کد خبر: 11893|18:00 - 1392/03/06
نسخه چاپی

رعایت اخلاق انتخاباتی زمینه ساز تحقق حماسه سیاسی

رعایت اخلاق انتخاباتی زمینه ساز تحقق حماسه سیاسی

images461رعایت اخلاق انتخاباتی و تمکین به قانون یکی از مهم ترین مسائلی است که باید برای تحقق حماسه سیاسی به آن توجه شود.

به گزارش مطلع الفجر به نقل ازمرصاد، شب گذشته وزارت کشور پس از دریافت لیست افراد تایید صلاحیت شده از شورای نگهبان آن را اعلام کرد تا تمامی گمانه زنی ها و صحبت های غیر رسمی پایان یابد و مشخص شود چه کسانی هستند که می توانند در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری نامزد باشند.

افرادی در این میان تایید و افراد دیگر رد صلاحیت شدند که در این میان نام های مختلفی از تمامی طیف ها نمایان است.

این نتایج باعث شد که حملات مختلفی از سوی ضد انقلاب و دشمنان نظام اسلامی مشاهده شود که در تازه ترین آن‌ها پاتریک ونترل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اظهارات تندی را علیه شورای نگهبان داشته باشد. وی گفته است که “به‌نظر می‌رسد که شورای انتصابی نگهبان ایران که نسبت به مردم ایران پاسخگو نیست، صدها کاندیدای بالقوه ریاست جمهوری را بر اساس معیارهای مبهم رد صلاحیت کرده است”.

این اظهار نظر نشان می دهد که این لیست نتایجی را که دولت آمریکا به دنبال آن بوده، محقق نشده و در همین راستا نارضایتی خود را این چنین اعلام کرده است.

همانگونه که مشخص است نظر نهایی شورای نگهبان در خصوص ارائه لیست نهایی به این معنا نیست افرادی که صلاحیت آن ها رد شده است صلاحیت حضور در دیگر صحنه را ندارند و دیگر حضور در صحنه های سیاسی برای آن ها نا ممکن است.

رهبر معظم انقلاب در این خصوص تاکید داشته اند:

“”این را من اعلام میکنم، همه‌ افراد بدانند؛ اینهائى که رد صلاحیت می‌شوند، لزوماً آدمهاى بى‌صلاحیتى نیستند. اینجور خیال نشود که حالا چون فلانی در انتخابات رد صلاحیت شد، پس دیگر بکلى از صلاحیت ساقط است؛ نه، طبق قانون، در انتخابات نمی‌تواند به عنوان نامزد شرکت کند، اما ممکن است مقامى که او را رد صلاحیت کرده، اشتباه کرده باشد. ممکن است براى این کار صلاحیت نداشته باشد، اما صلاحیتهاى فراوان دیگرى داشته باشد. اینجور نباشد که اگر کسى رد صلاحیت شد، این معنایش این باشد که او دیگر از هستى ساقط شد؛ نه، صلاحیتهاى گوناگون دیگرى وجود دارد””.

هر سمت و یا شغلی در هر جامعه ای شرایط و حداقل هایی را می طلبد که فردی که خواهان حضور در آن سمت است باید آن را دارا باشد. به عنوان مثال فردی که می خواهد معلم شود، باید از یک حداقل ها که تحصیلات دانشگاهی، آشنایی با حداقل های روانشناسی و … برخوردار باشد و پس از اینکه توانست در آزمون های ورودی قبول شود، این شغل را داشته باشد.

در تمامی انتخابات ها نیز وضعیت اینگونه است. کاندیداها باید از یک حداقل هایی که قانون مشخص کرده است برخوردار باشند که این معیار ها با توجه به اشراف اعضای شورای نگهبان بر آن بررسی می شود و افراد دارای آن ها برای نامزدی انتخاب خواهند شد.

فردی که می خواهد برای ۴ سال سمت ریاست جمهوری را احراز کند باید قبل از آن، تمکین کلی از قانون داشته باشد زیرا این چنین فردی که به عنوان دومین مقام در کشور شناخته می شود باید از یک سابقه قانون پذیری کامل برخوردار باشد.

به هر روی پس از اعلام رسمی لیست افراد تایید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان از سوی وزارت کشور، می توانیم  وجود کاندیداهایی از جریان های سیاسی مختلف در این دوره را به خوبی مشاهده کنیم.

این افراد که از تمامی جریان های حاضر اعم از اصولگرایی، اصلاح طلبی و جریان های مستقل هستند، می توانند آرای مردم جامعه با سلایق مختلف را به خود جلب کنند و زمینه ساز یک حماسه سیاسی باشند.

همانطور که تمامی بزرگان عرصه انقلاب پس از تاکید مقام معظم رهبری در لزوم تحقق حماسه سیاسی، تاکید داشته اند، این مسئله می تواند در شرایطی که توپ خانه های دشمن بر علیه نظام مردم سالار مبتنی بر دین  مبین اسلام ما فعالیت می کنند، یک برگ برنده و یک جواب دندان شکن باشد.

تحقق این حماسه نیازمند این است که نامزدهای تایید و رد شده به قانون تمکین کنند و علاوه بر اینکه اخلاق انتخاباتی و اسلامی را رعایت می کنند، بر ارائه برنامه های مبتنی بر واقعیت برای جلب نظر مردم تاکید داشته باشند.

یادداشت از علی کلهر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد