سرویس: ویژهکد خبر: 17390|08:12 - 1392/05/08
نسخه چاپی

فاطمه زهرا (س) ، معنای واقعی شب قدر

فاطمه زهرا (س) ، معنای واقعی شب قدر
anaj1374657759ogfqEAمطلع الفجر-همان گونه كه عظمت شب قدر براي انسان ها پنهان است، قدر و منزلت فاطمه(س)نيز براي مردم ناشناخته مانده است. امام صادق عليه السلام مي فرمايد: ليله، فاطمه است و قدر الله. از اين روي هر آن كه به شناخت حقيقي فاطمه سلام الله عليها توفيق يابد، بي گمان، شب قدر را درك كرده است.

گروه فرهنگ- هبت اله شیری: بنا بر روايت هاي معتبري كه از امامان معصوم رسيده، حقيقت «ليله القدر»، وجود فاطمه زهرا(س) است. همان گونه كه عظمت شب قدر براي انسان ها پنهان است، قدر و منزلت فاطمه(س)نيز براي مردم ناشناخته مانده است. امام صادق عليه السلام مي فرمايد: ليله، فاطمه است و قدر الله. از اين روي هر آن كه به شناخت حقيقي فاطمه سلام الله عليها توفيق يابد، بي گمان، شب قدر را درك كرده است.

پس برای ورود به شبهای قدر باید سراغ از خانه ام ابیها (س)  بگیریم، شناخت حضرت زهرا (س) قدم اول ورود به درک شبهای قدر است و تا این قدم برداشته نشود، دیگر شب قدر معنایی نخواهد داشت.

امام صادق (ع) در تهذیب الاحکام می فرمایند : سر سال، ‌شب قدر است. در آن شب، آنچه از اين سال تا سال آينده خواهد شد، نوشته مي‌شود ، با مروری بر سخنان گهربار فوق از امام صادق (ع) می توان چنین نتیجه گرفت که سر سال یعنی حضرت زهرا (س) و تا هنگامی که معرفت بانوی آب و آیینه حاصل نشود، نمی توان سالی نیکو را در انتظار نشست و برای داشتن روزهایی نیکو کافیست تا در خانه حضرت زهرا (س) برویم و قدم در مسیر شناخت ایشان بگذاریم.

شب هاي قدر، اوج بال گشودن در فضاي نیایش و بندگی است  و نهايت بهره مندی بندگان از رحمت الهی. شب قدر، ساعت پذيرايي از مهمانانِ بزم حضور است، میهمانانی ویژه که با نشان یا زهرا (س) وارد می شوند تا با دم مسیحایی دعا و نیایش، تقدیری فاطمی را برای سال آتی خویش رقم زنند و با جوهر اشک هایی که بر مظلومیت بانو و همسر عزیزشان امیر عشق و لبخند می ریزند آینده ای سراسر مهر علوی و فاطمی برای خود ، خانواده و عزیزانشان ترسیم کنند.

در روزهای نزول قرآن با نگاهی به مقام و منزلت حضرت زهرا(س) در قرآن در می یابیم که  بيش از 60 آيه شاهد بر فضيلت و مقام بلند آن حضرت است كه ايمان آوردن به آن ها را بر هر مكلّفي واجب كرده است. البته اين غير از آيات صريحي است كه بر اساس آنها آن حضرت در فضايل با ديگر اهل بيت عصمت و طهارت مشترك است و گویی کلید فهم قرآن نیز در دستان بانوست.

نامه اعمال همه انسان ها، هر سال در شب قدر نزد حضرت ولی عصر (عج) مي رود و ايشان آن را امضا مي كند، کدام شفیع نزد ایشان مقامی والاتر از مادر عزیزشان حضرت زهرا(س) دارد ، هنگامی حضرت از ما و اعمالمان رضایت خوا هد داشت که حضرت زهرا (س) از ما راضی باشند و از آنجا که این مهم باید به مقام عمل رسد سراغ از برخی کلمات گهربار حضرت و سیر نورانی ایشان می گیریم و در سایه سار رفتار و کلام ایشان اندکی خود را به سبک زندگی فاطمی نزدیک می سازیم: اول) آمر به معروف و ناهی  از منکر باشیم: حضرت زهرا (س) در بخشی از خطبه مشهورشان این نکته را مورد توجه قرار می دهند و می فرمایند : " خداوند امر به معروف را وسيله‌اي براي اصلاح توده‌هاي مردم قرار داد." دوم) زکات بدهیم: حضرت زهرا (س) در بخش دیگری از خطبه مسئله زکات را مورد توجه قرار می دهند و می فرمایند :" خداوند زكات را موجب تزكيه نفس و افزايش روزي قرار داد."

سوم) حقوق همسایگی را ادا کنیم: روزى امام حسن مجتبى (ع) وارد اتاق مادرش ، حضرت زهرا (س) شد ، ديدند كه مادرشان در حال ركوع نماز است و براى مردها و زن هاى مؤمن با ذكر نامشان دعا مى كنند. گوش كردند و ديدند مادرشان فقط براى ديگران دعا مى نمايد و براى خويش ، هيچ دعایى نمى کنند ، جلو آمدند و گفتند : اى مادر! چرا مقدارى هم براى خودت دعا نمى كنى، همان طورى كه براى ديگران دعا مى نمایى ؟ حضرت زهرا (س) پاسخ داد: اى فرزندم ! اوّل ما بايد به فكر نجات همسايه باشيم و سپس براى خود تلاش و دعا كنيم.

چهارم) اهل صله رحم باشیم : در خطبه حضرت فاطمه زهرا (س )  آمده است: "خداوند، صله رحم را براى زياد شدن نفوس ‍ واجب كرده است" پنجم) ساده زیست باشیم : حضرت زهرا(س) در شب پیوند آسمانی اش با امیر مؤمنان، لباس عروسي‌اش را به سائل مي‌دهد و با تنها پيراهن كهنه‌اي كه دارد به خانه شوهرمي‌رود. ششم)عبادتمان با خدا را اصلاح کنیم :  در بحار الانوار و در بیان چگونگی نماز حضرت فاطمه (س) آمده است که: " در اين امّت، عبادت كسي بيش از عبادت فاطمه زهرا عليهاالسلام نبود. او چندان به عبادت مي ايستاد كه پاهايش ورم كرده بود." و نیز در مورد حال حضرت در نماز آمده است:" فاطمه زهرا عليهاالسلام، در حال نماز، به سبب ترس بسيار از خداوند بزرگ، نفسش به شماره مي افتاد." هفتم) مراقب اولویتهایمان باشیم  : سلمان می گوید :روزی فاطمه زهرا(س) را دیدم که مشغول آسیاب بود. در این هنگام فرزندش حسین گریه می کرد. عرض کردم : برای کمک به شما آسیاب کنم یا بچه را آرام نمایم ؟ ایشان فرمود : من به آرام کردن فرزند اولی هستم ، شما آسیاب را بچرخانید . و ... زندگی بانوی نمونه اسلام سراسر آموزه هایی است که باید با مداقّه در آنها کمر همت بندیم تا در زندگیمان جاری شوند، در شب قدر تصمیم بگیریم تا فاطمی زندگی کنیم، حسرت از روزهایی که با دوری ازاین آموزه های ارزشمند گذشته است اگر همراه تصمیمی جدی بر بازگشت به سبک زندگی فاطمی باشد، نگاه مهربان امام زمان (عج) را نیز برایمان به ارمغان خواهد آورد.انشاءالله

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد