سرویس: تازه های خبرکد خبر: 3060|09:08 - 1391/10/19
نسخه چاپی

افتتاح فاز اول بیوایمپلنت کرمانشاه در دهه فجر/ تحریم هایی که انگشت به دهانند!

افتتاح فاز اول بیوایمپلنت کرمانشاه در دهه فجر/ تحریم هایی که انگشت به دهانند!

مطلع الفجر- وقتی دانش تولید بیوایمپلنت ها در اختیار آمریکاییها قرار داشت شاید گمان نمی کردنند که پس از شکست در تولید بیو ایمپلنت های چشمی و موفقیت ایران در تولید آنها، این بافتهای پیشرفته زیستی در چند کیلو متری کرمانشاه نیز تولید شوند.

وقتی دانش تولید بیوایمپلنت ها در اختیار آمریکاییها قرار داشت شاید گمان نمی کردنند که پس از شکست در تولید بیو ایمپلنت های چشمی و موفقیت ایران در تولید آنها، این بافتهای پیشرفته زیستی در چند کیلو متری کرمانشاه نیز تولید شوند. مادری را تصور کنید که در انتظار کودک نوزادش پس از زایمان است، اگر کودکی غیر از فرزند واقعی مادر را با آگاهی از این موضوع به او بسپارید آن را نخواهد پذیرفت.

حال اگر مادر از اینکه نوزاد فرزند خود او نیست مطلع نباشد چه اتفاقی می افتد؟ فرزند توسط مادر پذیرفته می شود و تغذیه خواهد شد.

 

تکنیک و دانش بیوامپلنت هم در واقع تولید بافتهای پیوندی به گونه ایست که عدم پذیرش آن توسط بدن انسان کاملا منتفی باشد. این درحالی است که بدن در حالت عادی و بدون استفاده از بافتهای بیوایمپلنت پیوند بافتهای آسیب دیده مثل بخشی از عروق، چشم، استخوان و ... را از انسان و یا حیوان دیگرپس خواهد زد. بیوایمپلنت در بیش از 40 نوع مختلف تولید می شود که پژوهشگران ایرانی در سالهای اخیر موفق شده اند به تولید بیوایمپلنت های استخوانی و قلبی-عروقی دست پیداکنند. جدیدا نیز دست یابی به نمونه های چشمی این دانش در حالی رخ داد که آمریکاییها به عنوان صاحبان این علم در تولید این نمونه در چند مرحله ناکام مانده بودند. به هرحال خبر افتتاح فاز اول مرکز بزرگ بیوایمپلنت کرمانشاه با سرمایه گذاری 120 میلیارد ریالی در حالی منتشر می شود که این مرکز یکی از هفت مرکز بزرگ تولید بیوایمپلنت در کشور است.

این در شهرک صنعتی زاگرس سالانه ۴۰۰ کیلوگرم بیوایمپلنت استخوانی، یک هزار واحد تاندون لیگامان و ۲۰۰ واحد بیوایمپلنت قلبی و عروقی تولید می کند.

در فاز اول این پروژه که در دهه فجر سال جاری به بهره برداری می رسد قطعات استخوانی، دریچه قلب و دیگر اعضای مورد نیاز بیماران تولید می‌شود و اعضای بدن بیماران فوت شده بعد از مجوزهای لازم فراوری و آمده پیوند به بیماران نیازمند می شود. قابل رقابت بودن نمونه های تولید شده در مرکز بیوایمپلنت کرمانشاه با نمونه های آمریکایی در حالتی است که تحریم های گسترده با هدف توقف پیشرفتهای محققین ایرانی، انگشت به دهان تحولات رو به رشد کشور را به نظاره نشسته اند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد