سرویس: کرمانشاهکد خبر: 101439|09:06 - 1394/12/28
نسخه چاپی

نگاهی به غذاهای بومی استان کرمانشاه؛

سفره های رنگین کمانی با خوراکی های بومی/ ازطعم نوستالژیک "بژی" تا کبابی به پهنای 3 سیخ

سفره های رنگین کمانی با خوراکی های بومی/ ازطعم نوستالژیک "بژی" تا کبابی به پهنای 3 سیخ
مطلع الفجر: خوراکی های بومی و محلی استان کرمانشاه در فصل بهار یکی از جاذبه های گردشگری این استان به شمار می آیند.
 به گزارش  مطلع الفجر به نقل از بازی دراز، یکی از غذای محلی و بومی شهرستان سرپل ذهاب آش سورانه است که در فصل بهار توسط خانواده‌های سرپل ذهابی به وفور طبخ و مصرف می‌شود.

 

این غذا با استفاده از گیاهی شبیه به تره و سیر که در انتها به رنگ ارغوانی است، تهیه می‌شود. در گویش محلی مردم سرپل ذهاب، سوران یا سورون نام همین گیاه است و در فرهنگ لغت فارسی این نوع گیاه( والک سوری)نام دارد. زنان و مادران هنرمند این خطه از شهرستان با استفاده از گیاه سورانه، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، روغن زیتون، رب انار، شکر، نمک و فلفل سیاه، به طبخ و تهیه‌ی این غذای محلی می‌پردازند. این غذا از خاصیت دارویی بسیاری برخوردار بوده و کارشناسان و پزشکان تغذیه، مصرف آن را توصیه می‌کنند.

 

 

سورانه نوعی پیش غذای مطبوع و محلی شهرستان سرپل ذهاب است که به بورانی شبیه است و معمولاً در اوایل فصل بهار تهیه می شود.

 

گیاه سورانه گیاهی خودرو و شبیه تره و سیر که در انتها به رنگ ارغوانی است و علت نام گذاری آن در زبان محلی به همین دلیل است.

 

 

گیاهان بهاری به صورت خودرو در کوهپایه‌ها و مراتع سرسبز رشد می‌کند و دارای تنوع بسیاری هستند از جمله می توان از کنگر، پیچک، شنگ، قازیاغی، سورانه، زو، ریواس و ... نام برد.

 

 

 

 

به دلیل استقبال خوب مردم شهرستان و گردشگران از گیاهان دارویی و غذایی، در فصل بهار وفرارسیدن عید نوروز خیلی از فروشندگان بساط خود را پهن می کنند و بازار فروش فوق العاده ای درشهرستان برپا می شود.

 

 

خوشبختانه هنوز هم گیاهان دارویی همچون سورونه طرفدارهای خود را دارد که کم هم نیستند اما آنچه که تاسف برانگیز است نداشتن اطلاعات و آشنایی کم نسل جوان با این گیاهان است. تغییر روند زندگی باعث شده است که از این گیاهان بی‌خبر باشند و به دنبال داروهای شیمیایی بروند و دچار بیماری‌های ناشناخته شوند.

 

خوراکی های محلی اسلام آبادغرب

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصاد  به نقل ازاسلام آباد خبر،  هر نقطه ای در ایران زمین بنا بر سنت نیاکان خود از خوراکی های خاصی استفاده می کنند که بعضا این خوراکی ها شهرت کشوری یا حتی جهانی پیدا کرده و مورد استفاده مردم قرار می گیرد.

 

شهرستان اسلام آباد غرب نیز خوراکی های محلی ویژه ای دارد که برخی از این خوراکی ها شهرت کشوری پیدا کرده اند. به عنوان مثال "بژی" به عنوان یک شیرینی محبوب، روغن حیوانی به عنوان یک روغن سالم و نان "ساجی" به عنوان یک نان محلی سنتی خوشمزه از جمله این خوراکی هاست.

 

البته نان "گرده" نیز به عنوان یک خوراکی مغذی، "آش دوغ(ماسوا)" با مزه ترش و "کلانه" نیز از دیگر خوراکی های محلی اسلام آباد غرب به شمار می روند که همگی با دستوری ساده و در زمان کم و در عین حال سالم و خوشمزه  تهیه می شوند.

 

برخی خوراکی ها گیاهی نیز بصورت فصلی مورد استفاده مردم محلی قرار می گیرند. "شنگ"،"کنگر" و "پاغازه" که بیشتر در فصل بهار یافت می شوند خواص دارویی فوق العاده ای داشته و مورد استفاده مردم محلی قرار می گیرند که به هر دو صورت خام یا پخته شده استفاده می شود.

 

بژی که محبوبترین و معروفترین خوراکی محلی اسلام آباد غرب است از مواد ساده شامل آرد گندم، شکر، تخم مرغ و روغن محلی(حیوانی) تهیه می شود. البته نسل جدید برای خوشمزه تر شدن این شیرینی از گلاب، زعفران وبکینگپودر استفاده می کنند.

 

آش دوغ نیز یکی از غذاهای محبوب محلی شهرستان می باشد که عنصر اصلی آن ماست یا دوغ است.

 

"بژی"

"نان گرده"

"روغن حیوانی"

"کنگر"

"نان ساجی"

"آش دوغ"

 

گیلاخه غذایی از دیار گیلانغرب

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل از مطلع الفجر، همزمان با آغاز فصل بهار و با توجه به اقلیم و آب و هوای مناسب گیلانغرب رویش گیاهانی مانند گیلاخه، کنگر و پاغازه در این فصل آغاز می شود و این گیاهان خوراکی و فصلی بعنوان یکی از غذاهای محلی در سر سفره مردم گیلانغرب جای می گیرند.

 

"گیلاخه"(گل آقا یا تره کوهی) نام گیاهی است با خواص دارویی و ارزشمند بسیاری است که غذای مردم گیلانغرب در اوایل فصل بهار  را تشکیل می دهد.

 

"گیلاخه" که همانند  پاغازه و  پنیرک و کنگر طبخ می شود در نوع خود به مراتب مزه و طعم خوشایند تری دارد  و با ذائقه های متفاوتی که گاها ممکن است از پنیرک (تولیه ) خوششان نیایید این غذا سازگاری دارد.

 

پخت این غذای سنتی و کوهی با خواص عدیده و بیشمار اگر با چاشنی روغن محلی و دامی منطقه همراه گردد  طعم لذیذتری به آن می دهد.

 

یکی از غذاهایی جانبی که به همراه گیاه دارویی و بسیار مفید "گیلاخه " پخت می شود و علاوه بر مزه عالی، خواص غنی شده دارویی نیز دارد  "خورشت گیلاخه" است.این خورشت از پیاز، گیلاخه، گوشت قرمز، لوبیا قرمز، لیمو امانی، زردچوبه و نمک و روغن و جعفری تهیه می شود.
 


 
اگرچه گیلاخه قبل از پخت بسیار لزج است اما خورش آن اصلا" لزج نبوده و بسیار هم خوش طعم و خوشرنگ است. پیازچه های سفیدی که روی خورش می بینید در اصل پیازچه  گیلاخه هستند. گیلاخه از دو قسمت پیازچه و برگ تشکیل شده که پیازچه آن منبع غنی فیبر می باشد.

 

خواص گیاهی و دارویی گیلاخه

 

گیلاخه، ضد عفونی کننده روده‌هاست و برای معالجه رماتیسم و بیماریهای کبدی مفید است. ضماد آن برای نرم کردن ورمها مفید است و ترشح ادرار را زیاد می‌کند.

 

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل ازکرند کرد، آش سورانه یکی از غذاهای محلی شهرستان دالاهو است.

 

در تهیه این آش به هیچ عنوان گوشت استفاده نمی شود و اگر کسی برای تهیه آن از گوشت استفاده کرد یک سلیقه شخصی است.

 

 

نام فارسی آن  والک سوری و نام محلی اش سورونه است.

 

گیاه مورد استفاده در آن در کرمانشاه، پاوه، خانقاه، اسلام آباد غرب و کرند غرب یافت می شود. قسمت مورد استفاده آن برگ و ساقه های جوان و پیاز آن است و در فصل بهار برداشت می شود.

 

"قارچ کوهی" جادوی خاک

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل ازالوند خبر، همزمان با نزدیک شدن به فصل بهار و بارش باران، در اواخر اسفند و اوایل فروردین ماه، موج عظیمی از مردم برای یافتن دمبل یا قارچ کوهی به سوی مناطق مختلف کوهستانی شهرستان قصرشیرین به ویژه ارتفاعات بازی دراز روانه می شوند.

 
 
 

این قارچ کوهی یک نوع قارچ خوراکی کاملا وحشی بدون گُل، ساقه، شاخه و ریشه است که پس از بارش باران و ایجاد رعد و برق در مناطق کوهپایه ای رشد می کند که به خاطر خوشمزه و مقوی بودن این گیاه، طرفداران زیادی دارد.

 

 

قارچ دمبلان، نهایتا در عمق ۳۰ سانتیمتری زمین و در مجاورت ریشه گیاهان رشد می‌کند، شکلی شبیه سیب زمینی دارد و اندازه آن از یک فندق تا اندازه یک پرتقال است. افرادی که در یافتن دنبل تخصص دارند راه پیدا کردن این قارچ را یک نوع برآمدگی خاص می دانند.

 

در حال حاضر، این نوع قارچ هر کیلو بین 20 تا 40 هزار تومان معامله می شود.

 

 

 

کباب 3 سیخ سنقری

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل ازسهیل سنقر دنده کباب یکی از کباب های ایرانی است که به نام کرمانشاه شناخته شده است اما در استان کرمانشاه کباب های دیگری هم تهیه می شود از جمله کباب سه سیخ سنقر. این کباب در شهر سنقروکلیایی از شهرستان های کرمانشاه متداول بود اما رفته رفته آوازه آن تا کرمانشاه رفت و در گذشته برای خوردن این کباب از شهرهای مختلف به سنقر می رفتند.

 

کمتر گردشگری را می توان پیدا کرد که به شهرستان سنقروکلیایی سفر کرده باشد و نام اسمعلی کبابی و کباب برگ معروف سنقری را نشنیده باشد.

 

 

این روزها در برخی رستوران های کرمانشاه هم بر گرفته از آوازه کباب برگ سنقری این نوع کباب عرضه می شود. برای تهیه کباب سه سیخ که در سنقر به برگ معروف است از چربی و پیاز کمتری استفاده می شود و به جای یک سیخ کباب از سیه سیخ استفاده می شود و بسیار خوشمزه است.

 

 

کباب شاندیز در مشهد مقدس چندان بهتر از کباب سنقر نیست بلکه این هنر مدیریت هوشمند آن شهر است که توانسته از این قابلیت برای رونق اقتصادی آن شهر استفاده کند. 

 

کلانه غذای بومی و فصلی روانسر

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصادبه نقل ازسراب روانسر،  طبیعت کوهستانی و گیاهان خوراکی، هر ساله در اواخر اسفند و در ایام نوروز طراواتی خاص را به سفره های مناطق کردنشین می دهد که یکی از این غذاهای معطر " کلانه " است.

 

تمامی شواهد تاريخي موجود در طبیعت حاکی از گیاه خوار بودن ساختمان بدن انسان از آغاز پیدایش است. طبق شواهد، طی میلیونها سال که از دوران آفرینش اولین موجود پستاندار گیاه خوار می گذرد فقط دوران کوتاهی است که او از طبیعت خود دور افتاده و از خوردن خوراکی که بدنش برای آن ساخته شده سر پیچی کرده است. تاریخ گیاهخواری در واقع به تاریخ پیدایش بشر بر روی زمین بر می‌گردد.

 

 

در ماه های فروردین و اردیبهشت در لابه لای کوه شاهو (بلندترین قله استان کرمانشاه)، گیاهی بهاری از زیر برفها سر در می آورد که بسیار خوش خوراک و خوش طعم است. این گیاه با نام  پیچک شناخته می شود که از آن غذایی به اسم کلانه استفاده می شود.

 

در سالهایی که زمستان شاهو سرد تر و پربرف و بارانتر باشد فراوانی این سبزی بیشتر است ولی مدت عمر آن خیلی کم است و حداکثر یک ماه می باشد.

 

 

همانطور که ذکر شده "کلانه" غذای سنتی در مناطق کردنشین استا که مختص فصل خاصی از سال می باشد و از ترکیب پیچک و خمیر نان بدست می آید. هر چند در سایر ایام سال با پیازچه هم می توان "کلانه" را درست کرد اما طراوت و عطر آن به پیچک نمی رسد.

 

علاوه بر پیچک در دشتها و مناطق کوهستانی منطقه روانسر و اورامانات گیاهان دیگری همچون کنگر، قارچ، شنگ، کول، پاغازه، ریواس، کنیوال، خوژه، گُنور، و بسیاری دیگر از این گیاهان وجود دارد که از هرکدام می توان در غذاها متنوعی استفاده کرد.

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد