سرویس: تازه های خبرکد خبر: 3934|10:25 - 1391/10/27
نسخه چاپی

احمدی‌نژاد در صحن مجلس-5/ هدفمندی یارانه ها تورم و رشد نقدینگی را کنترل کرد/دنیا ایران را تحسین کرد

مطلع الفجر-رییس جمهور با اشاره به این که طرح هدفمندی یارانه ها سبب تحولات گسترده در شاخص های اقتصادی کشور شد، گفت:هدفمندی یارانه ها تورم و رشد نقدینگی را کنترل کرد.

به گزارش مطلع الفجربه نقل از فارس، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هدفمندی یارانه‌ها موجب آزادسازی منابع عظیمی در کشور شده است گفت: در کشور روزانه 1883 هزار بشکه نفت تحویل پالایشگاه‌ها می‌شود و سالانه 150 میلیارد مترمکعب گاز وارد شبکه گازی کشور می‌شود.

وی افزود: این میزان از نفت و گاز یک ثروت عظیم است که باید آزاد و بازتوزیع شود.

رئیس جمهور ادامه داد: ما دست به دست هم دادیم و با حضور هوشمندانه مردم گام اول را به خوبی برداشتیم که آثار خیلی خوبی هم داشت.

احمدی‌نژاد گفت: در طرحی که ما با هم صحبت کردیم قرار بود در درآمد خانوارها به نفع طبقات کم‌مصرف تعادل ایجاد کنیم، بین بنگاه‌های کم بازده و پربازده تعادل ایجاد کنیم،تعدیلی در بودجه دولت انجام شود که خوشبختانه با همکاری دولت و مجلس هر سه در بودجه دولت وارد شد.

وی افزود: در گام اول بخش مهمی از اهداف فوق محقق شد، امروز مدل هدفمندی ایران به عنوان یک الگو و مدیریت کلان اقتصادی و ایرانی ثبت شده است و به رسمیت شناخته شده است و همین مسئله، الگوی مدیریتی ما را از شیوه‌های سوسیالیستی و سرمایه‌داری خارج کرده است.

رئیس جمهور گفت: اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به تحقق عدالت کمک کرد در خصوص ضریب جینی که میزان آن از سال 89، 40 درصد بود به 37 درصد در سال 90 رسید. نسبت درآمد 10 درصد ثروتمند به 10 درصد فقیر در خانواده‌های شهری از 12.45 برابر در سال 89 به 10.7 در سال 90 رسید، در خانواده‌های روستایی نیز از 12.63 برابر در سال 89 به 9.38 در سال 90 رسید.

احمدی‌نژاد گفت: هیچ کدام از طرحهای اجرا شده در سال‌های اخیر نتوانسته است چنین شاخص‌های اصلی اقتصادی ایجاد کند.

وی افزود: این طرح صرفه‌جویی عظیمی در بحث ارز به همراه داشت، رشد مصرف بنزین و گازوئیل را به خاطر داریم، در سال90   17.5 میلیارد دلار نیاز ما به واردات فرآورده‌های نفتی کم شد و همچنین نزدیک به 11.5 میلیارد دلار صادرات ما افزایش پیدا کرد و نزدیک به 3 میلیارد دلار واردات ما کاهش داشت.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: برخی از دوستان انتقاد می‌کنند که هدفمندی سبب بالا رفتن قیمت ارز شد این در حالی است که هدفمندی یارانه‌ها باعث کاهش مصرف ارز شد.

وی افزود: هدفمندی یارانه‌ها تورمی را کنترل کرد که خیلی‌ها آن را باور نمی‌کردند هدفمندی در زمان آغاز شد که تورم سالیانه10.1 و تورم نقطه‌ای 12.8 درصد بود. میزان تورم سالیانه در مرداد به 20.9 رسید البته تورم نقطه‌ای ما در مرداد ماه به اوج خود یعنی 22.3 درصد رسید.

رئیس جمهور تصریح کرد: این دو در دی ماه به هم رسیدند وقتی در اقتصاد اتفاق ریشه‌ای می‌افتد تورم نقطه‌ای بالا می‌رود و زمانی که تورم نقطه‌ای و تورم سالانه با هم منطبق میشود به معنای این است که آن انرژی تخلیه شده است.

احمدی‌نژاد گفت: تورم سالیانه ما از 10.1 سالیانه به 20.1 درصد رسید که البته از این میزان 4 تا 5 درصد سهم تورم جهانی است و می‌توان حساب کرد که سهم هدفمندی یارانه‌ها چقدر است.

وی افزود: میزان رشد نقدینگی در سال 89 نزدیک به 25 درصد است و در سال 90 این میزان به 19.4 درصد رسید.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هدفمندی یارانه‌ها بعضی از مصارف راهبردی را کنترل کرد ادامه داد: برخی با تصور اینکه مصرف بنزین ما لجام گسیخته است بنزین را تحریم کردند این طرح باعث شد تا نیاز ما به واردات بنزین به صفر برسد و توطئه آنها خنثی شود.

احمدی‌نژاد گفت: صندوق هدفمندی نیز در مجموع تراز مثبتی دارد. صندوقی‌ است که با تصویب خود شما یک شرکت دولتی شد، مبلغی را بدهکار است و مبلغی را نیز طلبکار است از جایی قرض گرفته و از جایی نیز طلبکار است. یک شرکت دولتی همین است و شرکت‌ها، بانک‌ها نیز همین‌طور است.

وی افزود: ما نباید خودمان را به جای مردم بگذاریم و تصمیم بگیریم باید خود مردم مدیریت کنند. خود شیوه اجرایی هدفمندی یارانه‌ها مشارکت دادن مردم در مدیریت اقتصاد است. خود مردم تصمیم بگیرند مردمی‌ترین دولت‌ها نیز نمی‌توانند بگویند که دقیقاً مردم چه می‌خواهند.

رئیس جمهور ادامه داد: بعضی از دوستان ایراد می‌گیرند که اگر ما یارانه نقدی بدهیم موجب بیکاری و تنبلی می‌شود،در تمام دنیا مگر بیمه بیکاری وجود ندارد، مگر کسی که بیکار می‌شود به او پول نمی‌دهند.

احمدی‌نژاد گفت: آیا میل آن بیکار به کار از بین می‌رود؟چه کسی از پول بیشتر بدش می‌آید. آیا فقرا دل‌بستگی بیشتری به پول دارند یا اغنیاء؟ کسانی که غنی‌ترند پول بیشتری می‌خواهند. انسان به دنبال تعالی است و هیچگاه قانع نیست اما باید حداقل‌ها را برای مردم تأمین کنیم.

رئیس‌جمهور  طرح تحول اقتصادی را موفق ارزیابی کرد و گفت: دنیا ملت ایران را به همین دلیل تحسین کرد و این افتخار مجلس و دولت محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بعد اجرای این طرح دشمنان نگران شدند دلیل نگرانی دشمنان را اینگونه بیان کرد«آنها می‌گفتند بزرگترین طرح تحولی که پیش‌بینی می‌شد به آشوب کشیده شود با موفقیت اجرا شد.»

احمدی‌نژاد با بیان اینکه همین موفقیت عامل نگرانی دشمنان بود تاکید کرد آنها بعد از اجرای طرح هنرمندی و ظرفیت ملت را دیدند، و مشاهده کردند می‌توان کشور را بدون اتکا به نفت اداره کرد.

رئیس‌ جمهور به تشریح دستاوردهای مثبت طرح تحول اقتصادی پرداخت و رشد پایدار، تقسیم عادلانه ثروت، کاهش وابستگی به نفت و... را از جمله این دستاوردها برشمرد و گفت: همین اقدامات مثبت باعث شد دشمنان تحریم‌ها را جلو بیندازند و شدتش را افزایش دهند؛ البته آنها عجله کردند زیرا گفتگوها در حال انجام بود اما همین ترس عامل اقدام آنها بود.

وی طرح تحول اقتصادی را یکی از بزرگترین طرحهای انجام شده توصیف کرد که در صورت اجرای کامل باعث منطقی شدن مصرف، کاهش فقر و ریشه‌کن شدن آن، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و ...را در پی خواهد داشت.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه مطالعات دولت در این حوزه کامل است خاطر نشان کرد: اگر فردی بحثی در این زمینه دارد بایستی بحثها را مطرح کرده و درباره آن گفتگو کنیم؛ می‌توان عددها را ضرب و تقسیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه آثار اجرای طرح یادشده پیش بینی شده است تصریح کرد: امروز باید این مسائل بیان شود تا همه بدانیم که چه ظرفیت‌هایی وجود دارد و بر اساس آن ظرفیت‌ها برنامه‌ریزی کنیم؛ من باور دارم ما می‌توانیم فقر را ریشه‌کن کنیم.

احمدی‌نژاد با اشاره به اجرای دور اول طرح مذکور گفت: دور اول مخالفان زیادی داشت، بعضی‌ها می‌گفتند چون نزدیک انتخابات است بار منفی برای انتخابات دارد و عده‌ای دیگر هم می‌گفتند برای انتخابات بار مثبت دارد اما هدف ما این مسائل نبود زیرا شان ملت و دولت و مجلس بالاتر از این حرفهاست که بخواهیم سرنوشت ملت را با این مسائل گره بزنیم.

وی با بیان اینکه شرایط کشور اقتضا می‌کند تا منابع کشور را احیا کرده و در صورت لزوم هزینه کنیم تصریح کرد: دولت حاضر است خطرها را بپذیرد تا دولت‌های بعدی بتوانند به صورت بهتری فعالیت کنند؛ البته اختلافاتی ممکن است باشد اما قابل تفاهم است زیرا ما دعوایی نداریم.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: مدتی پیش خدمت مقام معظم رهبری بودیم که ایشان رهنمودهایی ارائه کردند که با توجه به آنها مسائل به هم نزدیک می‌شود؛ البته امروز هم جلسه مشترکی بین مجلسی‌ها، دولتی‌ها و صاحب‌نظران برگزار خواهد شد تا طی آن به بحث پرداخته و جمع بندی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح‌های بزرگ فقط با تفاهم دولت و مجلس امکان‌پذیر است این سوال را مطرح کرد: مگر می‌شود یک طرح عظیم برای کشور بدون تفاهم نمایندگان و دولت اجرایی شود که این موضوع به دور از منطق است.

رئیس جمهور راهکار چهارم خود را اصلاح نظام بانکی برشمرد  و در همین زمینه گفت: دولت مطالعات مفصلی در این باره انجام داده است؛ امروز ما چند بانک را وکیل ملت کردیم و ملت را از فعالیت بیرون گذاشتیم بعد هم به ملت می‌گوییم دنبال آنها بدوند و همین جاست که رانت ایجاد شده و نظارت‌ها مخدوش می‌شود؛ این نوع عملکرد تبعات منفی زیادی دارد.

احمدی‌نژاد همچنین به طرح گمرکی و طرح مالیاتی اشاره کرد و با مثبت ارزیابی کردن این دو طرح از نمایندگان خواست طرح مالیاتی را هرچه سریعتر بررسی و به دولت برسانند.

وی در ادامه سخنان خود بر این نکته تاکید کرد که ملتی که در دریای ثروت نشسته است نباید در آن فقیری باشد؛ وقتی شما نمایندگان به ملاقات دولتی‌ها می‌آیید به دنبال رفع مشکلات هستید و در همین جلسات مشکلات را مطرح می‌کنید.

  ادامه دارد...

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد