سرویس: برگزیده هاکد خبر: 112280|13:24 - 1400/10/11
نسخه چاپی

توسط امام جمعه گیلانغرب صورت گرفت؛

تحلیل و بازنمایی رسانه های غربی در شهادت حاج قاسم

تحلیل و بازنمایی رسانه های غربی در شهادت حاج قاسم
توسط امام جمعه شهرستان گیلانغرب در فضای مجازی تحلیل و بازنمایی رسانه های غربی در شهادت حاج قاسم صورت گرفت.

به گزارش مطلع الفجر ،حجت الاسلام مجتبی فاطمی نسب در نشست مجازی با موضوع تحلیل و بازنمایی رسانه های غربی در شهادت حاج قاسم که در تالار گفتگوی مرصاد در فضای روبیکا برگزار شد، اظهار داشت: بصیرت به معنای این است که انسان  وظیفه خود را در هر برهه ای از زمان تشخیص دهد و بتواند با همان علم تقوا و بینش و شجاعتی که دارد در عرصه اجتماعی‌‌، مطالبه دین، اجتماع و واقعیت ها را تشخیص دهد و اثرگذار باشد.

امام جمعه گیلانغرب افزود: تحلیل بازنمایی رسانه های غربی در شهادت سردار سلیمانی و جهت‌دهی نقش رسانه ای که در این موضوع قرار است به عنوان یکی از مدل های اثر گذار بر افکار رسانه باشد به دو بخش «پیش از شهادت» و «بعد از شهادت» ایشان تقسیم می شود.

وی خاطر نشان کرد:  قسمتی از فضای رسانه ای جهان در خصوص جایگاه فرمانده توانمند سپاه قدس از نگاه فرمانده برون مرزی است که این فرمانده برون‌مرزی قبل از شهادت حاج قاسم یک رسالت را بر عهده داشت و قرار بر این بود که دفاع از مقدسات به خصوص قضیه فلسطین را شکل دهد و به همه جا به همه افراد با سعه صدر توجه کند و در بیانات مقام معظم رهبری نیز درباره فلسفه راهبرد سپاه قدس به عنوان یک نیروی برون‌مرزی اشاره شده است.

حجت الاسلام فاطمی نسب گفت: سپاه قدس قبل و بعد از شهادت حاج قاسم سایه ترور و تخریب را از کشور دور و دفع کرد و اینها به عنوان رسالت مطرح است.

وی ادامه داد: "دیوید پترائوس" فرمانده پیشین سنتکام در مصاحبه با سی ان ان درباره مواجهه با قاسم سلیمانی می‌گوید: " قاسم سلیمانی شخصیتی قدرتمند است" همچنین فیصل قاسم مجری ضد ایرانی شبکه الجزیره به حاکمان کشورهای حاشیه خلیج فارس می گوید "در حالیکه قاسم سلیمانی بزرگراه منطقه‌ای احداث کرده شما هنوز مشغول اختلاف خودتان هستید" اینها تعابیر رسانه‌ای قبل از شهادت حاج قاسم سلیمانی است.

وی اظهار داشت: جمال ریان مجری الجزیره در رابطه با حاج قاسم می‌گوید "در حالی که ریاض عاجز از مقابله با حوثی‌ها است چگونه می خواهد با ایران مقابله کند" این مطالب چند ماه قبل از شهادت حاج قاسم بیان شده که گوشه‌ای از بازتاب‌های رسانه‌ای در رابطه با جایگاه این شهید بزرگوار به عنوان فرمانده سپاه قدس است.

امام جمعه گیلانغرب افزود: نتانیاهو که یکی از افراد کودکش محسوب می شود که بیشترین ظلم و مشکلات منطقه مربوط به این شخص است و ادعای قدرت منطقه را دارد از سید حسن نصرالله و قاسم سلیمانی درخواست آرامش کرده، و این نشان می‌دهد که در مقابل این شخصیت‌ها عاجز است.

وی تصریح کرد: در گزارشی که بی‌بی‌سی از نقش حاج‌قاسم تهیه می کند اشاره می شود که به گفته‌ نوری المالکی، نخست‌وزیر سابق عراق، هنگامی که آمریکا زنجیره تأمین تسلیحات عراق را قطع کرد و نیروی نظامی عراق دیگر سلاحی برای مبارزه با داعش نداشت، نیروی قدس و شهید سلمیانی در کنار مردم و دولت عراق ایستادند و سریع و قوی امدادرسانی کردند.

حجت‌الاسلام فاطمی نسب بیان داشت: در روزنامه گاردین نیز آمده است که با شکست داعش و نقش آفرینی نیروی قدس در سوریه و عراق، یک حلقه مستحکم به نام حلقه مقاومت تشکیل شد و زنجیره ایران، عراق، سوریه و لبنان و فلسطین به هم متصل شد. شهید سلیمانی مهمترین عامل بازطراحی خاورمیانه‌ جدید مطابق با  خواست جمهوری اسلامی ایران بود.

