سرویس: اجتماعیکد خبر: 27759|23:52 - 1392/09/14
نسخه چاپی

قدرت روانی شایعه و تاثیر آن در افکار عمومی مردم / خانه وبلاگ نویسان گیلانغرب

قدرت روانی شایعه و تاثیر آن در افکار عمومی مردم / خانه وبلاگ نویسان گیلانغرب

0002830 (2)قدرت روانی شایعه و تاثیر آن در افکار عمومی مردمخانه وبلاگ نویسان گیلانغرب-شايعه یکی از طبيعي‌ترين پديده هاي اجتماعي و يكي از رايجترين شيوه‌هاي كنش متقابل است كه تاكنون كمتر شناخته شده است. شايعه يك مقولة ذهنی و رواني با ابعاد گسترده‌اي است كه ابعاد مختلف آن به ويژه در زمانهاي بحراني (مثل زلزله و  جنگ )، حالتي به مراتب حادتر به خود مي‌گيرد.موضع شايعه يك مقولة ذهنی و رواني با ابعاد گسترده‌اي است كه ابعاد مختلف آن به ويژه در زمانهاي بحراني (مثل زمان زلزله ، جنگ و حوادث غیر مترقبه)، حالتي به مراتب حادتر به خود مي‌گيرد. هر چند كاركردهاي اجتماعي شايعه كاملاً شناخته نيست، اما بيشتر در وضعيتهاي « ناهنجاري» در جامعه به وقوع مي‌پيوندند، اين بدان معني است كه شايعه گزارش تأييد نشده‌اي از وقايع است كه به تعريف و تبيين وضعيتهاي مهمي كه به صورت دو پهلو ظاهر مي‌شود كمك مي‌كند. 

شايعه پيامي است كه به طرز غير رسمي (معمولاً دهان به دهان ) منتقل مي‌شود و به موضوعي مربوط مي شود كه تحقيق در صحت و سقم آن مشكل است. شايعه شامل اطلاعاتي مي‌شود كه براي مردم اهميت دارد. البته ممكن است بخشي از شايعه حقيقت داشته باشد، هر چند مي‌توان گفت كه اين حكم همواره صادق نيست.شايعه چيست و در چه موقعيتهايي رواج مي‌يابد ؟
شايعه پيامي است كه در ميان مردم رواج مي‌يابد، ولي واقعيتها آن را تأييد نمي‌كند. شايعه در موقعيتهايي رواج مي‌يابد كه مردم مشتاق خبر باشند ولي نتوانند آن را از منابع موثق دريافت كنند. هر گاه آدمها مشتاق خبرگيري دربارة قضيه‌اي باشند، به هر نوع اطلاعاتي در اين باره متوسط مي‌شوند و سپس آن اطلاعات را در ميان خودشان پراكنده مي‌سازند.
از نظر جامعه‌ شناسي، پديده شايعه فرايندي است كه از طريق آن، اخباري پخش و اغلب قلب مي‌شود بدون آنكه از مجراهاي رايج گذشته باشد.شايعه مي‌تواند از يك اطلاع نادرست منشاء بگيرد يا آنكه منبع آن اطلاعي درست ولي اغراق آميز و درهم باشد. آن خبر از فردي به فرد ديگر و از گروهي به گروه ديگر منتقل مي‌شود، بدون آنكه منشاء آن مشخص يا دلايل قطعي دربارة صحت آن وجود داشته باشد. این همه موضوع رو کش دادم تا این موضوع رو بگم اخیراً در پی زلزله های به وقوع پیوسته در شهرستان گیلانغرب به قولی گفتنی شایعات 10 ریشتری مردم همه رو از خانه هاشون آواره کرده البته ناگفته نماند که پس لرزه های متعدد هم به تقویت شایعات کمک کرده ولی در کل آنچه باعث شده مردم به شکل چند هزار نفری در دامنه کوههای میاندار شبها را به صبح برسانند همین قدرت روانی شایعه است که بر آنها غالب شده است بهتر است که مردم اخبار مربوط به زلزله را از مراجع قانونی پیگیری کنند و بدانند که این همه شایعات که میگن زلزله 10 رشتری در پیش هست و سدهای گیلانغرب در شرف شکستن هستند همه مشتی دروغ هست که ساخته ذهنهای ترسو و بیمار است

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد