سرویس: تازه های خبرکد خبر: 113128|09:17 - 1402/05/04
نسخه چاپی

استاندار کرمانشاه در دیدار با استاندار دیالی عراق:

پیگیر برقراری همزمان صادرات، واردات و تردد زائر از مرزهای خسروی و سومار هستیم

پیگیر برقراری همزمان صادرات، واردات و تردد زائر از مرزهای خسروی و سومار هستیم
استاندار کرمانشاه در دیدار با استاندار دیالی از پیگیری و رایزنی های جدی برای برقراری همزمان صادرات، واردات و تردد مسافر و زائران اربعین حسینی از مرزهای خسروی و سومار به عنوان یک اولویت مهم در سطح استان خبر داد.

به گزارش مطلع الفجر ،«محمدطیب صحرایی»در این دیدار که در استانداری دیالی و با حضور معاونین اقتصادی، سیاسی و امنیتی و اجتماعی استانداری، فرماندهان انتظامی و مرزبانی و جمعی از مسولان استان برگزار شد؛ عنوان کرد: مردم این ۲ منطقه از دیرباز و دوران پیش از اسلام تاکنون مراودات دوستانه و برادرانه داشته اند و به ویژه در دوران پس از اسلام این پیوندها بسیار عمیق تر شده است.

وی افزود: متاسفانه در مقاطی مانند سلطه استعمار، حاکمیت حزب بعث و داعش، موانعی برای گسترش بیشتر مناسبات میان دو طرف به وجود آمد ولی خوشبختانه امروز بسترها برای گسترش دوستی ها و برادری‌ها کاملا فراهم است.

صحرایی ادامه داد: روز گذشته در نشست وزارت کشور، مدیران این مجموعه بر گسترش مناسبات با کشور عراق و به ویژه استان دیالی تاکید ویژه داشتند و با توجه به این علایق مشترک و دیرینه بین دو استان، امکان گسترش این مناسبات در حوزه های مختلف سیاسی و امنیتی، فرهنگی، تجاری، صنعتی و به ویژه زیارتی و گردشگری و بهره مند شدن مردم منطقه از موهبت آن، کاملا فراهم است.

قدردانی استاندار کرمانشاه از میزبانی مردم دیالی

استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش از مهمانوازی مردم و مسئولان استان دیالی از زوار حسینی تشکر و قدردانی کرد و گفت: امسال هم زوار امام حسین علیه السلام مهمان شما هستند و من از استاندار دیالی و مردم این منطقه بابت این مهمان نوازی و همراهی همیشگی تشکر می کنم.

پیگیری برقراری همزمان صادرات، واردات و تردد زائر از مرزهای خسروی و سومار هستیم

وی از تلاش های استاندار دیالی برای تعریض مناسب گیت های ورودی و خروجی در مرز خسروی تشکر کرد و گفت: افزایش گیت ها به ورود و خروج ایمن و راحت زوار عزیز کمک خواهد کرد.

صحرایی همچنین عنوان کرد: بسیار مشتاق هستیم مردم عزیز عراق هم به منظور زیارت و یا درمان و سیاحت مکان های گردشگری، از طریق مرزهای مشترک دو استان به کرمانشاه بیایند و مردم ما همچون گذشته با روی گشاده پذیرای آن ها خواهند بود.

وی در ادامه بر ضرورت معرفی مسیر خسروی در شهرهای نجف، کربلا تاکید کرد و گفت: متاسفانه تابلویی برای معرفی مسیر خسروی به زوار حسینی بویژه در کربلا وجود ندارد و برای ایجاد یک رونق دایمی در این مسیر نیازمند نصب این تابلوها هستیم.

استاندار کرمانشاه تاکید کرد: اربعین فرصتی برای معرفی هر چه بیشتر مسیر خسروی و بازگرداندن رونق آن است.

صحرایی در ادامه از عزم جدی استان کرمانشاه برای فراهم شدن امکان همزمان واردات و صادرات و تردد زوار از مرزهای مشترک با دیالی عراق خبر داد و گفت: علاوه بر ارتقای صادرات به عراق، به شکل جدی به دنبال فراهم کردن امکان انجام بخشی از واردات کشور از عراق و دیگری کشورها از طریق مرزهای سومار و خسروی هستیم.

وی عنوان کرد: پس از موافقت وزارت کشورهای ایران و عراق مبنی بر ۲۴ ساعته شدن عبور زوار حسینی از مرز، در گام بعدی به دنبال دستیابی به یک توافق برای افزایش ساعات عبور کالا از مرز و حتی ۲۴ ساعته شدن آن هستیم و سود این توافق نصیب مردم در دو طرف این مرزها خواهد شد.

ایجاد شهرک صنعتی مشترک در دستور کار است

استاندار ادامه داد: همچنین به منظور تسهیل صادرات در ایام اربعین، یک جاده اختصاصی دوبانده ویژه عبور کامیون های باری در دست انجام است که به زودی به بهره برداری می رسد.

پیگیری برقراری همزمان صادرات، واردات و تردد زائر از مرزهای خسروی و سومار هستیم

وی در ادامه بر سرمایه گذاری های مشترک در نقاط مرزی تاکید کرد و گفت: خوشبختانه مجوزهای لازم را از دولت برای ایجاد شهرک صنعتی و مناطق آزاد مشترک دریافت کرده ایم و منطقه آزاد قصرشیرین هم آماده پذیرش سرمایه‌گذاران عراقی است.

وی در ادامه مشکل کم آبی را یک مشکل فراگیر توصیف کرد و گفت: حق آبه دولت عراق از رودخانه های مرزی برای ما محترم است و این حق رعایت شده است و با توجه به خشکسالی های اخیر آماده همکاری های گسترده تر میان دو کشور برای رفع مشکلات این حوزه از جمله مشارکت در پروژه ها و برنامه ها در حوزه هایی مانند مصرف بهینه آب هستیم.

استاندار کرمانشاه در پایان، آمادگی استان کرمانشاه برای میزبانی از نشست مشترک اعضای اتاق بازرگانی و فعالان بخشی خصوصی استان دیالی با اتاق بازرگانی و فعالان بخش خصوصی کرمانشاه برای عملیاتی کردن طرح های مشترک اقتصادی و گسترش مناسبات در این حوزه را اعلام کرد.

مرز رسمی خسروی در شهرستان قصرشیرین امسال نیز به مانند سالهای گذشته یکی از مرزهای تردد زائران اربعین است. سال گذشته از این مرز بیش از ۵۰۰ هزار نفر زائر عازم عتبات عالیات شدند.

دیالی از استان های مرزی کشور عراق و هم مرز با استان کرمانشاه است./ایرنا