سرویس: ویژهکد خبر: 2801|23:13 - 1391/10/16
نسخه چاپی

از خزر تا گیلانغرب

از خزر تا گیلانغرب

مطلع الفجر-شاید کسی باورش نمی شد ماهیان چند میلیون دلاری کشور روزی در شهرستانی همچون گیلانغرب پرورش داده شوند.این ماهیان نه به واسطه گوشتشان بلکه به دلیل محتویات شکمی آنها، ایران را در بین کشورهای جهان مطرح ساخته وبسیاری از کشورها ایران را از نظر شیلاتی با نام همین ماهیان می شناسند.

این ماهیان همان ماهیان خاویاری هستند که مأمن و زیستگاه اصلی شان دریای خزر است.

شاید کسی باورش نمی شد ماهیان چند میلیون دلاری کشور روزی در استانی همچون کرمانشاه و شهرستان گیلانغرب، پرورش داده شوند.این ماهیان نه به واسطه گوشتشان بلکه به دلیل محتویات شکمی آنها، ایران را در بین کشورهای جهان مطرح ساخته وبسیاری از کشورها ایران را از نظر شیلاتی با نام همین ماهیان می شناسند. این ماهیان همان ماهیان خاویاری هستند که مأمن و زیستگاه اصلی شان دریای خزر است.

هرکیلوگرم خاویار ایران معادل 25 بشکه نفت برای کشور ارزش ارزآوری داشته وهنوز هم به عنوان یک کالای لوکس و برتر دربین تمامی کشورهای تولید کننده خاویار،جایگاه ممتازی رابه خود اختصاص داده است.

خاویار همان تخمک ماهیان خاویاری است که به رنگهای مشکی ونارنجی یافت می شود.ازمیان 17گونه ماهیان خاویاری در جهان،پنج گونه آن در دریای خزر ساکن بوده وتنها ماهیانی هستند که از پوست، تخمک وحتی کیسه شنای (بادکنک شنا) آنها هم از لحاظ اقتصادی بهره می برند.

باتوجه به اهداف راهبردی و دراز مدت شیلات کشور، برنامه ریزیها در راستای تولید گوشت وخاویار این ماهیان در استانهای غیرساحلی صورت گرفت. درهمان ابتدای این کار،بچه ماهیان این گونة ارزشمند به استان کرمانشاه انتقال پیدا کرد.

گیلانغرب یکی از شهر انتخابی برای معرفی این ماهیان بمنظور پرورش آنها، بود که خوشبختانه نتایج مثبت و موفقیت آمیزی از نگهداری و پرورش آنها حاصل شد.

بچه ماهیان رهاسازی شده به منابع آبی شهرستانهای سرپل ذهاب و گیلانغرب توانستند رشد موفق ومناسبی حتی بیشتر از نقاط کشور به اسم خود به ثبت برسانند بطوریکه در حال حاظر ماهیان با وزن بیش از 50 کیلوگرم  میهمان آبهای این شهرستانها می باشد.مهمترین نکته قابل توجه در  خصوص این ماهیان رسیدگی جنسی یا با تعبیر عامیانه، به خاویار رسیدن این ماهیان است که می تواند درجای خود بسیار حائز اهمیت باشد.

شرایط ایده آل کمی وکیفی منابع آبی شهرستان های گرمسیری استان در تمامی کشور بی نظیر بوده وبا برنامه ریزیهای مدون می توان در آینده ای نزدیک،شاهد قطبیت استان کرمانشاه از لحاظ پرورش وتولید خاویار حتی در قارة آسیا باشیم.

مزرعه پرورش ماهیان خاویاری گیلانغربدر زمینی به مساحت 15 هزار متر مربع شامل 14 استخر پرورش ماهی احداث شده که هم اکنون تنها نیمی از این استخرها هفت استخر فعال است.

آب مورد نیاز استخرهای پرورش ماهی از محل دایک گیلانغرب تامین می شود،در صورت اختصاص اعتبار و موافقت با تغییر مجوز اختصاص آب از شش ماه به 12 ماه، امکان استفاده از هفت استخر دیگر این مزرعه نیز وجود دارد.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی گیلانغرب این مزرعه قابلیت پرورش ماهی دو هزار و 400 فروند ماهی خاویاری وجود دارد که امسال قابلیت برداشت سه تن گوشت پرواری و استحصال 50 کیلوگرم خاویار به شرط انتقال سیستم (بسته بندی و فریز خاویار) در محل برای انتقال به واحد فراوری خاویار در شمال کشور فراهم است.

به گفته مسئولان در صورت فراهم بودن شرایط برای توسعه مزرعه پرورش و تولید ماهیان خاویاری این شهرستان، قابلیت افزایش تولید گوشت پرواری به 10 تن و استحصال 200 کیلوگرم خاویار از این مزرعه در سال وجود دارد. باتوجه به قیمت 20 میلیون ریالی بهای هر کیلوگرم خاویار استحصال شده،توسعه این مزرعه باعث رونق اقتصادی،افزایش حجم صادرات این محصول با ارزش و اشتغالزایی خواهد شد. ارقام ماهیان خاویاری همچون سیبری، پیر ماهی، ازون برون و قره برون در این مزرعه در حال پرورش است کشورهای خارجی از جمله آلمان مشتریان خاویار تولیدی در مزارع پرورش ماهیان خاویاری ایران هستند. هر دوره پرورش ماهیان خاویاری از نوع سیبری پنج سال و ماهیان پرواری سه سال است و با تکمیل ظرفیت، این مزرعه قابلیت ایجاد اشتغال بالا و درآمد زایی معادل 16 میلیارد ریال را در یک دوره پرورش و تولید گوشت پرواری و خاویار وجود دارد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد