کد خبر: 1522|02:22 - 1391/10/01
نسخه چاپی

غفلت ستاد 9 دی از حقیقت یوم الله 9 دی/نافع

غفلت ستاد 9 دی از حقیقت یوم الله 9 دی/نافع

نگاهي نقادانه به برنامه های تکراری و شعاری ستاد بزرگداشت حماسه 9 دي

به گزارش مطلع الفجر-اگر فتنه گران حتی بدون عذرخواهی خود را یک پای انتخابات سال بعد می دانند نشان می دهد ستادها و متصدیان گرامیداشت حماسه عظیم 9 دی به وظایف خود به خوبی عمل نکرده اند. صرف نظر از وزانت ترکیب ستاد و احترامی که برای تک تک عزیزان قائل هستیم متولیان اجرایی و متصدیان دبیرخانه ستاد گرامیداشت 9 دی عظمت جایگاهی که در آن نشسته اند را نیافته اند  و گویی در جایی روابط عمومی یک نهاد فرهنگی درصدد بزرگداشت حماسه ای به این عظمت هستند..مراسم بزرگداشت هر اتفاقي به ميزاني كه با روح آن اتفاق تناسب داشته باشد در جهت تكريم آن خواهد بود، وگرنه چه بسا حتي از خنثي بودن هم بگذرد و خود عاملي شود در جهت تقليل موضوع. رهبر معظم انقلاب در ديدار سال گذشته خود با اعضاي ستاد بزرگداشت حماسه نهم دي ماه به اين مهم اشاره كردند. ايشان چند روز قبل از دومين سالگرد اين حماسه به اعضاي ستاد فرمودند:

«نهم دی 88، حادثه كوچكی نیست بلكه آن حركت عظیم و ماندگار مردمی، شبیه حركت بزرگ ملت در روزهای اول انقلاب است و باید تلاش شود در سالگرد این حماسه، حرف اصلی ملت ایران، یعنی حركت در سایه دین و تحقق وعده‌های الهی تبیین شود.»

ايشان در حوزه ابزارهاي اين تبيين هم نكته مهمي را بيان كردند: «اولاً در بزرگداشت نهم دی جنبه‌های شعاری غلبه پیدا نكند و ثانیاً به عمق شعارها كه حرف اصلی ملت ایران بود، توجه شود.»

اين دو بخش از صحبتهاي معظم له در واقع دو بعد محتوا و ابزار در بزرگداشت حماسه 9 دي را تبيين مي‌كند. اما نگاهي به برنامه هاي اجرا شده در سال گذشته –كه چند روز پس از اين ديدار اجرا شدند- و همچنين نگاهي به ليست برنامه هايي كه دبير اين ستاد خبر از اجراي آنها در سال جاري داده است نشان مي دهد كه به اين چارچوب ها جامعه عمل پوشانده نشده ، هر چند كه در گفتار خبر از تلاش براي تحقق آنها داده شده است.

در حوزه محتوا مي توان از تك تك افرادي كه در حماسه نهم دي ماه حضور داشتند پرسيد كه چقدر شعارهاي آن روز در اين دو سالروز تكرار شده است؟ چقدر از  بوي شعارهايي كه شما داديد و از زبان بقيه هم شنيديد در اين دو سالگرد به مشام رسيده است؟ پوسترهايي كه روي دست مردم بود چطور؟ كاريكاتورها و مقوا نوشت‌ها را كه يادتان هست!

واقعيت آن است كه برگزاري بدون دردسر و بي حاشيه يكي از اصلهاي نانوشته ولي در نظر گرفته شده در سالگردهاست. هرچند كه در بعضي سخنراني ها اين اصل رعايت نشده و استقبال مردم هم نشان داده است كه شركت كنندگان چقدر از رعايت نشدن آن اصل خوشنود بودند. خشم انقلابي مردم ولايي ايران كه در 9 دي فوران كرده بود بايد زنده بماند و خاطراتش محو نشود. نگاهي به تكاپوي طلبكارانه فتنه گران براي حضور در انتخابات سال بعد بياندازيد تا لزوم اين مهم درك شود. همانهايي كه در آن روز آنطور مغضوب مردم بودند با پررويي تمام دارند براي حضور در انتخابات شرط مي‌گذارند و ناز مي‌كنند! توجه به محرم و رابطه قيام عاشورا با حماسه نه دي هم از ديگر توصيه هاي مقام معظم رهبري بود كه البته بيش از مورد قبل اجرايش در برنامه هاي سالگرد به چشم آمد.

اما در حوزه اجرا، يك لحظه خود را بجاي ستاد بزرگداشت 9 دي بگذاريد و چند برنامه براي بزرگداشت اين حماسه پيشنهاد دهيد. لازم نيست چهره اي فرهنگي يا كاركشته در اين حوزه باشيد تا يكسري برنامه ها مانند انواع همايش و نشست‌هاي مختلف را ليست كنيد. چاپ انواع ويژه نامه، بروشور و توزيع پوستر و پرچم و كلاه هم كه ديگر خوراك اينجور بزرگداشت‌هاست. بنابراين سامان دادن اين كارها چندان چيز عجيب و غريبي نيست كما اينكه در انواع مناسبت‌هاي ديگر هم چنين كارهايي ديده مي‌شود و احتمال غريب به يقين حالا حالاها خواهد شد. البته كسي منكر آن نيست كه نیز ترتيب دادن همين همايش‌ها و انجام هماهنگي‌هاي لازم نیز وقت و توان مي برد و با سيستم بروكراتيكي كه حاكم است كلي هم زحمت دارد، اما بالاخره بايد ديد كه اين زحمت ها آيا فايده اي هم دارد؟ و يا اينكه اين فايده چقدر از آن سودي است كه مي‌توانست نصيب ما شود؟

عدم استفاده از ظرفيت هاي مردمي براي بزرگداشت اين حماسه يكي از ضعفهاي بارز برنامه هاي سالگرد است. آيا واقعا نمي شود همانطور كه مردم براي عزاداري هاي عاشورا، عيد غدير و... به ميدان مي‌آيند، در سالروز 9 دي هم فعال شوند؟ قطعا اگر كمي از تصدي گري در ستاد بزرگداشت 9 دي كاسته شود و بجاي آن در جهت فعالسازي گروههاي مردمي تلاش گردد اين اتفاق خواهد افتاد. مساجد و مدارس و... همه ظرفيتهاي اين حوزه هستند. نكته ديگر آنكه اگرچه گردهمايي هاي بزرگ و مركزي در يك يا چند نقطه از شهرها براي نشان دادن ابهت و كثرت شركت كنندگان لازم است اما بايد در روزهايي ديگر اين برنامه ها در سطح شهر پخش شود. اينگونه است كه فضاي همه محلات به عطر آن حماسه معطر خواهد شد.

كما اينكه رهبر معظم انقلاب در همان ديدار در اينباره فرمودند: «باز هم من تكرار ميكنم: كار شوراى هماهنگى تبليغات، مديريت است؛ والّا كار را مردم ميكنند، و دلها دست خداست. مردم را خداى متعال توى صحنه مى‌آورد؛ يعنى همان ايمان الهى و توفيق الهى و تأييد الهى است كه مردم را در صحنه مى‌آورد. منتها خب، مديريت لازم است؛ شماها مديريت ميكنيد، مديريتتان هم شايسته است.»

اما در حوزه اجرا و ابزار اين بزرگداشت نكته بسيار مهمي وجود دارد كه براي پرداختن به آن بد نيست چند سوال بپرسيم: در اين سه سال چند رمان و مجموعه داستان درباره 9 دي نوشته شده است؟ چند موسيقي و سرود با محوريت آن حماسه آماده شده است؟ چند فيلم و سريال سينمايي و تلويزيوني توليد شده است؟ مي توان از اين سوالها در مورد ساير قالبهاي هنري هم مطرح كرد اما جواب منفي همين دو سوال، غرض ما را مشخص ميكند. (البته در حوزه داستان و موسيقي چند كار –كه البته بيشتر با موضوع كلي فتنه 88 است- توليد شده است كه اتفاقا كارهايي كاملا خصوصي هستند و بعيد است ربطي به ستاد 9 دي داشته باشد!)

ستاد بزرگداشت 9 دي فقط نبايد براي دو سه روز قبل و بعد این روز برنامه ريزي كند. اگر نام اين ستاد، «ستاد برگزاري سالگرد حماسه 9 دي» بود مي‌شد از خيلي توقعات –و طبيعتا ايرادات- صرف نظر كرد و به همان برنامه هاي روز 9 دي دل خوش داشت، اما اينگونه نيست؛ اين ستاد مسئول بزرگداشت آن حماسه است و نه برگزاري سالگردش. بزرگداشت هم كه به چند روز حول و حوش سالگرد محدود نمي‌شود. از اين منظر است كه مي‌توان از اين ستاد انتظار داشت در تمام سال و با استفاده از همه ظرفيت‌ها و قالب‌ها در جهت بزرگداشت اين روز گام بردارد.  اين ستاد مي تواند(و بايد) در تعامل با نهادهايي مانند وزارت ارشاد، حوزه هنري، صدا و سيما و... در جهت بزرگداشت حماسه 9 دي در ساير قالبها حركت كند. بالاخره تا كي بايد حرفمان را فقط در قالب سخنراني، همايش، نمايشگاه، جشنواره و فوق فوقش ويژه نامه هاي روزنامه اي بزنيم؟ پس رمان و فيلم و... به چه كار مي‌آيد؟ حرف عجيبي زديم؟ تازه اگر مي‌دانستيد قرار بود از ورود به حوزه بازي‌هاي رايانه‌اي هم بگوييم چه مي‌گفتيد؟! حالا بگذريم از اينكه به نظر ما حتي بايد از اين ستاد پرسيد چرا حماسه 9 دي به كتابهاي درسي راه نيافته است؟ و يا اينكه حداقل در اين زمينه چه پيگيري خاصي از طرف اين ستاد از وزارت آموزش و پرورش شده است؟ حالا با اين نگاه به ظرفيتهايي كه در اين عرصه وجود دارد فكر كنيد. بزرگداشت يعني اين!

توصیه امام خامنه‌ای به ستاد بزرگداشت نهم دی

به عمق شعارها که حرف اصلی ملت است توجه شود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دوشنبه هفته گذشته در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت حماسه نهم دی، اراده خداوند متعال و ایمان به توفیق الهی را عامل اصلی هدایت قلب‌ها و دل‌های ملت ایران برای حضور در عرصه‌های مختلف برشمردند و خاطرنشان كردند: حضور عظیم و خروشان مردمی در  9 دی 88 ، تجلّی بارزی از هویت و ماهیت انقلاب یعنی روح دیانت حاكم بر دل‌های مردم بود.

ایشان در تبیین حقیقت حماسه نهم دی به دو عنصر حضور گسترده مردمی و ایمان دینی مردم اشاره كردند و خاطرنشان كردند: نهم دی 88، حادثه كوچكی نیست بلكه آن حركت عظیم و ماندگار مردمی، شبیه حركت بزرگ ملت در روزهای اول انقلاب است و باید تلاش شود در سالگرد این حماسه، حرف اصلی ملت ایران، یعنی حركت در سایه دین و تحقق وعده‌های الهی تبیین شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح اولین عنصر یعنی اهمیت حضور گسترده مردم در صحنه‌های مختلف افزودند: هنر اصلی امام خمینی(ره)، وارد كردن مردم به صحنه بود و در هرجایی كه مردم با شجاعت، بصیرت و عمل متناسب با ایمان خود، وارد میدان شدند تمام مشكلات، و بزرگترین موانع در مقابل اراده مردم از بین می‌رود.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: در هر نقطه‌ی از جهان چنانچه مردم با هدف و شعار مشخص و ایمان و عمل متناسب، به عرصه بیایند هیچ عاملی قادر به مقاومت نیست و این یك نسخه كلی برای تمام ملت‌هاست،  كه امام خمینی(ره) به آن عمل كرد و ملت ایران هم با اعتماد به امام راحل عظیم‌الشان، آن را بصورت عملی اثبات كرد.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین در تبیین ایمان دینی مردم، به عنوان دومین عنصر اهمیت حادثه ماندگار نهم دی افزودند: آن معجزه‌گری كه همه مردم را بسیج كرده، به صحنه می‌آورد و با وجود همه سختی‌ها آنان را در صحنه نگه می‌دارد، ایمان قلبی و دینی است چرا كه بر اساس ایمان دینی، شما در هر شرایطی پیروز خواهید بود و شكست معنایی ندارد.

رهبر انقلاب اسلامی، حماسه نهم دی را از این منظر كاملاً شبیه صدر اسلام و همچنین روزهای پیروزی انقلاب دانستند و خاطرنشان كردند: در این روز، مردم براساس وظیفه دینی خود به میدان آمدند تا نشان دهند بر خلاف تبلیغات فتنه‌گران، مردم ایران ضمن پایبندی به نظام جمهوری اسلامی از عزم و اراده دینی استوار برخوردارند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری وقایع تلخ فتنه 88 افزودند: این فتنه، صرفا منحصر به حضور عده‌ای افراد در خیابان‌ها نبود، بلكه ناشی از یك بیماری بود كه با اقدامات سیاسی و امنیتی قابل دفع شدن نبود، و به یك حضور عظیم مردمی نیاز داشت، كه چنین هم شد. رهبر انقلاب اسلامی به نقش عاشورای حسینی و محرم، در تحقق حماسه نهم دی هم اشاره كردند و افزودند: همانگونه كه در ابتدای انقلاب، محرم به كمك این مردم آمد و امام خمینی(ره) فرمود خون بر شمشیر پیروز است، در قضایای 9 دی هم، عاشورا به كمك ملت آمد و حماسه بزرگ و ماندگاری را خلق كرد. ایشان بر ضرورت پاسداشت این حماسه بزرگ تأكید كردند و دو توصیه نیز به دست اندركاران ستاد بزرگداشت نهم دی داشتند: اولاً در بزرگداشت نهم دی جنبه‌های شعاری غلبه پیدا نكند و ثانیاً به عمق شعارها كه حرف اصلی ملت ایران بود، توجه شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد