سرویس: تازه های خبرکد خبر: 3660|21:22 - 1391/10/24
نسخه چاپی

«جبهه النصره» دست پرورده عربستان

مطلع الفجر- نشریه تخصصی «اینتلیجنس آنلاین» در امور استراتژیک که از پاریس منتشر می‌شود فاش کرد که سازمان اطلاعاتی عربستان سعودی در واقع عامل ایجاد «جبهه النصره» در سوریه است که در صدد ایجاد حکومت خلافتی در سوریه هستند

به نقل از پایگاه خبری «المنار»، اسناد جدیدی مبنی بر دست داشتن طرف‌های عربی در حمایت و تأمین سلاح گروه‌های وابسته به القاعده در سوریه در راستای تأمین منافع اسرائیل در منطقه فاش شده است.

نشریه تخصصی «اینتلیجنس آنلاین» در امور استراتژیک که از پاریس منتشر می‌شود فاش کرد که سازمان اطلاعاتی عربستان سعودی در واقع عامل ایجاد «جبهه النصره» در سوریه است که در صدد ایجاد حکومت خلافتی در سوریه هستند.

این نشریه که اطلاعات خود را معمولا از سازمان‌های اطلاعاتی غربی دریافت می‌کند تأکید کرد که سازمان اطلاعات عربستان به ریاست «بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود» از ارتباط خود با گروه‌های مسلح موجود در عراق استفاده کرده است و جبهه النصره را تأسیس کرده که گروهی جهادی است و به صورت پنهانی فعالیت می کند.

در ادامه گزارش این نشریه آمده است که با توجه به تأمین مالی سازمان اطلاعات عربستان و همپیمانانشان در لبنان، جبهه النصره موفق شده است که نیروهای خود را مسلح کند تا بتوانند به ارتش سوریه حمله کنند و از تجربه‌ای که از فعالیت‌های انتحاری در عراق به دست آورده بودند برای حمله به برخی اهداف در سوریه استفاده کنند.

از سوی دیگر بر اساس اسناد محرمانه وزارت کشور عربستان که پیشتر در رسانه‌ها منتشر شده بود یک مسئول نظامی سعودی مأمور شده بود که در سوریه نیروهای تروریستی را حمایت مالی و تسلیحاتی کند و یک سند دیگر حاکی از صدور حکم عفو برای صد‌ها مجرم محکوم به اعدام در زندان‌های عربستان بود که به سوریه اعزام شده‌اند تا در قالب «ارتش آزاد و جبهه نصره» با ارتش سوریه بجنگند.

سحر جادو به جادوگر بازگشت

از سوی دیگر بر اساس گزارش روزنامه «الوطن» سوریه، حکومت ترکیه مرزهای خود را به صورت موقت بر روی جبهه النصره وابسته به القاعده بسته است.

این اقدام ترکیه در واکنش به قوی شدن این گروه و جاه‌طلبی‌اش با وجود حمایت اولیه از آنها به عنوان جایگزینی برای «لواء التوحید» بوده است و تنش‌ها بین جبهه النصره و ارتش سوریه بعد از درگیری آنها در منطقه «ریحانه» در نزدیکی «حارم» در مرز ترکیه افزایش پیدا کرده است.

در حالی که پیشتر این شهر در واقع پناه‌گاه تروریست‌ها برای حمله و کنترل شهر حارم بوده است اما دیری نپایید که با سپر مرزی ترکیه روبرو شدند.

منابع محلی در منطقه «حارم» و مناطق مرزی ادلب از خشم و عصبانیت تندروهای القاعده در برابر اقدام ترکیه خبر دادند و تأکید کردند تروریست‌ها اعلام کردند که انتقام خود را از حکومت ترکیه به دلیل اینکه آنها را در شرایط بدی تنها گذاشته است خواهند گرفت و به این ترتیب جادوی جادوگر علیه خودش عمل کرده است.

به گفته یک منبع آگاه، ترکیه اخیرا حمایت‌های مالی خود از جبهه النصره را به دلایل نامعلومی قطع کرده و ممکن است در حال بازنگری در موضع خود در قبال آنها باشد و این مسأله در واقع باعث شده که بخش قابل توجهی از تروریست‌ها دیگر برای حمله به اهداف نظامی خاص از حکومت اردوغان اطاعت نکنند و با افراد مسلح در ادلب نیز درگیر شوند و این مسأله می تواند اوضاع میدانی ریف حلب را به صورت دراماتیک تغییر دهد.

از سوی دیگر حکومت اردوغان از اقدام احتمالی جبهه النصره برای تشکیل یک شعبه عثمانی از این گروه در ترکیه بیمناک است زیرا بر اساس گفته جبهه النصره حکومت ترکیه نیز «کافر» است و تنها وجه تمایز آنها از حکومت سوریه حمایت از گروه‌های تروریستی در این کشور است.

تروریست‌های النصره بارها مقامات ترکی را عصبانی کرده‌اند و با حمله به گردان‌های وابسته به اخوان المسلمین که از سوی حکومت ترکیه حمایت می شوند از خط قرمزهای آنکارا تجاوز کرده‌اند و بعد از به دست گرفتن کنترل گذرگاه مرزی «باب الهوی» روادید افرادی را که از این منطقه عبور کرده اند با نام «حکومت اسلامی سوری» مهر کرده‌اند که نشان دهنده ایجاد حکومت طالبانی جدیدی است که نفوذ خود را بر مرز ترکیه و سوریه گسترش خواهد داد و با تروریست‌های عرب و خارجی که در این منطقه و در قالب گروه‌های القاعده فعالیت می‌کنند و دیدگاهی نزدیک به جبهه النصره دارند برای تشکیل حکومتی اسلامی متحد خواهند شد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد