سرویس: ویژهکد خبر: 3030|16:47 - 1391/10/18
نسخه چاپی

وزير اقتصاد در روزنامه هاي امروز آچمز شد!

وزير اقتصاد در روزنامه هاي امروز آچمز شد!

مطلع الفجر-روزنامه هاي امروز صبح كشور بيشتر به اخباري مانند اخطار دوم مجلس به وزير اقتصاد، 4000 توماني شدن قيمت بنزين در فاز دوم هدفمندي، قرائت گزارش مرگ ستار بهشتي در مجلس، احمدي نژاد به مجلس مي رود، جلسات ناطق نوري از چپ چپ تا راست راست...

گروه سیاسی ـروزنامه هاي امروز صبح كشور بيشتر به اخباري مانند  اخطار دوم مجلس به وزير اقتصاد، 4000 توماني شدن قيمت بنزين در فاز دوم هدفمندي، قرائت گزارش مرگ ستار بهشتي در مجلس، احمدي نژاد به مجلس مي رود، جلسات ناطق نوري از چپ چپ تا راست راست، سرنوشت نامعلوم 70 هزار ميليارد تومان اختصاص يافت و البته روزنامه همشهري هم تيتر زد: " وخامت حال سه دانش آموز پيرانشهري". موضوعي كه گويا با سردي هوا از گرماي آن در مطبوعات كاسته شده و آسيب ديده هاي آن هم در حيرتند كه چرا هيچ كس مقصر شناخته نشد!.

وخامت حال 3 دانش آموز  پيرانشهري

نماینده مردم اورمیه گفت: وضعیت سه تن از دانش‌آموزان پیرانشهری بسیار وخیم است و باید برای درمان به خارج از کشور اعزام شوند.

به گزارش ایسنا، نادر قاضی‌پور با استناد به اصل سوم قانون اساسی در اخطاری مطرح کرد: حال سه تن از دانش‌آموزان پیرانشهری بسیار وخیم است و باید به خارج از کشور اعزام شوند.

وی از لاریجانی خواست تا با رایزنی با وزرای بهداشت و درمان، آموزش و پرورش از آنان بخواهد تا این دانش‌آموزان را برای ادامه درمان به خارج از کشور اعزام کنند.

در اين رابطه فقط روزنامه همشهري تيتر زد: " وخامت حال 3 دانش آموز  پيرانشهري"

وزير اقتصاد آچمز شد

نمايندگان مجلس در جلسه علني، سؤال ملي احمد اميرآبادي نماينده قم از سيد شمس‌الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي را مورد بحث و بررسي قرار دادند. اين سؤال در کميسيون اقتصادي مجلس بررسي شده بود که به دليل قانع نشدن نماينده سؤال کننده از پاسخ‌هاي وزير، براي رسيدگي بيشتر به صحن علني مجلس آمد. در خلاصه اين سوال آمده است: علل اخذ نکردن معوقات بانکي به خصوص از افرادي که تسهيلات سنگيني دريافت داشته و از زمان پرداخت آن مي‌گذرد، چيست؟

وزير اقتصاد در صحن علني مجلس گفت: هستند مواردي که با استفاده از منابع، رانتي را به دست آورده‌اند و طبعا مسائلي منجر مي‌شود اين افراد به منابعي دسترسي يابند و مواردي وجود دارد که افرادي هستند که منابعي را دريافت کردند، اما از آنجايي که اين منابع را در جاي خود به کار نگرفتند، در زمان بازپرداخت اين معوقات مي‌خواهند آنها را در حوزه‌هاي ديگر مانند سفته‌بازي و سوداگري قرار دهند. وي گفت: تعداد پرونده‌هاي مطالبات معوق بانکي بسيار زياد است اما در بانک‌هاي دولتي بالغ بر 40 ميليون پرونده تسهيلاتي داريم که از اين رقم حدود 7 ميليون و 600 هزار پرونده معوقات هستند که در اين پرونده‌ها نيز از معوقات 100 هزار تومان هست تا اعداد بسيار کلان. وزير اقتصاد ادامه داد: حدود 50 درصد پرونده‌هاي معوقات بانکي وام‌هاي خرد و 50 درصد نيز وام‌هاي بالاي 10 ميليارد تومان هستند.

حسيني گفت: بنده اسامي 200 نفر مربوط به بانک‌هاي دولتي که معوقه بانکي داشتند را در اختيار کميته فراقوه‌اي قرار دادم اما بنا بر اين نيست که قبل از رسيدگي به اين موضوع اسامي اين افراد منتشر شود.

در ادامه احمد اميرآبادي نماينده قم در سوال خود از وزير اقتصاد در مورد علل عدم اخذ معوقات بانکي گفت: اطلاعاتي که ما به سختي به دست آورديم و هنوز هم دقيق نيست، بعضا گفته مي‌شود که معوقات بانکي بين 60 هزار تا 80 هزار ميليارد تومان است که بيش از 50 درصد آن در اختيار 200 نفر است و از وزير اقتصاد مي‌پرسم که آيا اين موضوع صحت دارد؟

نماينده قم افزود: متاسفانه کسي پاسخگو نيست که اين 200 نفر چه کساني هستند و اين تسهيلات را به چه منظور دريافت کرده و به چه منظور خرج کرده‌اند.

نماينده قم با اشاره به اينکه برخي از بانک‌ها مي‌توانستند املاک مورد ترهين را به صورت مزايده از افراد بگيرند، گفت: بعضا به دليل اينکه کارشناسي‌ها واقعي انجام نشده بود، قيمت املاک بسيار کمتر از تسهيلات بود.

اميرآبادي فراهاني افزود: فرد ديگري 2 هزار ميليارد تومان معوقه بانکي دارد اما داراي 32 شرکت، اسکله اختصاصي و انبارهاي اختصاصي در يکي از بنادر کشور است و متاسفانه بانک‌ها به موضوع ذينفع واحد توجه نکردند و رعايت نکردند و وام‌هاي زيادي به اين فرد پرداخت شده که وي در بازپرداخت آن عاجز است. عضو کميسيون برنامه و بودجه اضافه کرد: فرد ديگري هواپيماي اختصاصي و 12 هزار ميليارد تومان سرمايه در اختيار دارد اما بانک‌ها به چه دليل معوقات اين فرد را دريافت نمي‌کنند در حالي که اگر اقساط افرادي که براي رفع حاجت وام اندکي دريافت کرده اند، به تعويق بيفتد، بانک‌ها سريعاً اخطار مي‌دهند، ضامن آنها را اخطار مي‌کنند و وثايق آنها را به اجرا مي‌گذارند و اين عدالت نيست.

وي خطاب به شمس الدين حسيني گفت: شما رئيس مجمع بانک‌هاي کشور هستيد و بانک‌هاي تحت نظر شما به رغم تاکيد و قول رئيس جمهور که بايد وام ازدواج 5 ميليون توماني پرداخت مي‌کردند، هيچ گونه تسهيلاتي نمي‌دهند يا موضوع ضمانت معتبر وام کمتر از 10 ميليون تومان چرا براي فقر و مستمندان و وام‌هاي کم اجرا مي‌شود؟

در پايان سيد محمدحسن ابوترابي فرد که رياست مجلس را بر عهده داشت از مجلس براي قانع شدن يا نشدن رأي‌گيري کرد که نمايندگان توضيحات وزير اقتصاد را قانع‌کننده ندانستند و بدين ترتيب دومين کارت زرد به وزير اقتصاد داده شد

در اين رابطه روزنامه آرمان و دنياي اقتصاد و مردم ساالاري و تقريبا تمامي روزنامه هاي امروز با بيان اينكه مجلس توضيحات حسيني در باره معوقات بانكي را نپذيرفت تيتر زدند: " وزير اقتصاد دو اخطاره شد"

روزنامه آفتاب يزد با اعلام اينكه فاصله حسيني تا استيضاح تنها يك كارت زرد ديگر تيتر زد: " اخطار دوم مجلس به وزير اقتصاد"

روزنامه اطلاعات تيتر زد: " پرسش مجلس از وزير اقتصاد در باره معوقه هاي بانكي"

روزنامه عصر اقتصاد تيتر كرد: " مجلس حرف حسيني در باره معوقه هاي بانكي را نپذيرفت"

روزنامه حمايت تيتر كرد: " وزير اقتصاد در يك قدمي استيضاح"

اجراي يكباره هدفمندي خودكشی اقتصادي است

یک روز پس از آنکه رییس مجلس، پنج برابر شدن یارانه نقدی را تلویحا مستلزم 4000 تومانی شدن قیمت هر لیتر بنزین دانست، رییس کمیسیون برنامه و بودجه هم تاکید کرد: درست است که باید در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها گام بلندتری برداریم، اما نه اینکه به یکباره قیمت‌ها را شش برابر کنیم.غلامرضا مصباحی مقدم گفت: دولت اراده پنج برابر کردن یارانه‌ها را دارد، اما اراده اجرای قانون را ندارد، قصد دولت اجرای بقیه مراحل هدفمندی در یک مرحله است ولی ما این موضوع را به مصلحت کشور نمی‌دانیم.

وی افزود: گاهی تعبیر می‌شود به اینکه «مرگ یک بار، شیون هم یک بار» یعنی یک شوک بهتر از چند شوک است؛ اما من تصور می‌کنم این کار، یعنی خودکشی اقتصادی.

غلامرضا مصباحی مقدم درباره این موضوع گفت: رییس‌جمهور اراده 5 برابر کردن یارانه‌ها را دارد، اما اراده اجرای قانون را ندارد؛ مجلس مصر بر اجرای قانون است.

وی افزود: قصد دولت اجرای بقیه مراحل هدفمندی در یک مرحله است. ولی ما این موضوع را به مصلحت کشور نمی‌دانیم. در مرحله اول اجرا به قول آقای احمدی‌نژاد 30 درصد از کل هدف محقق شد که با توجه به تغییر نرخ ارز این 30 درصد به 17 درصد کاهش پیدا کرد؛ یعنی در واقع با اجرای مرحله اول تنها 17 درصد از اهداف هدفمندی یارانه‌ها محقق شده است.

مصباحی مقدم گفت: اگرهدفمندی یارانه‌ها و اهداف آن را به نهر آب تشبیه کنیم متوجه می‌شویم اگر بخواهیم مراحل بعدی را در یک مرحله خلاصه کنیم باید 85 درصد باقیمانده اهداف را در این مرحله محقق کنیم. این یعنی ایجاد مشکل جدی برای مردم؛ یعنی بزرگ گرفتن عرض نهر. یعنی خیلی از مردم به‌جای اینکه از این نهر عبور کنند به داخل آن خواهند افتاد.

نماینده تهران در پاسخ به اینکه آ‌یا دولت به دنبال افزایش 6 برابری قیمت‌ها است؟ گفت: طبعا؛ وقتی در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها قیمت‌ها اصلاح شد ارزش دلار حدود 970 تا 980 تومان بود، اما الان نرخ دلار (مبادلاتی) 2500 تومان است؛ اگر مبنای قیمت‌گذاری فوب خلیج فارس را هم با همین نرخ در نظر بگیریم یک لیتر بنزین و گازوئیل تقریبا معادل یک دلار خواهد شد، به این قیمت عوارض 10 درصد برای بنزین، مالیات 10 درصد و عوارض 5 درصد برای گازوئیل را هم در نظر بگیریم.

مصباحی مقدم در عین حال گفت: قصد دولت این است که مبنای پرداخت یارانه‌ها را قیمت‌های فوق قرار دهد و پول آنها را توزیع کند؛ بدون اینکه قیمت‌ها در این حد اصلاح شود. این امر به معنای خلق پول جدید به صورت خیلی گسترده است. این مساله نتیجه‌ای جز تورم شدید به همراه نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: دولت آقای احمدی‌نژاد تمام می‌شود، اما دولت بعدی باید این تعهد را انجام بدهد و یارانه‌ها را به نرخ جدید به مردم پرداخت کند در غیر این صورت منفور خاص و عام می‌شود. می‌گویند آقای احمدی‌نژاد این وجوه را داد، اما دولت بعدی جلوی آن را گرفت.

در اين رابطه روزنامه آفتاب يزد از زبان مصباحي مقدم تيتر زد: " اجراي يكباره هدفمندي خودكش اقتصادي است"

روزنامه ايران با اعلام آمادگي دولت براي اجرا، تيتر كرد: " فاز دوم هدفمندي در مراحل  نهايي"

روزنامه دنياي اقتصاد از تحليل رئيس كميسيون برنامه و بودجه خبر داد و تيتر زد: " آن سوي يارانه پنج برابري"

گزارش يك مرگ

بدون شرح!

روزنامه آرمان تيتر زد: " قرائت گزارش مرگ ستار بهشتي در مجلس"

روزنامه آفتاب يزد با اعلام اين خبر كه گزارش مجلس در باره مرگ وبلاگ نويس قرائت شد تيتر زد: " شوك محتمل ترين علت براي فوت ستار بهشتي بوده"

روزنامه ابتكار با اعلام انتقاد برخي نمايندگان از حذف بخش هايي از گزارش تيتر زد: " روايت مجلس از مرگ ستار بهشتي"

روزنامه ابرار از زبان يك نماينده تيتر زد: " اقرار متهمان پرونده ستار بهشتي از گزارش كميسيون حذف شده است"

روزنامه اعتماد با اعلام اينكه بخش از گزارش مجلس در باره علت مرگ ستار بهشتي خوانده نشد تيتر كرد:" راز پاراگراف جنجالي"

روزنامه عصر ايرانيان تير زد: " دلايل فوت ستار بهشتي توسط نمايندگان بررسي شد"

روزنامه بهار تير زد: " گزارش مرگ بهشتي در مجلس"

روزنامه قدس تيتر زد: " فتا خلاف دستور قضايي رفتار كرد"

روزنامه راه مردم از زبان مطهري تيتر زد: " بازداشت بهشتي با حكم قضايي نبوده است"

روزنامه شرق با تيتر درشت نوشت: " گزارش يك مرگ"

احمدي نژاد به مجلس مي رود

محمود احمدي نژاد درخواست كرده است تا با نمايندگان مجلس پشت درهاي بسته به گفت و گو بنشيند. اين خبر شايد در شرايط عادي يك موضوع كاملا معمولي باشد اما در شرايطي كه زمزمه ها و شايعات حاكي از تلاش دولت براي اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه ها دارد كمي غيرعادي به نظر مي رسد. اما تحليل‌ها در مورد حضور احمدي نژاد در مجلس عمدتا بر محور مسائل اقتصادي مي چرخد و به اين تحليل ختم مي شود كه محمود احمدي نژاد قصد مجاب كردن نمايندگان مجلس براي اجراي فاز دوم قانون هدفمند كردن يارانه ها را دارد.

اما تحليل ها در مورد حضور محمود احمدي نژاد در صحن علني مجلس آن هم در شرايطي كه وي از نشست مشترك با نمايندگان تا اندازه زيادي رويگردان است، متفاوت است.

 اسماعيل جليلي نماينده مسجد سليمان در همين ارتباط به خبرنگار «قانون» گفت: رئيس جمهور از هيات رييسه مجلس درخواست كرده كه به مجلس بيايد و هيات رئيسه نيز در حال پيگيري اين موضوع است. اما به نظر مي رسد كه اجراي فاز دوم قانون هدفمند كردن يارانه ها و گنجانده شدن در لايحه بودجه سال آتي بيش از ساير موارد در اين جلسه مطرح شود. اين عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در همين ارتباط ادامه داد:البته ممكن است كه اين جلسه در راستاي تعامل دولت و مجلس باشد اما شرايط اقتصادي اين روزهاي كشور اهميت ويژه اي دارد كه به نظر مي رسد رئيس‌جمهور در همين راستا به مجلس مي آيد.احتمالا اين جلسه نيز به صورت غيرعلني برگزار خواهد شد.

در اين رابطه روزنامه آرمان با بيان اينكه موضوع سخنراني رئيس جمهور در پارلمان چيست تيتر زد: " احمدي نژاد به مجلس مي آيد"

روزنامه آفتاب يزد تيتر زد: " درخواست احمدي نژاد براي حضور در مجلس"

روزنامه ابتكار تيتر زد: " درخواست كتبي احمدي نژاد براي حضور در مجلس"

روزنامه قانون با بيان اينكه با هدف بررسي برخي مسائل اقتصادي صورت مي گيرد تيتر زد: " نشست غير علني احمدي نژاد با مجلس"

جلسات ناطق نوري از چپ چپ تا راست راست

روز گذشته عیسی کلانتری وزیر کشاورزی دولت‌های پنجم، ششم و هفتم  از برگزاری 27 ساله دیدار ماهانه حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق نوری با معاونان و استانداران وی در زمان تصدی‌اش بر وزارت کشور خبر داد. ناطق نوری در گفت‌وگوی غیررسانه‌ای که سال گذشته با آرمان داشت، هدف از برگزاری چنین جلساتی را حفظ وحدت نیروهای انقلاب دانسته و تصریح کرده بود که این جلسات باید در طی دولت‌های بعدی هم ادامه پیدا می‌کرد و مسئولان کشور نمی‌باید پس از پایان دوره خدمتشان هر یک به سویی بروند بلکه باید در جلساتی گرد هم بنشینند و برای حل مشکلات کشور به گفت‌وگو بپردازند.

چندی پیش هم خبر رسید که آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی همین رویه را در پیش گرفته و ماهانه با وزرای دولت خود بصورت جداگانه صحبت می‌کند. به نظر می‌رسد چنین مشی‌ای که از سوی‌ هاشمی و ناطق نوری دنبال می‌شود، در راستای اهداف آنها در جهت نیل به وحدت برگزار می‌شود به‌ویژه اینکه آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی چندی است بر تشکیل دولت وحدت ملی تاکیدات زیادی دارد و ناطق نوری هم بارها هدف خود را وحدت نیروهای سیاسی فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی عنوان کرده بود.

به نوشته روزنامه آرمان عیسی کلانتری در اين رابطه  با اشاره به دیدار برخی چهره‌های سرشناس سیاسی با مدیران سابق کشور اظهار کرد: به دلیل اینکه آقای ناطق در بین استانداران و معاونانش در زمان تصدی وزارت کشور هم از چهره‌های چپ استفاده می‌کرد و هم از راستی‌ها، در جلسات ماهانه‌اش از چپِ چپ حضور دارند تا راستِ راست. وی ادامه داد: به عنوان مثال در این جلسات آقایان کرباسچی، جهرمی، شادنوش، نفیسی، طاهری، عابدینی و سایر استانداران و معاونان آقای ناطق حضور دارند و درباره مهم‌ترین مسائل روز کشور به بحث و بررسی می‌پردازند. کلانتری همچنین از برگزاری جلسات ماهانه سید محمدخاتمی با وزرا و مدیران سابقش در دولت اصلاحات خبر داد و گفت: آقای خاتمی هم جلساتی را با مدیران و وزرای دولت اصلاحات به صورت مرتب برگزار می‌کند که در این جلسات مباحث کارشناسی و آخرین وضعیت کشور بررسی می‌شود. وی خاطرنشان کرد: بنده هم بعضا در جلسات بنیاد باران که متشکل از جمعی از وزرا و استانداران و مدیران دولت اصلاحات است حضور می‌یابم.

در اين رابطه روزنامه آرمان با اعلام خبر جلسات ماهيانه ناطق نوري با استانداران و معاونان خود تيتر زد: " از چپ چپ تا راست راست"

روزنامه سياست روز تيتر زد: " ناطق نوري احساس تكليف مي كند"

سرنوشت نامعلوم 70 هزار ميليارد تومان

بالا گرفتن دامنه بحث درباره بدهكاران بزرگ بانكي به آنجا ختم شده است كه دادستان كل كشور نشست سه ساعته‌اي را با تعدادي از اين بدهكاران برگزار كرده است تا راه‌هاي تسويه بدهي بانكي آنان مورد بررسي قرار بگيرد. پيش از اين محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور از وجود 300 ابربدهكار بانكي سخن به ميان آورد كه 60 درصد پول‌هاي كشور را در اختيار دارند اما آن را پس نمي‌دهند. متعاقبا غلامحسين محسني اژه‌اي، دادستان كشور با نوشتن نامه‌اي به رئيس‌جمهور خواستار معرفي اين بدهكاران شد ليكن تاكنون دولت 300‌بدهكار ياد شده را معرفي نكرده است. اما ظاهرا برخي كميسيون‌هاي مجلس مانند كميسيون اقتصادي و كميسيون اصل 90 ليستي از بدهكاران بانكي را تهيه كرده‌اند كه نسخه‌اي از آن هم در اختيار دستگاه قضايي قرار دارد. با اين حال دولت، مجلس و قوه قضائيه قائل به تفكيك بدهكاران بانكي هستند و معتقدند نبايد با تمام بدهكاران به يك نوع برخورد كرد. چندي پيش محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور در سخنراني تلويزيوني خود گفته بود برخي از بدهكاران بانكي توليدكنندگاني هستند كه كسب و كارشان نگرفته و دچار تنگناي مالي شده و در نتيجه قادر به تسويه بدهي‌هاي خود نيستند و بايد به آنان كمك كرد.به گفته رئيس‌جمهور برخي از اين بدهكاران دچار تنگناي مالي نيستند و وام‌هايي را كه دريافت كرده‌اند در جاي ديگري خرج كرده و حالا هم حاضر به استرداد آن نيستند كه بايد با آنان جور ديگري برخورد كرد.

روزنامه ابتكار با اعلام اينكه 70 هزار ميليارد تومان پول در اختيار بدهكاران بانكي است تيتر زد: " تشكيل كميته شناسايي بدهكاران بزرگ بانكي"

روزنامه اطلاعات با اعلام اينكه در جليه بدهكاران بانكي با دادستان كل كشور انجام شد تيتر زد: " تفكيكي بدهكاران بانكي از مفسدان اقتصادي"

روزنامه ايران با اعلام اينكه پس از ارسال ليست بانك مركزي تشكيل شد تيتر زد: " جلسه اژه اي براي بررسي معوقات بانكي"

روزنامه عصر ايرانيان با خبر از انتقاد صريح مصباحي مقدم از نظام بانكداري كشور تيتر زد: " ريشه فساد مالي در نظام بانكداري است"

روزنامه بهار با اعلام اينكه دفاع وزير اقتصاد در باره معوقه هاي بانكي مجلس را قانع نكرد تيتر زد: " سرنوشت نامعلوم 70 هزار ميليارد تومان"

روزنامه جام جم تيتر كرد:" دادستان رودر رو با بدهكاران بانكي"

روزنامه تهران امروز تيتر زد: " نشست سه ساعته با ابربدهكاران بانكي"

به نقل از بولتن

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد