سرویس: تازه های خبرکد خبر: 3940|10:50 - 1391/10/27
نسخه چاپی

رئیس جمهور در صحن مجلس-7 و پایانی/ اگر استقلال قواست، باید برای هر سه قوه باشد/ ملت قالیباف نباید حصیر‌نشین باشد

مطلع الفجر-رئیس جمهور گفت: مدیریت اجرایی کشور باید متمرکز باشد و اگر بحث استقلال قواست، باید برای هر سه قوه باشد

به گزارش مطلع الفجربه نقل از فارس، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش در جلسه علنی امروز مجلس با بیان اینکه مجلس جایگاه رفیعی به سبب موضوعاتی که در آن مطرح می شود دارد گفت:اهمیت مجلس به این نیست که دایره اختیارات را به مرز اجرا سرایت دهد. این حتما به نفع هیچ کدام از ما نیست.

وی با اشاره به اصل 138 قانون اساسی گفت: در قسمت آخر این اصل آمده است تصویب نامه‌ها و آئین‌نامه‌ها دولت و مصوبات کمیسیون‌های مذکور در این اصل ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی می‌رسد تا در صورتی‌ که آنها را بر خلاف قوانین بیابد با ذکر دلیل برای تجدید نظر به هیئت وزیران بفرستد.

رئیس‌جمهور گفت:ما در قانون گذاری دو مسیر مقدماتی داریم، یکی طرح نمایندگان محترم است، 15 نفر از نمایندگان طرحی را می‌دهند که باید در مجلس مطرح شود و مراحلی دارد اما اسم مسیر مقدماتی دوم لایحه است. این لایحه حق دولت است. دولت به این موضوع می‌رسد که باید کاری در کشور انجام شود، جوانب آن را می‌سنجد و به مجلس محترم لایحه می‌دهد. این نظر دولت است اگر خدای ناکرده یا مثل مواردی که اتفاق افتاد لایحه به مجلس بیاید و آنچنان دگرگون شود که رئیس دولت بگوید این اهداف لایحه ما را تامین نمی‌کند.آن وقت چه کار باید کرد؟

وی ادامه داد: آیا می‌شود دولت را موظف کنیم که تو باید این را اجرا کنی ما فکر می‌کنیم دولت در هر مرحله‌ای می‌تواند آن را پس بگیرد و بگوید من این را نمی‌خواهم و شما اگر نظراتی دارید طرح دهید. طرح حق نمایندگان است دولت نمی‌تواند بگوید چرا طرح داده‌اید.

رئیس جمهور گفت: طرح حق نمایندگان است و هر موقع قانون شد برای همه مردم لازم الاجرا است.

 وی تصریح کرد: همه باید مراقب اجرای قانون اساسی باشیم و این توصیه مقام معظم رهبری است.

رئیس‌جمهور گفت: اصل 126 قانون اساسی می‌گوید رئیس‌جمهور مسئولیت امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور را مستقیما برعهده دارد و می‌تواند اداره آن را برعهده دیگری بگذارد.

احمدی‌نژاد با اشاره به اصل 121 قانون اساسی افزود: در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری از شورای نگهبان درباره وجه شرعی سوگند رئیس‌‌جمهور استفسار شده بود که پرسیده بودند با توجه به مفاد سوگند‌نامه رئیس‌جمهور، جایی که رئیس‌جمهور در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و فرهنگی کشور نباید از هیچ اقدامی دریغ ورزد چنانچه بر اساس تشخیص وی فرد که به عنوان سفیر فوق‌العاده و نماینده تام‌الاختیار دولت پیشنهاد می‌شود از صلاحیت و اهلیت کامل برای احراز این مسئولیت برخوردار نباشد امضای وی با مفاد سوگند نامه منافات ندارد.

احمدی‌نژاد توضیح داد: در آن زمان پیشنهاد می‌شد که فلانی سفیر شود و ایشان سوال کردند که آیا اگر صلاحیت احراز این مسئولیت را نداشت و رئیس‌جمهور امضا نکرد آیا سوگند خود را شکسته است؟

وی تصریح کرد: فقهای شورای نگهبان نظر فقهی و شرعی دادند و آن را به همه اقدامات رئیس‌جمهور تعمیم دادند که آنچه از عبارت سوگند‌نامه مستفاد می‌شود این است که رئیس‌جمهور باید در تمام اقدامات و وظایف و مسئولیت‌هایی که عهده‌دار است حفظ و حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی کشور و سایر اموری که در سوگند‌نامه بیان شده، مراعات کند و چنانچه در موردی احراز نماید که امضای او موجب عواقب سوء و بروز خطراتی برای مرزها و مصالح عالیه اسلام و نظام جمهوری اسلامی می‌شود شرعا باید از امضا خودداری کند و خودداری او از امضا شکستن سوگند نیست.

وی تصریح کرد: مدیریت اجرایی کشور باید متمرکز باشد و اگر بحث استقلال قواست، باید برای هر سه قوه باشد.

رئیس‌جمهور گفت: دولت بدنه کارشناسی کل کشور است و بدنه کارشناسی مجلس و قوه قضائیه هم هست و از این جهت متعلق به همه است.

احمدی‌نژاد افزود: اگر دولت دید در جایی اجحاف می‌شود به حقوق مردم باید به قوه قضائیه شکایت کند و اگر دید جایی نیازمند به قانونگذاری هستیم باید به مجلس مراجعه کند.

وی ادامه داد: مجلس هم اگر کار کارشناسی بخواهد به دولت مراجعه می‌کند و قوه قضائیه هم همینطور و در واقع همه یکی هستیم و متعلق به ملتیم.

رئیس‌جمهور گفت: در این شرایط سخت نمی‌شود دو سوم وقت وزرا و مسئولان اقتصادی در طول هفته را به پاسخگویی در نهادهای نظارتی اختصاص داد.

احمدی‌نژاد افزود: اگر قرار باشد مسئولان اقتصادی مستمر درگیر این موضوع باشند نمی‌توانند به اداره اقتصاد کشور و تنظیم بازار برسند.

وی ادامه داد: امکان دارد نظراتی که هست درست باشد اما اینها با گفت‌وگو قابل حل است.

رئیس‌جمهور گفت: اگر کسی تخلف و سوءاستفاده‌ای کرد در هر قوه و هر کس باشد باید رسیدگی شود اما مقدار زیادی از موضوعات، ابهاماتی است که پیدا می‌شود یا گزارشات تائید نشده است که باید آنها را مدیریت کنیم تا کارها پیش رود.

احمدی‌نژاد افزود: حتی اگر قرار است کارهای ملی را کنار بگذاریم و به همان کارهای منطقه‌ای و پروژه‌ای بپردازیم باید توسط مسئولان اجرایی انجام شود اما اگر وقت آنها را بگیریم و به آنها فشار بیاوریم و اعصابشان را به هم بریزیم چطور می‌توانند خدمت کنند.

وی تصریح کرد: نمی‌شود یک قوه دائما تحت فشار باشد حتی اگر دلایل درست باشد بلکه نظر ما این است که همه باید با هم کار کنیم تا مشکلات موجود در سایه همدلی و چاره‌جویی حل شود.

رئیس‌جمهور گفت: موضع همه ما خدمت است و دفاع از حق ملت و همکاری و همدلی اما نمی‌شود اقتصاد را از چند جا مدیریت کرد.

احمدی‌نژاد افزود: امروز به مجلس آمدم تا بگویم که ملت ایران در برابر دشمنان دست بسته نیست و ظرفیت‌های کشور امکان عمل برتر را فراهم کرده و باید کارهای بزرگ را با تفاهم و همدلی انجام دهیم.

وی با تقدیر از مجلسی‌ها که سخنان وی درباره مهمترین مسائل کشور را استماع کردند از آنها خواست که موضوعات و پیشنهادات مطرح شده از سوی وی را بررسی و بستر اجرای آن را فراهم کنند.

رئیس‌جمهور در پایان گفت: مردمی که قالی می‌بافند نباید روی حصیر زندگی کنند و ملتی که روی دریای ثروت نشسته نباید فقیر داشته باشد و ملتی که تاریخ و فرهنگ و تمدن و همت و اراده و ایمان دارد هرگز در نمی‌ماند و همه قله‌ها را فتح می‌کند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد