سرویس: سیاسیکد خبر: 110311|11:56 - 1396/03/23
نسخه چاپی

واکاوی نقش آمریکا در اقدامات اخیر عربستان؛

آمریکا به دنبال آب دادن به افعی تشنه قدرت در جزیره العرب است/ رهبری بر جهان عرب، رویای تاریخی عربستان

آمریکا به دنبال آب دادن به افعی تشنه قدرت در جزیره العرب است/ رهبری بر جهان عرب، رویای تاریخی عربستان
مطلع الفجر:حضور ترامپ در کشورهای عربی و انعقاد قرارداد تجاری خرید سلاح، در واقع به منزله آب دادن به یک افعی تشنه بود هر چند تا سیراب شدن این افعی هنوز راه درازی وجود دارد.

مطلع الفجر-صادق صادقی/ دونالد ترامپ در شرایطی عنوان ریاست جمهوری ایالت متحده آمریکا را به دست آورد که این کشور بیش از پیش در بحران خاورمیانه گرفتار شده بود؛ مسئله افغانستان، عراق و سوریه حل نشده بود که متحد دیرینه این کشور به یمن حمله کرد و به این ترتیب در شرایطی بحران در این منطقه به اوج خود رسید؛ انگشت اتهام نیز به سوی آمریکا به عنوان متهم ردیف اول این جنجال آفرینی‌ها، اشاره داشت.
سران ماجراجوی عربستان که سودای سروری جهان عرب را در سر می پرورانند، در اقدامی که هرچند انتظار آن می رفت اما انجام آن در این شرایط زودهنگام می نمود،، از ترامپ دعوت کردند تا به این کشور سفر کند؛ این سفر به عنوان بخشی از سفر خاورمیانه ای رییس جمهور آمریکا برنامه ریزی شد و مهمترین دستاورد آن شاید در ظاهر انعقاد قراردادی به ارزش بیش از 110 هزار ملیارد دلار برای فروش اسلحه به عربستان بود.
اما خروج ترامپ از منطقه همراه با تغییراتی بود که بیش از هرچیزی دست پنهان کشور آمریکا را در کارشکنی های منطقه آشکار کرد؛ به محض خروج ترامپ از عربستانن اتحادیه سران کشورهای عربی دچار شکست شد، مهمترین نمونه این کارشکنی قطع روابط عربستان و تعدادی از کشورهای عربی با قطر بود.
تلاش های متعدد سعودی ها برای ایجاد نوعی وحدت سنی و یا عربی بر علیه ایران هم همیشه با شکست مواجه بوده چرا که نه مسلمانان اهل سنت و نه عرب ها عربستان را به عنوان رهبر قبول ندارند.
در واقع ماجرا به ایران بر نمی گردد بلکه اختلاف ایدئولوژی و فکری میان اعراب و مسلمانان است که عربستان سعودی از قرن ها پیش در ذیل قدرت در آن قرارر گرفته و ایران بهانه ای بیش نیست.
فقط زمانی که اسلام در جزیره العرب ظهور کرد اهالی این جزیره برای مدت کوتاهی توانست رهبری کشورهایی که به اسلام گرایش پیدا کرده بودند را عهده دار شوند اما بلا فاصله مسلمانان شام (اموی ها) قدرت را در دست گرفتند و سپس این قدرت میان دمشق و بغداد و ری و خراسان و استانبول و قاهره دست به دست شد و اهالی جزیره العرب دیگر جایگاهی در این جنگ قدرت نداشتند.
رؤیای بازگشت به رهبری جهان اسلام نیز به دلایل مختلف هیچ وقت محقق نشد.
اکنون عربستان را قصد بر آن است که با توسل به قدرت آمریکا رؤیای دیرینه خود را عملی کند اما این رؤیای شیرین در نهایت به کابوسی بدل خواهد شد که در گام نخست، اعراب را در کام خود فرو می برد.
خروج قطر از جمع کشورهای اتحادیه عرب ممکن است آغاز فرایندی باشد که خروج دیگر کشورهای این اتحادیه را به دنبال خواهد داشت.
از سوی دیگر بعد از سفر ترامپ از منطقه خاورمیانه شاهد حمله عناصر گروهک تروریستی داعش به مرقد مطهر امام خمینی (ره) و مجلس شورای اسلامی در پایتخت ایران بودیم.
به راحتی می توان به رابطه معنادار بین اتحاد عربستان و آمریکا و پشتیبانی این دو کشور از گروهک داعش با این اقدامات پی برد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد