سرویس: تازه های خبرکد خبر: 2928|20:01 - 1391/10/17
نسخه چاپی

دشمن به‌جنگ بي‌قاعده رو آورده است

دشمن به‌جنگ بي‌قاعده رو آورده است

مطلع الفجر-رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: در مدل‌های دفاعی به اصل و نظام مهندسی امن کشور باید توجه خاص شود به طوری که زیرساخت‌های اساسی کشور که توسط متخصصان ساخته می‌شود، باید امنیت بالایی داشته باشند تا در هنگام تهدیدات نظامی و غیر نظامی پایداری خود را حفظ کنند.

سردار جلالی در کارگاه‌های تخصصی آموزشی پدافند غیرعامل ویژه اعضای هیات علمی منتخب سراسر کشور که در محل وزارت علوم تحقیقات و فناوری تشکیل شد، با اشاره به اهمیت پدافند غیرعامل در مقابله با تهدیدات اظهار کرد: در موضوع پدافند غیرعامل اساسا با مفهومی به نام تهدیدشناسی و تلاش برای مقابله و مدیریت آن مواجه هستیم و در نتیجه بدلیل وجود تهدیدات و لزوم مقابله با آنها لازم است پدافند غیرعامل همیشه فعال و پویا باشد.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود خاطرنشان کرد: از سال 2008 به بعد دشمنان رویکرد خود را تغییر دادند و به سوی جنگ جدیدی با نام "جنگ غیرکلاسیک" یا "جنگ بی‌قاعده" رفتند. پایه و محور اصلی این جنگ، مردم هستند و فشار بر مردم وارد می‌شود تا از این طریق فشار به حکومت وارد و کشور مورد چالش قرار گیرد و در ادامه آن، قدرت نظامی به عنوان پشتیبان وارد عمل می‌شود. در این رویکرد، آنها به دنبال پیدا کردن نُودها یا گره‌های اصلی یک کشور هستند و برای از بین بردن این گره‌ها از تمام مؤلفه‌های قدرت خود استفاده می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت رویکردی که امروز آمریکایی‌ها در مقابله با کشور ما در پیش گرفته‌اند، استفاده از تمام مؤلفه‌های قدرت است.

جلالی با اشاره به لایه‌های تهدید در حوزه‌های قدرت نظامی، سیاسی، فرهنگی، مردم، سایبر، بیولوژیک و الکترومغناطیس گفت: مهمترین این لایه‌ها در حوزه مردمی شکل می‌گیرد. هدف در این لایه قطع ارتباط مردم با حکومت با استفاده از ابزارهای مختلف است. در این جداسازی، اولین محور در حوزه سخت است که از بین بردن زیرساخت‌های اصلی مردم است. محور دوم، حوزه نیمه‌سخت است که طی آن، قدرت اداره مردم از حکومت توسط قدرت نرم و سخت گرفته شود و در آخر، حوزه نرم قرار دارد؛ مانند انقلاب‌های مخملی و رنگی که خوشبختانه در کشور ما نتیجه نداد. در این راستا باید به ارتباط خود با مردم توجه بسیار خاصی داشته باشیم.

رییس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اهمیت علم و دانش در مقابله با تهدیدات اظهار کرد: در حوزه‌های مختلف باید تولید دانش کرد و باید راهکارهایی در جهت مدیریت آن اتخاذ و به طور مستمر آنها را به‌روزرسانی کنیم.

وی همچنین، درباره تهدیدات اقتصادی گفت: از دیگر حوزه‌های مهم، اقتصاد است که در این حوزه با اهداف از قبل طراحی شده‌ای روبرو هستیم. طرح‌هایی که برای ضربه زدن به اقتصاد کشور عملیاتی شده است، با پیگیری‌هایی که در حوزه دانشگاهی انجام شده به نتیجه رسیده‌ایم که در این زمینه به صورت کاربردی و علمی کمبودهایی وجود دارد که با به وجود آوردن بستری مناسب به مقوله دفاع اقتصادی در دانشگاه‌ها بپردازیم. حوزه دیگر، حوزه الکترومغناطیس است که در اصطلاح به آن "جنگ تمیز" یا "جنگ متمدنانه" نیز می‌گویند و هدف آن از کار انداختن تمام اجزای الکترونیکی یک ساختمان یا مجموعه‌ای از ساختمان‌ها توسط سلاحی خاص است.

جلالی با بیان اینکه "این تهدیدات هوشمندانه است و کورکورانه عمل نمی‌کند"، افزود: این تهدیدات، سیستمی است یعنی به دنبال گره‌های اصلی می‌گردد تا آنها را نابود کند و با یک سیستم فرماندهی منسجم و دقیق کنترل کند. نکته سوم اینکه دشمن به دنبال فلج‌سازی است، یعنی انهدام قسمتی خاص از یک کشور که در ارتباط با کل کشور است. در این مرحله، تمام زیرساخت‌های کشور از بین می‌رود. ویژگی بعدی، مردم‌محور بودن است و از جمله دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به همه‌جانبه و فنی - مهندسی بودن تهدیدات اشاره کرد.

فرمانده قرارگاه دفاع سایبری در رابطه با راه‌های مقابله با تهدیدات و حفاظت از سرمایه‌های کشور نیز گفت: اولین و مهمترین سرمایه، سرمایه انسانی است که تمام کشورها اولویت اول خود را حفظ این سرمایه می‌دانند. دومین سرمایه، فیزیکی است که شامل زیرساخت‌های حیاتی و مهم می‌شود. دسته سوم سرمایه‌ها، سرمایه سایبری است که در قالب 0 و 1 در فضای سایبر وجود دارد، مانند فضای سایبر بانکی و انرژی‌های مختلف از جمله هسته‌ای.

وی اضافه کرد: می‌توان گفت که تمام زیرساخت‌های ما به سمت و سوی سایبری شدن می‌رود و این می‌طلبد که در فضای سایبر از آنها حفاظت کنیم. سرمایه آخر، سرمایه ملی - معنوی است یعنی باید به نماد‌های کشور به عنوان زیرساخت‌های اصلی توجه خاص شود و از آنها حفاظت به عمل آید.

جلالی با تاکید بر لزوم توجه به مهندسی امن در کشور گفت: در مدل‌های دفاعی به اصل و نظام مهندسی امن کشور باید توجه خاص شود به طوری که زیرساخت‌های اساسی کشور که توسط متخصصان ساخته می‌شود امنیت بالایی داشته باشند تا در هنگام تهدیدات نظامی و غیرنظامی پایداری خود را حفظ کنند.

وی درباره نقش دانشگاه در تولید علم نیز اظهار کرد: همانطور که در دانشگاه‌های کشورهای متخاصم، نظریه‌های علمی و دانشی هجومی تولید می‌شود، ما نیز باید در کشور در جهت مقابله با آنها نظریه دفاعی علمی توسط دانشگاه‌های خود طراحی کنیم. این طرح‌ها باید به صورت لایه به لایه باشد تا در لایه‌های مختلف حوزه دفاعی بتوانیم دفاع خاص آن حوزه را داشته باشیم. در زمینه دانشگاهی و دانش‌پژوهی در سازمان پدافند غیرعامل، اولویت‌هایی مدنظر است که اولین آنها، تهدیدشناسی تخصصی است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر اینکه "باید با نگاه دقیق و تخصصی مؤلفه‌های تهدید را بشناسیم"، تصریح کرد: دومین اولویت، مهندسی معکوس تهدیدات است یعنی تمام اجزای تهدیدات را بشناسیم و نقاط ضعف و قوت آن را بدست آوریم و برای مقابله با آن نظریه‌های مختلفی تولید کنیم.

جلالی در پایان خاطرنشان کرد: در تولید علم و دانش یکی از مباحث بسیار کاربردی آن است که ما سناریوهای مختلف دفاعی را در اختیار افراد متخصص و نخبه کشور قرار دهیم تا آنها این سناریوها را مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار دهند. از نکات دیگر در این مقوله می‌توان به نظریه‌پردازی بصورت بومی اشاره کرد به طوری که نظریه‌های مورد نظر با مباحث روز کشور تطابق داشته باشد. این نظریه و سناریوها بهتر است به طور گروهی باشد تا نتیجه مطلوب‌تری داشته باشد.جام جم

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد