سرویس: تازه های خبرکد خبر: 113134|12:09 - 1402/05/07
نسخه چاپی

بازدید استاندار کرمانشاه از مرز سومار

صحرایی:همه باید برای روح اربعین و این اتفاق معنوی کار کنیم + تصاویر

صحرایی:همه باید برای روح اربعین و این اتفاق معنوی کار کنیم + تصاویر
استاندار کرمانشاه در راستای ساماندهی بسترهای اسکان و عبور زوار و موکب داران از مرز خسوری و سومار در گیلانغرب بازدید کرد .

به گزارش مطلع الفجر ، امروز  استاندار کرمانشاه در راستای ساماندهی بسترهای اسکان و عبور زوار و موکب داران  از مرز خسروی و سومار در گیلانغرب در حالی که 40  روز به اربعین حسینی مانده ، بازدید کرد .
در این دیدار دکتر صحرایی با تاکید بر اینکه باید با اجماعی همه امکانات میزبانی شایسته برای زائران حسینی باشیم از همه کارگزاران و مسئولان خواست تا با تکمیل زیر ساختها بستر مناسب را برای خدمت  فراهم نمایند .
 در دیدار امروز استاندار کرمانشاه؛ فرماندار شهرستان گیلانغرب ، امام جمعه شهرستان ، شهردار گیلانغرب و جمعی دیگر از مسئولان بومی و استانی حضور داشتند .

*امکانات و اولویت های تردد مواکب در مرز سومار مستقر می شود

صحرایی گفت: با توجه به شروع تردد مواکب و عوامل خدمات رسانی به زائران اربعین از دهم شهریورماه ازمرز سومارو از استقرار امکانات و اولویت های مورد نیاز برای تردد زائران در مرز سومار خبر داد.

ی با بیان اینکه سومار یکی از مرزهای ورودی استان کرمانشاه است که قابلیت رونق بیشتر را دارد، افزود: در ایام اربعین قرار است تجهیزات و امکانات موکب‌های فعال در عراق از طریق این مرز خارج شود و تصمیم بر این است که از فرصت مرز سومار در اربعین برای تقویت موکب‌های ایرانی استفاده شود.
 

استاندار کرمانشاه ادامه داد: برای همین منظور امکاناتی در مرز مستقر می‌شود و پس از اربعین نیز از امکانات نصب شده برای تقویت مرز و تجارت با عراق استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: در سه ماهه اول سال جاری شاهد رشد ۳۰ درصدی صادرات از مرز سومار بودیم، در تلاش هستیم که رشد صادرات از این مرز افزایش پیدا کرده و به یک مرز فعال و سودآور برای استان کرمانشاه تبدیل شود.
 

*مرز سومار یکی از مرزهای رسمی شهرستان گیلانغرب و در مسیر زوار امام حسین .ع. است 

حجت الاسلام فاطمی نسب در گفتگو با خبرنگار مطلع الفجر تصریح کرد: مرز سومار یکی از مرزهای رسمی شهرستان گیلانغرب است که در مسیر تردد زوار عتبات عالیات قرار دارد.

وی درباره اهمیت تردد زوارکتبات عالیات از مرز سومار، عنوان کرد: با مطالعه تاریخ کرمانشاه می بینیم این استان از صدر اسلام قدیمی ترین مسیر تردد زوار اربعین و عتبات عالیات بوده است.

امام جمعه شهرستان گیلانغرب گفت: اهمیت قرارگیری در مسیر تردد زوار عتبات عالیات با توجه به روایت امام صادق(ع) ملموس تر است مبنی بر اینکه زیارت امام حسین(ع) برابر حج است بلکه حج و عمره ای که پس از حج واجب به جا آورده می شود.
 

حجت الاسلام فاطمی نسب تصریح کرد: زیارت قبر امام حسین(ع) می تواند بسترساز حضور زوار عتبات عالیات در استان کرمانشاه و شهرستان گیلانغرب باشد.
امام جمعه شهرستان گیلانغرب گفت: با توجه به اینکه پیام اربعین برابر پیام حج است باید همان اهمیتی که برای زیارت خانه خدا درنظر می گیریم برای زوار اربعین هم درنظر بگیریم در واقع خلاف  تلاش تبلیغاتی جبهه استکبار برای پیشگیری ازحضور معنوی مسلمانان، اجتماع مؤمنین از برکات این زیارت خواهد بود.
 

*مرز سومار در نکاپوی میزبانی موکب داران اربعین حسنی .ع.

وحید محمدی فرماندار شهرستان گیلانغرب نیز در گفتگویی اظهار داشت: مرز سومار تنها گذرگاه تردد مواکب خدمات رسانی زائران اربعین است که امکانات رفاهی به منظور خدمات رسانی به عوامل مواکب در این مرز استقرار یافته است.

وی اظهار کرد: مسایل مربوط به اسکان، پشتیبانی، تغذیه، ترابری، درمان، نقاط ایجاد موکب، ایجاد وضعیت مناسب بهداشتی برای زائران، تامین امکانات لازم برای آنان، امنیت زوار، الزامات هماهنگی و پذیرایی از زائران و همچنین کنترل تردد مسیرهای مواصلاتی از اقدام هایی است که برای تردد مواکب پیش بینی شده است.

نماینده عالی دولت در گیلانغرب گفت: همچنین چند موکب با ظرفیت سرویس دهی به چندهزار نفر در روز توسط این شهرستان ایجاد شده، ۲ مورد از این مواکب در مرز خسروی و مرز سومار و همچنین ۲ مورد مربوط در مسیر زوار اربعین در شهرهای گیلانغرب و سرمست مستقر هستند.
 

محمدی ادامه داد: گیت های گذرنامه نیز در مرز سومار پیش بینی شده و امکانات اولیه شامل خدمات بهداشتی و رفاهی برای خدمات رسانی به موکب داران در مرز سومار فراهم است.
 استاندار  با ورود به مرز سومار  در جهت ادامه آماده نمو دن  زیر ساخت های  لازم برای اربعین  از زیارتگاه صید علی   در شهرسومار  و همچنین بازدید از پارکینگ  بازارچه و  در ادامه از گیت های گذرنامه   بازدید نمودند  

مسائل مطرح شده کلی در سفر امروز استاندار  ؛بازدید مربوط به اسکان، پشتیبانی، تغذیه، ترابری، درمان، نقاط ایجاد موکب، ایجاد وضعیت مناسب بهداشتی برای زائران، تامین امکانات لازم برای آنان در نقطه صفر مرزی بود    .

همچنین  از شهر سومار،جاده  اصلی موصلاتی ،دوراهی ایوان به گیلانغرب بازدید شد و در این بازدید میدانی با مردم روستای قمرالی چله  بخش مرکزی دیدار و شنونده صحبت های مردم در رابطه با مشکلاتشان بودند.
 

به گزارش مطلع الفجر ،مرز سومار در مرز ایران و عراق واقع شده و فاصله آن با شهر مندلی عراق پانزده کیلومتر و از نزدیک‌ترین شهرهای ایران به بغداد است و کربلای معلی  است
 شهرستان گیلانغرب  در غرب استان کرمانشاه 60  هزار نفر جمعیت دارد  و دارای دو بخش مرکزی و گواور است ..