاه  و روایتی متفاوت  روزهای جنگ و دفاع  را به نمایش در آورده است  که در ان با پردازشی  خاص  که حاصل  نبوغ حاتمی کیا است  تغییر معادلات  و اتفاقات  با حضور دکتر چمران  در پاوه  به تصویر کشیده  شده است دکتر چمران در این فیلم  با حد اقل نیرو و امکانات مفید ترین و موثر ترین استفاده را حاصل نموده است و ترسیم واقع گرایانه و تولید چنین خمیرمایه ای فقط از کارگردانی خاص  همچون حاتمی کیا بر می آید از طرفی حاتمی کیا در فیلم "چ"  به کمک خلاقیت  خود  و بهره گیری  از تکنیک ها ی روز  تولید تصویر  توانسته است  به شایستگی  بسیاری از صحنه  و حوزه ها را بازسازی  و در نهایت  تاثیر  گذاری  بر پرده نقره ای  سینما جاری نمایدفیلم چ2نا گفته نماند  در این فیلم  که سر تا سر آن رنگ و بوی یک فیلم حماسی  سرشار از توسل و معنویت  در برگرفته است   میتوان آن را  انقلابی خاص در شکلی جدید و احیا گرانه فیلم دفاع مقدس نام برد در این فیلم  مناجات های عارفانه  چمران   در چهره اش متبلور است و پرداخت معنوی را در آن ایجاد نموده است  و در دیدگاهی دیگر  حاتمی کیا  با پرداخت  به موضوع تاریخ نگاری و اطلاع دهی  در "چ"  به بیانی برای نسل امروز و نسل فردا  از افشای  دیروز کوتاه نمی آید  وی در عین زنده کردن  کار زاری با رنگ و بوی خاکی و معنوی ، صحنه های رزم  و حضور دشمن  این هنگامه را بدون پس زمینه  سیاسی نمی بینید و زد و بند ها  و عملکرد مرکز نشینان  مورد غفلت قرار نمی گیرد ، دادگاه رفتن فرمانده هان  ارتش  و یا کوتاهی دولت موقت  تا سیاسیون  هم طیف همراهش  به بحث و چالش کشیده می شود تا جایی که راهی جز ورود امام (ره) به صحنه  باقی نمی ماند و حقا چه کار ساز  است پیام آن مراد بسیجیانفیلم چ4خلاصه مطلب اینکه  حاتمی کیا در فیلمی احیا گرانه و غافلگیر کننده  باز هم  در تدارک سبک  خاص خود  در امروز ه ای که سینمای دفاع مقدس  در حال فراموشی  است ، به نوعیث "جهادگرانه " قیام به احیا میکند گفتنی است ، جهاد از آن جهت  که در نگاه و رویکرد تکنیکی وقتی ، اعتماد به نفس سینمای ایران تقویت و در جهت  نهی و نفی  کردن نیازهای  تکنولوژی  سینما از بیون مرزها  ، الگویی عمل میکند  و با محقق نمودن این مهم ثابت کرد که " ما میتوانیم " نه تنها نیازهای تکنولوژی و تکنیکی  خود را مرتفع بلکه تامین کننده نیازهای دیگران باشیم  و از این رو "چ" با همه برجستگی  به یک نماد  ملی ، حماسی و مذهبی  در سینمای ایران بدل  شده  و در واقع  روایتگر زخم ها ، حماسه و رشادتهای  مردم است  و حقاً در میان مردم  جای خود را به شایستگی یافته است