وی ادامه داد: در برخی از خبرگزاری‌های آمریکایی آمده است که ترور سردار سلیمانی خلاف خواست آمریکا و اسرائیل بود و آنها نقش بی‌بدیل سردار سلیمانی را در بر آب شدن بسیاری از نقشه‌هایشان به وضوح می‌دیدند و از نفوذ روزافزون قدرت معنوی و سیاسی ایران بیمناک‌تر می‌شدند.

امام جمعه گیلانغرب اظهار داشت: شجاعت، توانمندی، تواضع و دیدارهای نزدیک و صمیمی‌ سردار سلیمانی با مردم عادی، ساده زیستی و سفرهای مکرر و بدون تشریفات قاسم سلیمانی به کشورهای منطقه باعث تعجب مجموعه رسانه ها شد و او را در رسانه‌های همگانی به شخصیتی شناخته شده و فرماندهی پر صلابت تبدیل کرد.

وی اذعان داشت: در گزارش  یکی از خبرگزاری‌های بین الملل نیز آمده است "سردار سلیمانی نه تنها فرمانده نظامی منطقه بود بلکه در محافل سیاست خارجی آمریکا هم شناخته شده بود"..

حجت‌الاسلام فاطمی نسب گفت: در رسانه‌های بین‌المللی در سال ۲۰۰۹ در وصف حاج قاسم آورده بودند که " در خط مقدم رزم بهشت گمشده‌ی مردان است."  و این توصیف سپاه قدس به عنوان یک مجموعه برونمرزی مطرح شد.

وی در ادامه به جملات و عبارات مختلف پس از شهادت سردار سلیمانی نیز اشاره کرد و افزود: در اولین ساعات بازتاب خبر شهادت سردار سلیمانی، مهمترین رسانه‌های غرب از جمله خبرگزاری بین المللی آلمان، تایمز، بی بی سی، گاردین و ... به خاطر شتاب‌زدگی در تنظیم خبر با عنوان ترور قاسم سلیمانی خبر ها را منتشر کردند بدان‌معنا که آمریکا مرتکب جنایت شده است.  

وی بیان داشت: پس از فروکش کردن تب خبری این جنایت فجیع، تقریبا رسانه‌های غربی در اقدامی هماهنگ در خبرهای بعدی خود از واژه‌ی "کشتن قاسم سلیمانی" استفاده کردند.

حجت‌الاسلام فاطمی نسب گفت: اما افکار عمومی با همان لفظ "ترور" شکل گرفته بود و می توان این را عنایتی از جانب پرودگار دانست.

وی خاطر نشان کرد: پس از شهادت حاج قاسم و وزیر دفاع عراق این مسئله را مطرح می‌کند که ایران به دنبال اخراج امریکا از منطقه است و رسانه‌های غربی نیز عنوان می‌کنند که ترور حاج قاسم اشتباه بود و همه اینها دست غیبی بود که خود رسانه‌های غربی چنین صحبت هایی را به کار ببرند.

وی اظهار داشت: در وال استریت ژورنال عنوان شد که ترور سلیمانی آمریکا را بیش از پیش در باتلاق منطقه فرو خواهد برد و ناتو نیز اعلام کرد ماموریت های آموزشی خود را در عراق به دلیل عواقب ترور ژنرال سلیمانی به حالت تعلیق در می آورد یعنی مسئله به نفع جبهه مقاومت رقم خورد.

وی گفت: عملکرد سازمان های تروریستی در روزنامه گاردین اظهارات متناقض مقامات آمریکایی در بیانیه های پنتاگون بعد از شهادت حاج قاسم توییت‌های رئیس جمهور جنایتکار آمریکا وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا بیانگر فقدان مدارک و شواهدی است که بخواهند ایران را متهم کنند یا افکار عمومی را به سمت خودشان بکشانند.

امام جمعه گیلانغرب افزود: همچنین پس از شهادت حاج قاسم سانسور خبری هماهنگ در مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی که با قرار گرفتن دولت آمریکا در موضع انفعالی،  سبب شد برخی از اطلاعات واقعی در خصوص ترور شهید سلیمانی را عوض کنند و در رسانه‌ها پوشش ندهند.

وی ادامه داد: فراگیر شدن ترس ناشی از سایه جنگ در آمریکا تا درون خانه‌های ساکنان آمریکا کشانده شد و پیش‌تر رسانه‌ها گفته بودند سلیمانی و یارانش در سپاه قدس تقریبا همه جا حضور دارند و آنها فقط طی دو سال، حدود سی عملیات را از شرق آسیا گرفته تا آفریقا و آمریکا هماهنگ کرده و در یک مورد، هماهنگی را از سر میز یک رستوران که تنها چند مایل با کاخ سفید فاصله داشته، انجام داده‌اند.

حجت الاسلام فاطمی نسب گفت: گوشی از بازتاب خبری که در رسانه ها شکل گرفت و برانگیخته شدن موج انتقاد علیه شخص ترامپ جنایتکار است.

وی بیان داشت: اشعار عراقی ها در تشییع ژنرال سلیمانی "ممنونیم حاج قاسم در حق ما کوتاهی نکردید" یا روزنامه نگار و نویسنده یکی از پرفروشترین کتاب های سال ۲۰۰۹ آمریکا نوشت "می‌دانید چرا قاسم سلیمانی را کشتند چون او با گروه‌های سلفی تحت حمایت سازمان سیا مقابله کرد و آنها را عقب نشاند."

حجت‌الاسلام فاطمی نسب عنوان کرد: در مجله تایمز نیز اشاره می‌کند "تصمیم ترامپ بر ترور سپهبد قاسم سلیمانی به جای اینکه نفوذ ایران را در عراق تصمیم کند موجب تقویت آن نیز می شود"، روزنامه نگار آمریکایی نیز نوشت "جنگ ایران و آمریکا از ترور قاسم سلیمانی آغاز نشد بلکه از برکناری مصدق حمایت از صدام و تحریم‌های سنگین شروع شد".

وی گفت: جریان رسانه غرب باعث شد بسیاری از واقعیت ها ازجمله کودتای مرداد زمان مصدق و حمایت از دشمنان انقلاب به مردم ابلاغ شود.

امام جمعه گیلانغرب اظهار داشت: خبرنگار و کارشناس سیاسی سی ان ان نوشت "ترامپ بر روی تظاهرات ایران تمرکز کرده تا از آن را از ترور سردارسلیمانی منحرف کند ایرانیان هفته گذشته یک صدا مرگ بر آمریکا گفتند اما داستان هواپیما برای ترامپ بهتر است."

وی خاطر نشان کرد: نویسنده و روزنامه نگار آمریکایی نوشت قاسم سلیمانی بزرگ‌ترین قاتل داعش بود و جرم ایران پیروی نکردن از آمریکاست این در حالی است که هیچ وقت قبل از شهادت حاج قاسم سلیمانی مطالبی به این کاملی در روزنامه‌ها پوشش داده نشده بود.

امام جمعه گیلانغرب بیان داشت: برکت خون حاج قاسم سلیمانی باعث شد که خبرگزاری های مطرح دنیا که بیشترین مخاطبین و افکار عمومی در دست آنهاست از این مطالب استفاده کنند.

وی افزود: کارشناس صهیونیستی نوشت ژنرال های اسرائیلی آرزو دارند مثل سلیمانی محبوب باشند یعنی می‌توان نتیجه گرفت از محبوبیت حاج قاسم گرفته تا اخراج امریکا از منطقه اختلاف سران کاخ سفید و سران مستکبر به برکت خون حاج قاسم مطرح شد.

حجت‌الاسلام فاطمی نسب اظهار داشت: محمد بن الزید شاعر قطری که چندین بار زندانی شد شعری در رثای شهید حاج قاسم سرود که بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد همچنین به روایت مجری شبکه راشاتودی بعد از تشییع قاسم سلیمانی پارلمان عراق، خروج آمریکا را تصویب کرد، خون حاج‌قاسم سبب شد این مسئله را شاهد باشیم و بازتاب آن را در رسانه ها ببینیم.

وی با بیان اینکه یک کارشناس اسرائیلی نیز قاسم سلیمانی را شخصیتی اسطوره ای معرفی کرد، گفت: نویسنده و روزنامه نگار آمریکایی نوشت "ما آمریکایی‌ها می‌خواهیم دولت‌ها نوکر ما باشند ما فقط می‌خواهیم به ایران ضربه بزنیم و علاقه‌ای به ثبات نداریم" هچنین نویسنده و تحلیلگر آلمانی نیز نوشت "اقدام آمریکا در ترور سلیمانی یک بی‌حرمتی بی سابقه و از نظر قضایی قتل است" و این در متهم کردن این جنایت بسیار مسئله جالبی است.

حجت‌الاسلام فاطمی نسب عنوان کرد: تمام این اخبار استراتژی جمهوری اسلامی را در خط مقدم میدان‌های رزم نشان می‌دهد و تمام جریان‌های رسانه‌ای در دنیا نیز این مسئله را دنبال می‌کنند و موازنه های قدرت کشور را چه در خاورمیانه و چند در کل دنیا در تضاد با مواضع آمریکا تطبیق می دهد و ماهیت داعش وار نیروهای آمریکا در منطقه را نمایان می‌کند.