سرویس: تازه های خبرکد خبر: 113393|12:09 - 1402/11/28
نسخه چاپی

ثبت ملی "خوشمزه" برای گیلانغرب!

ثبت ملی "خوشمزه" برای گیلانغرب!
رییس میراث‌فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی شهرستان گیلانغرب از ملی 4 غذای بومی محلی گیلانغرب در ثبت ملی خبر داد .

به گزارش مطلع الفجر ،سیروس ادیب در گفتگویی ضمن تاکید بر جایگاه اثار ملی و باستانی اظهار داشت: آنچه تا چند سال اخیر از آثار ثبت شده می‌شنیدیم و در فهرست آثارملی ثبت میشدن آثار ملموس است؛ یعنی آثاری که نمود بیرونی دارند و می‌توانید از آنها بازدید کنید.

سیروس ادیب افزود: امّا در کنار این آثار ملموس، میراث ناملموسی هم در دل جوامع مختلف وجود دارد که نیاز به حفاظت و حراست دارد و همچنین به دلیل ارزشش، باید جزئی از میراث همه مردم جهان معرفی شود.

وی افزود: یونسکو علاوه بر ثبت آثار ملموس، ارزش‌ها و میراث ناملموس کشورها هم به ثبت می‌رساند. ایران هم به عنوان یک کشور غنی در میراث فرهنگی، علاوه بر آثاری ملموسی که در یونسکو به ثبت رسانده، تا کنون اثر ناملموس هم در میراث جهانی دارد.

ادیب تنوع غذایی استان را یاد آور و اذعان کرد: در استان کرمانشاه با توجه به تنوع غذاهای بومی و محلی اخیرأ 37 اثر بعنوان آثار ناملموس و در فهرست آثار ملی ثبت کرده است که 4غذای آن مربوط به شهرستان گیلانغرب است.
وی اسامی غذاهای ثبت ملی شده گیلانغرب را " پخت ماش آو، مهارت تهیه و پخت قاورمه در خیک، مهارت تهیه و پخت کشک و خرما، مهارت تهیه و پخت نژی آو عنوان کرد.

رییس میراث‌فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی شهرستان گیلانغرب گفت: در سال 1400غذای دیگری بنام برنج و‌ هلیره که یکی از غذاهای خاص شهرستان گیلانغرب است در فهرست آثار ملی ایران ثبت ملی شده است که جای بس تشکر از کلیه مسولین و افرادی دارد که جهت ثبت این آثار اقدام نموده اند.
تاکنون  در شهرستان گیلانغرب 406 اثر تاریخی ثبت ملی شده است.