سرویس: تازه های خبرکد خبر: 113077|04:10 - 1402/04/09
نسخه چاپی

بی‌توجهی به یک اختراع بزرگ؛ کولری که از نمونه‌های گازی و آبی خنک‌تر و کم مصرف‌تر است

بی‌توجهی به یک اختراع بزرگ؛ کولری که از نمونه‌های گازی و آبی خنک‌تر و کم مصرف‌تر است
کولر بخار سرد اختراع شده سرمای بهتری از سایر کولرها دارد و مصرف برقش هم کمتر است.

به گزارش مطلع الفجر ،اوایل خرداد ماه سال گذشته با تقی بارانی بیرانوند مخترع جوان خرم‌‌آبادی که توانسته بود کولر بخار سرد را به ثبت برساند، گفت و گویی انجام دادیم، اختراعی که به گفته بارانی بیرانوند علاوه بر افزایش بهره‌وری انرژی، کاهش هزینه‌ها و افزایش رفاه مصرف کنندگان می‌توانست اشتغال قابل توجهی را ایجاد و ده‌ها هزار میلیارد تومان سرمایه را روانه استان کند.

این مخترع جوان که از همان آغاز ثبت اختراع به دنبال تجاری سازی و تولید انبوه کولر بخار سرد بود، رایزنی و رفت و آمدهای زیادی را با سرمایه‌گذاران و ارگان‌های دولتی در لرستان انجام داد، تا بتواند با راه‌اندازی کارگاه در استان علاوه بر اشتغال‌زایی برای ده‌ها نفر، زمینه سرمایه‌گذاری را هم فراهم کند.

حدود یک سال از مصاحبه ما با این مخترع جوان گذشته است، با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و داغ شدن بازار خرید سیستم سرمایشی سراغ او رفتیم، تا ببینیم وضعیت تولید کولر بخار سرد به کجا رسیده است.

 

هیچ ارگانی از ما حمایت نکرد

بارانی بیرانوند می‌گوید: از یکسال گذشته تاکنون به ارگان‌های مختلفی از جمله پارک علم و فناوری، شرکت توزیع برق، شهرک‌های صنعتی استان مراجعه کردم، اما متاسفانه نتیجه‌ای نداشت. قرار بود شرکت توزیع برق حمایت کند، اما متاسفانه کاری انجام نداد، متاسفانه ارگان‌ها و نهادهای دولتی تنها به تبلیغات اکتفا کرده و هیچ کمکی به حوزه تولید نمی‌کنند سرمایه‌گذار بخش خصوصی هم با توجه به نوسان بازار ریسک نمی‌کنند، در واقع سرمایه گذار سود کار و تضمین می‌خواهد.

متاسفانه بوروکراسی‌های اداری ادارات و ارگان‌ها و هماهنگ نبودن دستگاه‌ها موانع اصلی تولید هستند، از طرفی شعارها همواره تبلیغاتی بوده و نه عملیاتی.

تنها کسی که به من کمک کرد، رییس سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بود که فضا را در اختیارم گذاشت. پول باشد ظرف یک ماه کارخانه را راه‌اندازی می‌کنم. در حال حاضر اگر پنجاه میلیارد تومان داشته باشیم، می‌توانیم کار و تولید را ظرف یک ماه تولید را شروع می‌کنیم، ما هم موتور و هم برد الکترونیکی کولر را طراحی کرده‌ایم.

مصرف برق و سرمای کولر بخار سرد از کولرهای گازی و آبی بهتر است

اگر نهادی به این قضیه ورود کند، می‌توان کار را پیش برد، یعنی با مشارکت نهاد مذبور کار راه‌اندازی و تولید به راحتی قابل انجام است. تولید انبوه باشد، کولر بخار سرد جای کولرهای گازی را می‌گیرد در حالی که کولرهای گازی با تولید گرما سرما ایجاد می‌کنند، اما کولر بخار سرد نه تنها هیچ‌گونه گرمایی تولید نمی‌کند، بلکه خنکی هم ایجاد می‌کند، یک سیستم کامل و جامع، با بدنه عایق و نسل جدیدی از موتور که خودمان طراحی کردیم.

در صورت تولید انبوه می‌توانم با جرات بگویم که کولر بخار سرد جایگزین هشتاد درصد کولرهای گازی و صد در صد کولر آبی می‌شود.

 

در صورتی که پرتی انرژی یک ماه یک شهرک را به ما بدهند، می‌توانیم طرح را اجرا کنیم، طرحی که برای کل کشور مفید است.

دلم می‌خواهد در کشور خودم کار کنم

علاوه بر این اختراع، کمپرسوری برای کولرهای گازی هم تولید کرده‌ام که ۹۵ درصد انرژی را کاهش می‌دهد، یا سلول‌های خورشیدی که گرما را به برق تبدیل می‌کند. من دلم می‌خواهد اختراعاتم در کشور خودم به نتیجه برسد، اما اگر کارها در کشور به نتیجه نرسد ناچار به مهاجرت هستم.