سرویس: تازه های خبرکد خبر: 1848|10:10 - 1391/10/04
نسخه چاپی

ماجرای شورایی که برای مقابله با نفوذ انقلاب اسلامی تشکیل شد/شیعیان یمن همواره برای آنها مهم بوده است

مطلع الفجر-در زمان تشکیل شورای همکاری خلیج فارس هیچ دلیل سیاسی برای چنین اتحادی وجود نداشت و بلافاصبه پس از آن بود که آمریکا با استقرار ماهواره های جاسوسی خود، اطلاعات محرمانه را در اختیار صدام قرار می داد و 6 کشور عضو همواره در برابر ایران با هدایت آمریکا موضع گرفته اند.

به گزارش مطلع الفجربه نقل از بولتن ،حکومت های عرب حاشیه خلیج فارس همواره به دلیل ساختار دیکتاتوری خود از یک سو و فرمانبرداری از غرب از سوی دیگر، در میان مسلمین و افکار عمومی مردم منطقه جایی نداشتند و صرفا با مانور قدرت و سرکوبگری به کار خود ادامه دادند.

 شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز در حالی برای اجلاس سی و سوم خود آماده می شوند که موضوعاتی چون سوریه، تحولات یمن و جزایر سه گانه ایرانی را در دستور کار این اجلاس قرار دادند و مانند گذشته به سکوت در برابر سرکوب های مردمی در کشور خود ادامه می دهند.

در مصاحبه ای با حسن هانی زاده(کارشناس مسائل بین الملل) به واکاوی این اجلاس پرداختیم که در ذیل می آید:

بولتن: فلسفه تشکیل این شورا چه بوده است و تاکنون تا چه میزان به اهداف اولیه تشکیل خود نزدیک شده است؟

این شورا در سال 1981 میلادی صرفا برای مقابله با نفوذ انقلاب اسلامی و کمک به رژیم صدام حسین در جنگ 8 ساله شروع به کار کرد و طی این مدت با دستور غرب و آمریکا 182میلیارد دلار به عراق کمک کرد و با این کار موجب طولانی شدن جنگ و فرسایش توان دو طرف شد.

پس از پایان جنگ و اشغال کویت توسط عراق نیز این انتظار می رفت که اعضای این شورا در روابط خود با ایران تجدید نظر کند اما همه آنها به جز پادشان عمان، همچنان به سیاست های خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ادامه دادند.

این در حالی بود که جمهوری اسلامی، کریمانه و از روی حسن نیت و با توجه به فرهنگ و تمدن غنی خود بر اعمال این شورا قلم عفو کشید و گذشته را به فراموشی سپرد تا روابطی چتندجانبه را تشکیل دهد اما اعضای این شورا از این رویکرد ایران نیز سوء استفاده کردند.

امروز هم که در آستانه سی و سومین نشست این شورا در بحرین(منطقه ای که تا سال 1350 استان چهاردهم ایران به حساب می آمد و توسط شاه زبون و بی اراده برای حفظ تاج و تخت واگذار شد) قرار داردیم،متاسفانه عملکرد این شورا نشان از آن دارد که اعضای آن صرفا در جهت تامین منافع غرب، آمریکا و اسرائیل عمل می کنند و در پی رفع مشکلات منطقه نیستند.

برای نمونه در این نشست موضوعات جزایر سه گانه و توهم دخالت ایران در امور کشورهای عربی منطقه مورد بحث این شش کشور قرار خواهند گرفت.

بولتن: هدف اصلی تشکیل این شورای در بیانیه های رسمی آن نیز آمده است یا از اعمال و رفتار آن قابل برداشت است؟

در زمان تشکیل شورای همکاری خلیج فارس هیچ دلیل سیاسی برای چنین اتحادی وجود نداشت و بلافاصبه پس از آن بود که آمریکا با استقرار ماهواره های جاسوسی خود، اطلاعات محرمانه را در اختیار صدام قرار می داد و 6 کشور عضو همواره در برابر ایران با هدایت آمریکا موضع گرفته اند.

بولتن: با وجود آنکه نشست پیش رو در بحرین برگزار خواهد شد، بر اساس بیانیه های رسمی شاهد آن هستیم که در خصوص بحرین قرار نیست که هیچ تصمیمی در این شورا اتخاذ شود و این در حالی است که بررسی اوضاع سوریه در دستور کار اجلاس قرار دارد.

این دوگانگی از کجا نشات می گیرد و چگونه قابل تحلیل است؟

طی 22 ماه گذشته، رژیم آل خلیفه با سکوت جامعه جهانی به سرکوب معترضان مسلمان در بحرین پرداخته است و با کمک سه گردان کماندو اعزامی از عربستان، به شکل وحشیانه ای مردم را قتل عام کرده است.

همچنین به دلیل رابطه قبیله ای که میان سه خاندان آل خلیفه، آل سعود و آل صباح وجود دارد، اعضای این کشورها در مسائل داخلی یکدیگر را حمایت می کنند و تاکنون نیز در قالب نیروهای سپر جزیره در سرکوب معترضان بحرینی نقش ایفا کرده اند.

بولتن: موضوع دیگری که در دستور کار این شورا قرار دارد، بررسی مسائل یمن است. آیا این کشور در آستانه تحولات جدیدی قرار دارد یا مسئله دیگری موجب حساس شدن کشورهای عضو شده است؟

یمن کشور فقیری است که در همسایگی عربستان قرار دارد و به دلیل اینکه  60 درصد از جمعیت آن را شیعیان و زیدی ها تشکیل می دهند، ضعف ساختار و قدرت در این کشور ممکن است که به بروز یک بحران و به قدرت رسیدن شیعیان و زیدیان منجر شود.

از آنجایی که هرگونه هر گونه دگرگونی و تحول بر عربستان و پس از آن بر کشورهای حاشیه خلیج فارس موثر خواهد بود، اعضای شورای همکاری همواره نسبن به مسائل یمن حساس بودند و تلاش کردند که با روندی آرام قدرت را از حاکم دیکتاتور فعلی، علی عبدالله صالح به منصور هادی منتقل کنند.

همچنین باید توجه داشت که ساختار اجتماعی یمن، ساختار قبیله ای است که ممکن است میان قبائل شمال، جنوب، الحوصی ها و وهابی نزاع و درگیری شدت یابد و علاوه بر این ، اخراج عوامل رژیم سابق توسط رئیس جمهور فعلی نیز ممکن است به ادامه بحران ها بیانجامد و با توجه به این دلایل است که در همه نشست های شورای همکاری خلیج فارس و حتی نشست دوره ای وزرا، موضوع یمن و سوریه در مدار توجهات قرار دارد.

بولتن: با توجه به آخرین تحولات سوریه و تهدید به استفاده از سلاح های شیمیایی توسط معارضین، به نظر شما این شورا چه راهبردی را در برابر سوریه اتخاذ خواهد کرد؟

با توجه به این که نگاه این کشورها به سوریه، یک نگاه طائفی است و نظام سوریه نیز دارای مواضع ضد اسرائیلی و در این طرف نیز جبهه متشکل از عربستان و قطر تا کنون 38 میلیارد دلار برای تجهیز معارضین در سوریه هزینه کرده اند، موضع این دو کشور در قبال سوریه ادامه پیدا خواهد کرد.

به تبع این جبهه گیری نیز 4 کشور دیگر با سیاست های آمریکا همراه خواهند شد تا به هر قیمت نظام علوی و ضد صهیونیستی اسد را براندازی کنند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد