سرویس: تازه های خبرکد خبر: 13792|06:55 - 1392/03/31
نسخه چاپی

همه چیز درباره این روزهای تیروکمان ایران

همه چیز درباره این روزهای تیروکمان ایران

 8-43مطلع الفجر-دومین مرحله از مسابقات جهانی تیروکمان در حالی در ترکیه به پایان رسید که این بار کمانداران کامپوند ایران تا کسب مدال برنز جهانی پیش رفتند اما در نهایت نتوانستند مدالی به گردن بیاویزند.

اگر نگاهی به سه مسابقه جهانی اخیر تیم ملی داشته باشیم عملکرد تیم میکس کامپوند ایران بهترین نتیجه تیمی محسوب می‌شود و عنوان هشتمی میلاد وزیری در ریکرو انفرادی، رتبه هفتمی امیر کاظم پور و پنجمی مینو عابدی در کامپوند انفرادی سرآمد رتبه ملی پوشان در بخش انفرادی این رقابت هاست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با آنچه بر تیروکمان ایران از سال گذشته تاکنون گذشت تیم ملی ایران کمی قبل از المپیک و پس از تغییر کریم صفایی به عنوان رییس فدراسیون دچار حاشیه شد. حاشیه ای که با گذشت زمان نه تنها از بین نرفت بلکه آنقدر پیچیده شد که با بر سر کار آمدن محمدعلی شجاعی به عنوان رییس فدراسیون در نهایت تا تعلیق فدراسیون تیروکمان ایران پیش رفت.

اما این حاشیه ها تنها به تعلیق فدراسیون خلاصه نشد، بلکه میلاد وزیری و زهرا دهقان، کمانداران المپیکی ایران از جمله ملی پوشانی بودند که پس از تغییر کادرفنی و رفتن مربیان کره ای، تیم ملی را ترک کردند. در این بین تیم ملی تیروکمان با کادری جدید که سرمربی آن سلیم اف آذربایجانی بود چند مرحله مسابقه کشوری و انتخابی تیم ملی را برگزار کرد تا این بار تیم ملی با ترکیبی جدید در مسابقات جهانی حضور یابد که البته این حضور با وقفه ای چند ماهه و پس از برطرف شدن تعلیق صورت گرفت.

ایسنا نگاهی به عملکرد تیم ملی در سه بازی جهانی قبل و بعد از تغییرات در فدراسیون تیروکمان داشته است که در ادامه می خوانید:

*مرحله دوم مسابقات جهانی تیروکمان 2013 در آنتالیا

پس از مسابقات شانگهای این بار تیم ملی تیروکمان با همان ترکیب به مسابقات آنتالیا اعزام شد. این بار مسوولان فدراسیون امیدوار بودند که بتوانند نتیجه ای بهتر از شانگهای را کسب کنند و حتی امید کسب مدال هم از ملی پوشان می رفت، امیدی که تا تحقق آن هم فاصله ای نبود اما در نهایت ملی پوشان نتوانستند به آن جامعه عمل بپوشانند.

مسابقات جهانی آنتالیا همانقدر که برای بخش انفرادی تفاوت چندانی با مسابقات شانگهای نداشت اما راهیابی تیم میکس کامپوند به نیمه نهایی دریچه تازه ای را برای تیروکمان ایران باز کرد.

غلامرضا رحیمی، ساسان رضوی مشعوف و بهزاد پاکزاد سه نماینده ایران در بخش ریکرو انفردای بودند که رحیمی و رضوی مشعوف بدون پیروزی در مرحله حذفی از دور رقابت ها کنار رفتند و پاکزاد هم عملکردی مشابه شانگهای داشت تا با یک پیروزی در جمع 48 نفر از دور رقابت ها کنار رود.

مسابقه ریکرو بانوان در این رقابت ها با 82 تیرانداز برگزار شد که آمنه مرزوقی در جمع 24 نفر نهایی با یک شکست از دور رقابت ها حذف شد و ساره اسدی هم بدون پیروزی این مسابقات را ترک کرد.

در بخش کامپوند مردان 84 شرکت کننده حضور داشتند که امیر کاظم پور توانست خود را به جمع هشت نفر نهایی برساند و در نهایت به عنوان هفتم جهان برسد اما مجید قیدی در مرحله اول این رقابت ها حذف شد و حمزه نکویی هم که به جمع 16 نفر رسیده بود، مقابل حریف دانمارکی شکست خورد و از دور رقابت ها کنار رفت.

کامپوند بانوان که در شانگهای مینو عابدی را به عنوان شگفتی ساز در ترکیب خود داشت این بار با دو پیروزی با رسیدن به جمع 24 نفر نهایی از دور رقابت ها کنار رفت اما باز هم بین بانوان کامپوند ایران بهترین نتیجه را داشت. مریم رنجبر، دیگر نماینده ایران که در مسابقات شانگهای غایب بود و حتی قرار بود به مسابقات 3D اعزام شود، در ترکیه با یک پیروزی در بین 64 تیرانداز به کار خود پایان داد.

مهتاب پارسامهر هم که هنوز به شرایط ایده آل خود باز نگشته است، دراین رقابت ها نتوانست آنطور که باید ظاهر شود و پس از یک قرعه استراحت در اولین رقابت خود شکست خورد و از مسابقات کنار رفت. پریسا براتچی هم شرایطی مشابه پارسامهر داشت و پس از قرعه استراحت نتوانست مقابل حریفش پیروز شود و بدون پیروزی به کار خود در این رقابت ها پایان داد.

ریکرو تیمی میکس ایران با ترکیب مریم محمودی سرشت و بهزاد پاکزاد نتوانست نتیجه خوبی بگیرد و در جمع 16 تیم نهایی قرار نگرفت اما کامپوند تیمی میکس که مینو عابدی و امیرکاظم پور را در ترکیب خود داشت متفاوت تر از شانگهای ظاهر شد و به نیمه نهایی رسید وبا شکست مقابل ایتالیا برای دستیابی به مدال برنز برابر کانادا به میدان رفت و در نهایت به عنوان چهارمی بسنده کرد.

ایران در بخش ریکرو تیمی مردان به مرحله یک هشتم راه پیدا نکرد اما ریکرو تیمی زنان با ترکیب آمنه مرزوقی، ساره اسدی و مریم محمودی سرشت به میدان رفته بود که در بین 16 تیم نهایی با قبول شکست مقابل اوکراین از دور رقابت ها کنار رفت.

اما کامپوند تیمی مردان بین 16 تیم نهایی عنوان نهمی را به طور مشترک با عراق، مکزیک، نروژ، روسیه، عربستان و ترکیه از آن خود کرد. این تیم مجید قیدی، امیرکاظم پور و حمزه نکویی را در ترکیب خود داشت. همچنین مینو عابدی، مهتاب پارسامهر و پریسا براتچی در بخش تیمی کامپوند بانوان هر چند به جمع 16 تیم نهایی رسیدند اما آن ها هم عنوان نهمی این رقابت ها را با تیم های استرالیا، بریتانیا، هند، عراق، هلند و ترکیه شریک شدند.

*مرحله اول مسابقات جهانی تیروکمان2013 در شانگهای

اولین حضور ایران پس از رفع تعلیق به اولین مرحله از مسابقات جهانی در شانگهای در اوایل سال 2013 باز می گردد که ایران با ترکیبی جدید در این رقابت ها شرکت کرد.

ایران در بخش انفرادی ریکرو مردان با ترکیب غلامرضا رحیمی، ساسان رضوی مشعوف و بهزاد پاکزاد بین 87 کماندار به رقابت پرداخت که رضوی و رحیمی در گام نخست از دور رقابت ها کنار رفتند اما پاکزاد با یک پیروزی حذف شد. ملی پوشان در بخش انفرادی ریکرو زنان هم آمنه مرزوقی و ساره اسدی نمایندگان ایران بودند که هر دو کماندار در اولین گام مقابل حریفان خود شکست خوردند و از دور رقابت ها حذف شدند.

تیم ملی کامپوند در بخش زنان هم مهتاب پارسامهر، مینو عابدی و مهسا براتچی را در ترکیب خود داشت که مینو عابدی به عنوان ملی پوش جدید کامپوند در حد یک پدیده ظاهر شد و توانست در جمع هشت نفر نهایی جای گیرد و در نهایت به رتبه پنجم جهان رسید اما پارسامهر و براتچی نتوانستند توفیق چندانی در این مسابقات بگیرند.

در بخش میکس تیمی در بخش ریکرو میکس هم ساره اسدی و غلامرضا رحیمی را در ترکیب خود داشت که بین 21 تیم نتوانست به نتیجه چشمگیری برسد. میکس کامپوند امیرکاظم پور و مینو عابدی در ترکیب تیم ملی بودند که در اولین گام مقابل آلمان شکست خوردند و از دور رقابت ها کنار رفتند.

پرونده مسابقات جهانی تیروکمان در چین برای ایران طوری بسته شد که بهترین نتیجه با عملکرد مینو عابدی به کامپوند بانوان رسید.

*مسابقات جهانی تیروکمان 2012 در اگدن امریکا

آخرین مرحله از مسابقات جهانی در سال 2012 در اگدن امریکا برگزار شد. این آخرین مسابقه ای بود که ایران ترکیب ثابت ملی پوشان ریکرو از دوران ریاست کریم صفایی را به خود می دید. البته ملی پوشان با کادر فنی جدید و بدون حضور مربیان کره ای به این رقابت ها اعزام شدند.

در این دوره به دلیل مشکلات مالی و مخالفت شورای برون مرزی تیم ملی کامپوند به اگدن اعزام نشد و تنها کامپوند کار ایران رضا زمانی نژاد بود که در امریکا ساکن است . او به صورت شخصی به این رقابت ها آمد و برای تیم ایران تیرانداخت. آن روزها تیروکمان از حواشی دور نبود و حتی زمزمه تعلیق شدن تیم ملی هم به گوش می رسد از سوی دیگر پس از پایان این رقابت ها بود که چند تن از ملی پوشان نارضایتی خود را از مدیریت جدید فدراسیون و کادرفنی اعلام کردند و از تیم ملی کنار رفتند که شاخص ترین این افراد میلاد وزیری بود. کمانداری که به جز المپیکی بودن در سه مسابقه اخیر بهترین نتیجه انفرادی ریکرو این رشته را برای ایران به دست آورده است.

میلاد وزیری رنکینگ 666 جهان را داشت و با 105 امتیاز در بین 162 کماندار رتبه هشتم جهان را به خود اختصاص داد. کیوان ریاضی مهر و حامد فوری دیگر نمایندگان ایران در این بخش بودند که در دور اول حذفی شکست خوردند و از دور رقابت ها کنار رفتند.

زهرا دهقان دیگر ملی پوش المپیکی ایران و ساره اسدی در ریکرو انفرادی در اولین مرحله حذفی با شکست از دور رقابت ها کنار رفتند. مریم محمودی سرشت توانست تا مرحله یک شانزدهم پیش برود اما با شکست برابر حریفی از ژاپن از این مسابقات خداحافظی کرد.

رضا زمانی نژاد هم در بخش کامپوند بین 54 شرکت کننده با راهیابی بین 32 کماندار از دور رقابت ها کنار رفت.

ایران در بخش ریکرو میکس هم زهرا دهقان و میلاد وزیری را در ترکیب خود داشت که با راهیابی به مرحله یک هشتم، مقابل آلمان شکست خورد و حذف شد.

ریکرو تیمی مردان با ترکیب حامد فوری، کیوان ریاضی مهر و میلاد وزیری در بین شانزده تیم نهایی مقابل حریف مکزیکی خود شکست خورد و از دور رقابت ها کنار رفت. در این سال 38 تیم با هم رقابت کرده بودند. ایران در ریکرو تیمی زنان نتوانست خود را به جمع 16 تیم نهایی برساند.

به گزارش ایسنا، عملکرد تیم ملی تیروکمان از اواخر سال 2012 تا کنون نشان می دهد که کمانداران نتوانستند روندی ثابت را در پیش بگیرند، آنها گاه در رشته های تیمی موفق بوده اند و گاه در بخش انفرادی خودی نشان داده اند. البته نباید شرایط و امکانات تمرینی و تمام حواشی که در این مدت برای تیروکمان ایران پیش آمده است، را از یاد برد اما حالا که حضور شجاعی به عنوان رییس جدید در فدراسیون تیروکمان به یکساله شدن نزدیک می شود و دیگر خبری از تعلیق این رشته برای ایران نیست، حتی کادر فنی هم با نظر مسوولان فدراسیون بر سر کار هستند و از اواخر سال 91 هم تیم ملی با ملی پوشان جدیدش به ترکیبی ثابت رسیده است باید منتظر اتفاقاتی خوشایندتر در این رشته المپیکی باشیم.

ایران در بخش کامپوند فاصله کمتری با کشورهای صاحب نام دارد و هر چند این رشته چون المپیکی نیست مانند ریکرو به آن پرداخته نمی شود اما کامپوندی ها ثابت کرده اند که در حال حاضر وزنه اصلی فدراسیون هستند. اکنون نگرانی ها برای کمانداران ریکرو است، رشته المپیکی که هنوز نتوانسته جانشینی برای کمانداران المپیکی خود داشته باشد حتی بهزاد پاکزاد هم که چند وقتی است از کامپوند به ریکرو آمده هر چند نسبت به هم تیمی هایش بهتر نتیجه گرفته اما هنوز نتوانسته در جمع شانزده نفر نهایی قرار گیرد. نگرانی ها از این است که آیا برای المپیک برزیل تیروکمان ایران نماینده ای خواهد داشت یا نیاز به زمانی بیشتر است تا شاهد حضور این تیم در بزرگترین رودیداد ورزشی جهان باشیم؟

سوال اصلی آن است که ما چه زمان می توانیم از تیم ملی تیروکمان آنقدر انتظار داشته باشیم که وقتی به مسابقه ای می روند دلمان قرص باشد در مرحله حذفی کمانداران ما به جایگاهی درشان نام ایران می رسند. چه زمان می توانیم انتظار داشته باشیم دلمان نلرزد که وقتی ورزشکارانمان در یک قدمی مدال رسیدند، مدال از کف دستشان نرود! سوال ما این است که چه زمان می توانیم نتیجه برنامه های فدراسیون را در عملکرد کمانداران درمیادین بین المللی به وضوح ببینیم؟!

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد