سرویس: اجتماعیکد خبر: 18215|16:23 - 1392/05/17
نسخه چاپی

خبرنگارانی که ماهانه 100 هزار تومان حقوق می‌گیرند/ ویزیتورها به خبرنگاران واقعی لطمه می‌زنند

خبرنگارانی که ماهانه 100 هزار تومان حقوق می‌گیرند/ ویزیتورها به خبرنگاران واقعی لطمه می‌زنند
مطلع الفجر-مدیرخانه مطبوعات کردستان با اشاره به روند رو به رشد چهره‌های جدید در رسانه‌های استان گفت: افرادی با عنوان خبرنگار به این عرصه ورود پیدا می‌کنند که در حقیقت ویزیتور هستند.
خبرگزاری فارس: خبرنگارانی که ماهانه 100 هزار تومان حقوق می‌گیرند/ ویزیتورها به خبرنگاران واقعی لطمه می‌زنند

شیروان یاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، نبود امنیت شغلی خبرنگاران را یکی از چالش‌های رسانه‌های نوشتاری و مطبوعات استان عنوان کرد و گفت: برخی از بانوان خبرنگار استان سالیان متمادی بدون هیچ گونه قراردادی و چتر حمایتی بیمه و حقوق ماهانه زیر 100 هزار تومان فعالیت می‌کنند که این مسئله در مکانیسم‌های دفاعی ناخودآگاه خبرنگار در حفظ قلم بسیار موثر است.

وی افزود: چنین خبرنگارانی جدای از رسالت خبرنویسی نسبت به جذب آگهی و رپرتاژ به‌ویژه در نمایندگی روزنامه‌های سراسری و کثیرالانتشار اقدام می‌کنند که این امر هویت اصلی و حرفه اصلی‌شان را زیر سوال می‌برد.

مدیر خانه مطبوعات کردستان ابراز امیدواری کرد: سرپرستان خبرگزاری‌های استان که نقش حیاتی و اساسی در پروسه تولید خبر، مصاحبه و گزارش با توجه به آنلاین بودن دارند، نسبت به حفظ و ارتقا جایگاه خبرنگاران خود با عقد قراداد انجام معین کار، لیست بیمه و صدور هویت کارت خبرنگاری اقدام کنند و بیش از این چرخه معیوب خبرنگارسازی را در کردستان نگردانند.

برجسته سازی تیترهای نقلی در رسانه‌های کردستان

یاری بیان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده بیشتر اخبار رسانه‌های محلی و خبرگزاری‌ها به جز 3 خبرگزاری، تمام اخبار مربوط به دستگاه‌های اجرایی با پرداختن به تیترهای نقلی و عنصر چه کسی است که این موضوع بیانگر این است که چندان به اخبار تولیدی با تیترهای غیر نقلی پرداخته نمی‌شود.

وی اضافه کرد: عملکرد تعداد کمی از خبرگزاری‌های فعال استان در چرخه اخبار تولیدی، پوششی و دریافتی و گزارش‌های خبری و مصاحبه‌های عمقی قابل تحسین است.

به گفته این روزنامه‌نگار کردستانی؛ در حوزه نشریات محلی که به جای توجه به اخبار سوخته منتشره خروجی خبرگزاری‌ها باید به تولید گزارش‌های تحلیلی و کاوشگرانه بپردازند اما این امر در نشریات محلی کردستان کمتر به چشم می‌خورد.

یاری با بیان اینکه فعالیت در حوزه رسانه فردگرایانه نیست، تصریح کرد: رسانه‌های نوشتاری و فضای مجازی و سایبری و خبرگزاری‌ها، تمام اخبار، گزارش و مصاحبه حاصل تفکر خبرنگاران و گزارش نویسان ساعی و کوشای آن رسانه است.

وی معتقد است: باید تفکر و جهان‌بینی غلط که رسانه فردمحور است در گفتمان عقلانی آسیب‌شناسی شود و به صورت کارشناسی راه حل ارائه شود.

مدیر خانه مطبوعات کردستان با با اشاره به اینکه توجه به فتوژورنالیسم و ماکت‌های زیباشناسی در صفحه‌آرایی و گرافیکی در رسانه‌های نوشتاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، عنوان کرد: رشد قارچ گونه خبرگزاری و نمایندگی روزنامه‌های سراسری و کثیرالانتشار در کردستان باید در رقابتی سالم و حرفه‌ای به منظور تحقق روزنامه‌نگاری توسعه باشد نه در تقابل آن.

خبرنگاران کردستان حوزه خبری مشخصی ندارند

یاری یکی دیگر از ضعف‌های حوزه رسانه‌های کردستان را عدم حوزه‌بندی خبری و توجه به زیرمجموعه‌های روزنامه‌نگاری تخصصی و عمومی با گرایش‌های مختلف ورزش نویسی، حوادث نویسی، گزارش‌های اجتماعی، اقتصادی با زیرمجموعه‌های خود عنوان کرد.

مدیر خانه مطبوعات کردستان بیان کرد: چون در حوزه رسانه امنیت شغلی یک خبرنگار متکی به زرین بودن قلم و پررنگ بودن جوهر قلمش است اگر با دانش و خرد رسانه‌ای هماهنگ نشوند، رکن چهارم دموکراسی به صورت دیکتاتوری آنان را حذف خواهد کرد.

یاری در پایان ابراز امیدواری کرد که خبرنگاران و گزارشگران و مصاحبه کنندگان و خالقان مصاحبه‌های عمقی در رسانه‌های نوشتاری و خبرگزاری‌های آنچنان ارتقا یابند که صاحب سبک مشخص با برند مشخص قلم در زمینه خبرنویسی و گزارش نویسی و حتی مصاحبه شوند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد