سرویس: تازه های خبرکد خبر: 113053|09:26 - 1402/03/16
نسخه چاپی

یادداشت؛

کودکان، تیزهوشی و تشخیص

کودکان، تیزهوشی و تشخیص
یکی از متداولترین سوال والدین همواره نحوه شناسایی فرزند تیزهوش خود می باشد که متاسفانه در اکثر مواقع این تشخیص به درستی انجام نشده است .

به گزارش مطلع الفجر ،یکی از متداولترین سوال والدین همواره نحوه  شناسایی فرزند تیزهوش خود می باشد که متاسفانه در اکثر مواقع این تشخیص به درستی انجام نشده و سبب انتظارات نامتعارف والدین از کودکان شده و آنان را دچار مشکلات رفتاری می نماید.

هوش از دوران جنینی رشد خود را آغاز نموده و معمولا تا ۱۶ و ۱۸ سالگی ادامه پیدا می کند و بیشترین تحول هوش در سن زیر ۷ سالگی اتفاق می افتد .

با توجه به تعاریفی که از هوش مانند: قدرت حل مشکل، ظرفیت سازمان بخشیدن به اطلاعات، قدرت سازگاری با محیط و ظرفیت تفکر انتزاعی  به عمل آمده است می توان به این نتیجه رسید که اساس و بنیاد یادگیری در انسان هوش است و اگر انسان می تواند یاد بگیرد به وجود هوش در وی بستگی دارد.

روانشناسان و متخصصان عرصه تعلیم و تربیت کودک به این نتیجه رسیده اند که تقریبا ۲ درصد از افراد یک جامعه تیزهوش می باشند و در مقابل این درصد کم ، ۶۸ درصد دارای هوش طبیعی هستند . از لحاظ هوشی تقریبا ۷۰ درصد مردم در سطحی متوسط و معمولی هستند.

هوشبهر افراد تیزهوش حداقل معادل ۱۴۰ است و تقریبا نیمی از آنها قبل از شروع مدرسه توانایی مطالعه و خواندن را دارند و ۲۰ درصد آنها قبل از ۵ سالگی به این  توانایی نائل می شوند.

نیمی از افراد تیزهوش به عنوان افراد توانمند در ریاضی و یک سوم به عنوان توانمند در موسیقی گزارش می شوند. دایره لغات پیشرفته از سن داشته و علاقه پیش رس به کتاب و مطالعه دارند. تمایل شدیدی به استقلال فردی دارند و در حدود ۸ ماهگی می توانند ۲ یا ۳ کلمه بیان کنند و ترجیح می دهند با افراد مسن‌تر از خود تعامل داشته باشند .

خزانه وسیع و غیرعادی از اطلاعات درباره موضوعات مختلف دارند و سطح عالی از کنجکاوی را با سوال های چطور و چرا دارند. می توان به صورت کلی پیش رسی رشد در مقایسه با همسالان را یکی از ویژگی های مهم کودکان تیزهوش می توان نام برد که والدین با دقت در تحول و رشد کودک خود می توانند به صورت مقدماتی و نسبی کودک تیزهوش خود را شناسایی کنند.