سرویس: ویژهکد خبر: 39051|12:34 - 1392/12/05
نسخه چاپی

گیلانغرب را بیشتر بشناسید/ طبیعتی بهاری بکر و جاذبه های تاریخی وگردشگری متنوع

گیلانغرب را بیشتر بشناسید/ طبیعتی بهاری بکر و جاذبه های تاریخی وگردشگری متنوع

200320111031مطلع الفجر-شهرستان گيلانغرب از توابع استان كرمانشاه با بهره گیری از طبیعتی بکر و چشم نواز و جاذبه های طبیعی و گردشگری تاریخی همچون کاخ اربابی ، سدها و منطقه گلین و میاندار میتواند مقصدی زیبا برای سفر های نوروزی شما باشد

  به گزارش مطلع الفجر،این شهرستان با  جمعیتی 70 هزار نفری  وبا وسعت 2367 كيلو متر و با جمعيت 70 هزار نفر كه حدودآً 20 هزار نفر آن در شهر و بقيه در روستا و مناطق عشاير نشين سكونت دارد

این شهرستان ، داراي دو بخش مركزي و گواور در شهر گيلانغرب و سرمست و باتعداد 203 روستا يكي از شهرستانهاي استان كرمانشاه محسوب كه در غرب استان كرمانشاه واقع شده است و نيز داراي مقدار 39339 هكتار زمين مزروعي كه شامل 32939 هكتار ديم و 6400 هكتار آبي و 420 هكتار باغات و 216000 هكتار مراتع مي باشد كه اين يكي از قطبهاي اقتصادي بويژه در بخش كشاورزي محسوب مي شود

fff

باغات انگور در بخش سومار

 اين شهرستان داراي آب و هوايي معتدل بوده و به علت تنوع آب و هوايي در فصول سال داراي خاك حاصلخيز و هواي خوب و آب فراوان مي باشدو محصولات عمده كشاورزي آن عبارتند از گندم ، ذرت ، جو- نخود ، چغندر قند،آفتابگردان و صيفي كاري است .

در بخش دام به علت وجود مراتع غني و فرهنگ عشايري، منطقه بصورت سنتي بيش از 450 هزار رأس دام داراست كه بخش عمده اي از فراورده هاي دامي استان در كشور را تأمين مي نمايد كه علاوه بر اين داراي معادن غني گچ و زغال سنگ و غيره ... مي باشد

20110121428

عشایر گیلانغرب

بخش تاريخي :

گيلانغرب از نظر تاريخي یک از شهرستانهای با سابقه و تاثیر گذار به شمار میرود که وجود تپه باستانی قلعه( قلا) در مرکز شهر ، آثار باستانی تازه کشف شده در پشت کاسه سد مخزنی گیلانغرب، قلعه تازه حفاری شده چشمه سراب گیلانغرب و در نهایت مرکزیت ایل قدرتمند کلهر از ویژگی ها و برجستگی های این شهرستان میباشد که که نشان از قدمت و نقش موثر مردمان این دیار در تحرکات منطقه ای و فرا منطقه ای میباشد.

87444_911

قلاء گیلانغرب ، اثری باستانی و زیبا

20032011042

سد گیلانغرب

 ایل کلهر در دوران مشروطیت اوج اقتدار خویش را نشان داده است که شرح کامل این مسائل در کتاب ایل کلهر در دوره مشروطیت تالیف : علیرضا گودرزی انتشارات کرمانشاه آمده است. در جنگ دوم جهاني و تقریبا در سال 1320 ه.ش شهرستان گیلانغرب توسط ارتش انگليس بصورت موقت اشغال گرديد و خاطره آمدن انگلیسی ها هنوز در بین افراد مسن و معمر منطقه بیان میگردد حتی برخی از افراد مسن برای مشخص نمودن سن و سال خود به این حادثه اشاره دارند.

از لحاظ ابنيه تاريخي شهر گیلانغرب نظير تپه قلعه در مركز شهر و دخمه فرهاد یا همان فرای کن در دشت ديره قلعه مهره نگار که متعلق به دوران ساسانی است ، آثار حاشیه ارتفاع عمله قویت و...مي باشد.

IMG_04861

کاخ اربابی گیلانغرب در سراب این شهرستان

index

 طاق منصوب به فرهاددر گلین

بخش فرهنگي :

مردم گيلانغرب داراي دين اسلام و مذهب شيعه شامل 95% و 5% فرقه اهل حق (در دهستان حیدریه گواوور ) است.

زبان مردم این سامان کردی کلهری است که با کردی کرمانشاهی نزدیکی بیشتری دارد جو حاكم در منطقه فرهنگ قبيله و عشیره ای است اما شرایط به گونه ای است که روابط انسانی در بین مردم طوایف این شهرستا زبانزد خاص و عام است و داراي آداب و سنن سنتي مخصوص به خود هستند بويژه مهمان نوازي از جمله ويژگيهاي ممتاز مردمان اين شهرستان است.

ساخت قبیله ای شهرستان باعث شده است مراسمات مرسوم در این منطق تحت تاثیر مسائل قبیله ای قرار گرفته است و به همین خاطر بیشتر مراسمات به صورت گسترده و عمومی( با تکیه بر خویشاوندان) برگزار میشود که در این بین دو مراسم عروسی و فاتحه خوانی از عمومیت بیشتری برخوردار میباشد. بخش استراتژيك – گيلانغرب فاقد نقطه صفر مرزي است.

 دفاع مقدس و یادمانها

 در ايام جنگ تحميلي توان تشكيل يك تيپ مستقل تحت عنوان تيپ حضرت مسلم ابن عقيل(ع) را داشته است هر چند متاسفانه بعد از اتمام جنگ در حالی که اکثر یگانها و تیپ های دیگر شهرستانها حفظ گردید ، این تیپ به طور کامل در دیگر تیپ های استان ادغام شد.

index

یادمان مطلع الفجر - آوزین

حمید-کرمی-2-نعمت-شیرزادی3خوشروان4قباد-صیادیا1

حماسه سازان تیپ مسلم بن عقیل

از ويژگيهاي عمده استراتژيكي داشتن كوهستانهاي سخت و صعب العبور از جمله ارتفاعات بازی دراز ، سرکش ، سراوان ، و... مي باشد .

DSC05513

نقاط منتهي به مرزي از طريق سومار و نفت شهر انجام مي پذيرد كه در سر راه عتبات عاليات قرار دارد

 بخش جهانگردي :

با توجه به وجود سد مخزني كله شك ،درياچه سراب ،سد زاگرس و رودخانه گلين و همچنین پارک طبیعی ناودار ( اگر آن را از دست شرکت زغال خرد کنی به در آوریم زیرا سال گذشته 540 هزار مترمربع یعنی 54 هکتار از محدوده این پارک طبیعی به یک شرکت خصوص واگذار گردید) چشم انداز آتيه آن يكي از شهرهاي توريستي استان تلقي خواهد شد  این مهم عملی نخواهد شد مگر با صرف هزینه برای بهبود آنچه که هست و این نیاز به همت عالی مسولین استان و شهرستان دارد.

200320111031

سد مخزنی گیلانغرب

index

 070420بب13826IMG_1431

طبیعت زیبای گلین

 یسی

لاله زار های  چشم نواز گیلانغرب-شاوله

نقاط قوت :

زمين هاي حاصلخيز ، تنوع آب و هوايي ، آب فراوان بعلت وجود سدها و چشمه ها مردان سخت كوش و شجاع ، بانوان تلاشگر و مومن، مسير عتبات عاليات و چشم انداز آينده توريستي آن قابليت آبي كردن زمينهاي ديم و احياء مراتع وتوسعه باغداري و مركبات ايجاد صنايع تبديلي گچ و زغال سنگ با توجه به وجود منابع غني از ويژگيهاي مهم اين شهرستان بشمار مي آيد

index

 نشا کاری گندم  توسط مردمان سخت گوش دشت دیره

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد