سرویس: تازه های خبرکد خبر: 113142|09:14 - 1402/05/10
نسخه چاپی

گزارش

چرا قیمت گوشت قرمز افزایش یافت؟

چرا قیمت گوشت قرمز افزایش یافت؟
کمبود سرمایه در گردش، مشکلات دامدار کارت، توقف تخصیص نهاده و قاچاق دام، مشکلاتیست که موجب فروش دام‌های مولد و تشدید قیمت گوشت قرمز در کشور شده است.

به گزارش مطلع الفجر ،مشاهدات حاکی از این موضوع است که هر از چند گاهی  قیمت گوشت و مرغ در بازار ایران همچنان پر نوسان است  و به‌صورت بی‌منطق و انفجاری افزایش می‌یابد، تولیدکنندگان به دلیل هزینه‌های تولید و نهاده‌های گران، شکایت می‌کنند. در این شرایط، مسئولان باید عواملی که باعث این مشکل شده‌اند را بررسی کنند و رانت‌های موجود در بدنه وزارتخانه یا گمرک را شناسایی کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت گوشت قرمز در اسفندماه سال قبل اوج گرفت که خشکسالی و قاچاق دام از جمله دلایل آن عنوان شد؛ هرچند پس از صدور مجوز واردات، در فروردین کاهش جزئی داشت. اما در نیمه دوم خرداد هر کیلو گوشت گوساله تا ۳۰ هزار تومان گران‌تر شد و از ۳۶۰ هزار به ۳۹۰ هزار تومان افزایش یافت و گوشت گوسفندی نیز به میزان کمتری افزایش قیمت داشت.

آخرین گزارش مرکز آمار هم در ماه گذشته نشان داد که در خرداد ۱۴۰۲ بیشترین میزان افزایش قیمت مربوط به گروه گوشت قرمز و گوشت ماکیان با ۹۰ درصد افزایش بوده است.

عدم ترخیص نهاده‌های دامی در دپوهای گمرکی، یکی از عواملی است که باعث افزایش قیمت گوشت شده و به دلیل گرانی قیمت‌ها، گوشت و مرغ به شکلی دائمی از سفره‌های مردم حذف می‌شود. در نتیجه، برای حل این مشکل، مسئولان باید راهکارهایی را برای کاهش هزینه‌های تولید و پایین آوردن رانت‌ها پیشنهاد دهند.

کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مهم‌ترین مشکل دامداران است

افشین دادرس، مدیر‌عامل اتحادیه دام سبک کشور درباره این موضوع به راه دانا اظهار کرد: کمبود نقدینگی از مهم‌ترین مشکلاتی است که دامداران در ایران با آن روبرو هستند. بسیاری از آنها به دلیل نبود سرمایه کافی برای تأمین نهاده‌های موردنیاز خود، با مشکلاتی مانند کمبود غذا و درمان دام‌های خود مواجه هستند.

وی ادامه داد: این مشکل ریشه در عدم اختصاص تسهیلات مالی از بانک‌ها به دامداران دارد که در سال جاری این تسهیلات به آنها اختصاص نیافته است.

امسال دامدار کارت شارژ نشد

دادرس  افزود: وزارت جهاد کشاورزی هم در این شرایط از کمک به دامداران با استفاده از کارت دامدار کارت خبر داده بود، اما این کارت در سال جاری شارژ نشده است. بااین‌حال، دامدار کارت به‌ازای هر دام، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به‌حساب دامدار واریز می‌کرد که بتواند نهاده موردنیاز خود را خریداری کند.

مدیر‌عامل اتحادیه دام سبک کشور توضیح داد: قرار بود که به دامدار نهاده مدت‌دار بدهند تا به‌جای پول، گوشت تحویل بگیرند، اما این کار نیز از سوی مسئولان وزارت کشاورزی دنبال نشد.

کاهش ارزش پول ملی موجب افزایش قاچاق دام شده است

دادرس در ادامه با اشاره به کاهش ارزش پول ملی  تصریح کرد: در چنین شرایطی، خرید گوشت از دامداران نیز به‌صورت محدود و در برخی استان‌ها انجام شده است و این موضوع باعث شده که دامداران برای فروش دام خود به بازار‌های سیاه روی‌آورند.

وی در توضیح مشکلات دامداران گفت: پایین آمدن ارزش پول ملی در کشور باعث شده است که دام ایرانی برای کشورهای دیگر ارزان شود و قاچاق دام به کشورهای دیگر افزایش یابد، به همین دلیل، بسیاری از دامداران دام خود را زودتر از موعد می‌فروشند و حتی در برخی موارد دامدار به‌واسطه نداشتن غذا مجبور شده تا دام مولد خود را به بازار بفروشند که این نیز خود موجب کاهش جمعیت دام سبک شده است.

رشد تقاضا موجب افزایش قیمت مرغ و گوشت شده است

علیرضا پیمان پاک، قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی، در هفته‌ اخیر با اشاره به هم‌زمانی مناسبت‌هایی نظیر سفرهای تابستانی، بازگشت حجاج و آغاز ‌ماه محرم که به رشد تقاضا و افزایش قیمت مرغ و گوشت منجر شده، اعلام کرد که با همکاری بانک مرکزی در زمینه تأمین ارز، وزارت جهاد برای افزایش فوری حجم واردات گوشت اقدام خواهد کرد.

وی افزود: این گوشت‌ها از روسیه، رومانی و مغولستان وارد می‌شوند و قرار است با قیمت هر کیلو ۲۶۰ هزار تومان در بازار توزیع شوند. هم‌زمان، واردات گوشت منجمد و توزیع به قیمت ۱۸۰ هزار تومان نیز ادامه خواهد داشت و طی ۳ هفته آینده گوشت گرم از آفریقا نیز به ظرفیت واردات گوشت گوسفندی کشور افزوده خواهد شد که این گوشت‌ها نیز قرار است با قیمت کیلویی ۱۸۰ هزار تومان توزیع شوند.

افزایش قیمت دام زنده سبک محسوس نیست

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور، درباره افزایش قیمت دام سبک به راه دانا؛ اظهار کرد: در برخی از مناطق قیمت دام زنده به ۱۵ الی ۱۷ هزار تومان افزایش‌یافته است؛ اما به‌طورکلی، در سراسر کشور این افزایش قیمت اعمال نشده است. همچنین، پس از عید قربان، قیمت دام زنده با افزایش جزئی روبرو بوده؛ ولی این نوسان مقطعی بوده و در حال رفع‌شدن است.

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور علت نوسان قیمت گوشت در هفته‌های اخیر را افزایش تقاضا به علت گرانی گوشت مرغ دانست و گفت که افزایش تولید، عرضه و واردات در هفته‌های آینده موجب بازگشت ثبات به بازار گوشت قرمز و حتی کاهش قیمت آن خواهد شد. همچنین، پوریان تأکید کرد که در حال حاضر قیمت دام سبک زنده در برخی مناطق ۱۶۵ هزار تومان و در برخی مناطق دیگر ۱۷۰ هزار تومان است.

وی در پایان بیان کرد: در زمینه تولید و تأمین دام زنده، هیچ مشکلی وجود ندارد و مشکل اصلی بالابودن قیمت گوشت قرمز برای مصرف‌کننده است.

آخرین آمارها حاکی از کاهش دام مولد در کشور است

به گزارشراه دانا؛ بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، جمعیت دام سبک کشور در مقایسه با بهار سال ۱۴۰۱ حدود ۵ میلیون رأس کاهش‌یافته است و تعداد دام‌های مولد نیز حدود ۱.۲ میلیون رأس کاهش‌یافته است و این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که با وجود توان تولید داخل در صورت تأمین نهاده، واردات گوشت از کشورهای آفریقایی، رومانی، روسیه، مغولستان و هند افزایش‌یافته و در سال گذشته ۴۸ هزار تن گوشت وارد کشور شده است.