کد خبر: 108851|15:03 - 1395/10/25
نسخه چاپی

اقتصادی/

عملگی ؛سهم مرزنشینان گیلانغربی از بازارچه سومار/از ظرفیت جوانان بومی برای شکوفایی بازارچه استفاده شود

عملگی ؛سهم  مرزنشینان  گیلانغربی  از بازارچه سومار/از ظرفیت جوانان بومی برای شکوفایی بازارچه استفاده شود
مطلع الفجر:اگرچه بازارچه مرزی سومار به عنوان مولفه اشتغالزا و محرومیت زدای مناطق مرزی گیلانغرب تصویب ، افتتاح و اجرا گردیده اما تاکنون عملگی؛ تنها سهم مرزنشینان گیلانغربی از ان بوده که تحقق رسالت اصلی آن اکنون نیازمند تغییر برخی دیدگاه های مدیریتی است .

مطلع الفجر- نعمت رشیدی /چند صباحی است که موضوع بازارچه مرزی سومار به عنوان یکی از ظرفیتهای اشتغالزایی  و رهایی شهر گیلان غرب از بن بست و محرومیت  بر سر زبانها جاری شد  و هر از چند گاهی گزارشهایی از رونق و اقبال این بازارچه منتشر می شود .

با این تفاصیل اما متاسفانه هر بار به دلایل مختلف دستاورد لازم از ان چنان که تاثیری از اشتغالزایی برای جوانان بیکار و یا محرومیت زدایی در شهر گیلان غرب داشته باشد حصول نگردیده است .


به اطلاع شهروندان عزیزم برسانم متاسفانه از ریاست بازارچه گرفته تا فعالیت های اقتصادی در بسیاری از عرصه های  آن همگی در دست افراد غیر بومی است و در این میان فقط کارگری بازارچه سومار که آن هم سه روز در هفته میباشدبه عنوان تنها سهم عمده گیلانغرب ها از بازارچه ای میباشد که  اساساً تصویب، اجرا و افتتاح آن برای محرومیت زدایی گیلانغرب بوده است .


 متاسفانه مثل این بازارچه  نمادین هم به مثل تابلوی دومین شهر مقاوم که در ورودی شهرمان نصب گردیده تبدیل شده و فقط سهم ما ازآن اکتفا به یک نام است و لاغير.


محرومیت منطقه ، آمار تاسف بار بیکاری شهر گیلانغرب و ظرفیتهای بالقوه اقتصادی که به شایستگی از انها برای برون رفت از وضعیت کنونی بهره گرفته نشده است همه و همه مصادیقی هستند که دومین شهر مقام کشور را در زمره  شهرهای محروم و کمتر توسعه یافته  به حساب آورده اند .


 و اما  در بررسی میدانی و رصد وضعیت مدیریت اجرایی در دو شهرستان گیلان غرب و قصر شیرین شاهد ان هستیم که از آنجا که بازارچه پرویز خان و خسروی برای شهرستان سرپل ذهاب و قصر شیرین چند ساليست افتتاح انها کلید خورده و مردم ان شهرها از تبعات انها بهره مندند اما متاسفانه گیلانغربی ها از صادرات و ترخیص بارهای بازارچه سومار سهمی کمتر از پنج درصد را دارا هستند.


 و بخش عمده صادرات و ترخیص کالاهای بازارچه سومار توسط افراد سرپل ذهابی و قصر شیرینی انجام می گیرد اما اين بار با توجه به تغییراتی ک در مسئولین شهرستان انجام گردیده ما جوانان گیلانغربی انتظار داریم سهم شهرستان گیلانغرب از بازارچه به حد مطلوب برسد.


امید است اکنون این خواسته جوانان بیکار گیلانغربی که علی رغم جایگاه تحسین بر انگیزمردم شهر در 8 سال دفاع مقدس و بهرهمندی از نام دومین شهر مقاوم کشور،بالاترین آمار بیکاری را در استان کرمانشاه و نمونه ای بارز از بیکاری و محرومیت  در کل کشور به خود اختصاص داده به تحقق برسد.


شهرستان گیلانغرب بر اساس امار اعلام شده از مرکز امار ایران در عرصه توسعه و اشتغالزایی با امار و تراز بیکاری نزدیک به 30 در صد ، بیکار ترین شهرستان کرمانشاه به شمار امده  حال اینکه  تاکنون  از سوی دولت برای تحقق توسعه این شهر و اشتغالزایی پایدار طرح با ثباتی ارایه و اجرا نگردیده است .
*نعمت رشیدی /فعال حوزه رسانه

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد