سرویس: تازه های خبرکد خبر: 113335|13:38 - 1402/10/07
نسخه چاپی

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کرمانشاه؛

ایجاد”صلح و سازی” سنت رایج سیره نبی اسلام(ص) بوده است+عکس

ایجاد”صلح و سازی” سنت رایج سیره نبی اسلام(ص) بوده است+عکس
در روایت و سیره عملی نبی مکرم اسلام ایجاد صلح و سازش در بین مردم رایج بودهاست و بزرگان نیز از قدیم الایام عامل مصالحه در بین مردم بوده اند ..

به گزارش مطلع الفجر ،صبح امروز معاون شورای حل اختلاف استان کرمانشاه بانماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان گیلان غرب دیدار کرد . 
دکترفلاحی معاون شوراهای حل اختلاف استان کرمانشاه و آقای صفری رئیس دادگستری شهرستان در دفتر امام جمعه ؛ با حجت الاسلام موسوی امام جمعه گیلانغرب دیدارنموند .

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کرمانشاه ضمن تسلیت ایام شهادت ام البنین (س) اظهار داشت: در روایت و سیره عملی نبی مکرم اسلام نیز ایجاد صلح و سازش در بین مردم رایج بوده و بزرگان نیز از قدیم الایام سعی درایجادمصالحه بین مردم داشته اند.
دکترفلاحی در ضرورت جایگاه شوراهای حل اختلاف در بتن اختلافات قضایی تصریح کرد : بعد از تاسیس شوراهای حل اختلاف در قوانین و متن جامعه این خلاء از بین رفت و امروز در بین اقشار مختلف چون اقلیت ها، روستاها و شهرها شورای حل اختلاف وجود دارد وباتصویب قانون جذب وراه اندازی دادگاه های صلح امیدواریم باتوان مضاعف بتوانیم درایجادسازش به غایت اهداف توسعه تعالی قوه قضاییه دست یابیم.
 

دکترفلاحی عنوان کرد: اعضای شوراهای حل اختلاف را متنفذان، بزرگان، معلمان و سایر اقشار جامعه تشکیل می دهند که از زحمات آنها تقدیر می کنم وباحضورصلح یاران درستاداستانی صبرانشاالله شاهدمختومه شدن وسازشهای فراوانی باشیم.

*اعضای شورای حل اختلاف از جنس مردم و مورد وثوق و اعتماد مردم اند

امام جمعه گیلانغرب گفت : اولین محوراز ویزگیهای اعضای شورای حل اختلاف این است که اعضای این شورا از جنس خود مردم وبرای آنها قابل اعتمادواطمینان اند .

حجت الاسلام موسوی در این نشست و دیدار صمیمانه ضمن اشاره به ویژگیهای شاخص و جایگاه موثر شوراهای حل اختلاف ، ویژگی های شوراهای حل اختلاف را در سه محور عمده خلاصه نمود و اظهار داشت : اولین محور از ویژگیهای شورا این است که اعضای این شورا از جنس خود مردم وبرای آنها قابل اعتمادواطمینان اند .

وی تصریح کرد: اعضای شورای حل اختلاف در جایی به اختلافات رسیدگی می کنند که طرفین بدون هیچ استرس و دلهره ای ، نگاهشان به اعضای شورا رویکردی تعاملی برای از بین بردن اختلاف است.
 

امام جمعه شهرستان گیلانغرب در این دیدار افزود: محور دوم ویژگی های اعضای شورای حل اختلاف عبارت از این است که مجموعه ای که در آن حضور دارند مجموعه ای است که چشمداشتی به مادیات ندارد و زمانی مجموعه بدون چشمداشت کار کرد، ماحصل شیرینی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: محور سوم ویژگی های اعضای شوراهای حل اختلاف این است که کمتر محکمه ای تشکیل می شود و کمتر جایی وجود دارد که به اختلافی رسیدگی کند و طرفین دعوا از نتیجه آن محکمه راضی باشند که در بیشتر این محاکم این مهم محقق می شود.

*صفری:شوراهای حل اختلاف نمادی از مشارکت مردم در مدیریت قوه قضاییه 

رییس دادگستری شهرستان گیلان غرب نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه شوراهای حل اختلاف نمادی از مشارکت مردم در مدیریت قوه قضاییه هستند، گفت: امروز در شورای های حل اختلاف برکات آنچه را که در قوه قضاییه قابل واگذاری به مردم است را می بینیم.

نورالدین صفری افزود:اعضای شورای حل اختلاف سال‌های متمادی بدون چشمداشت در این مجموعه بهترین خدمات کمی و کیفی را به مردم ارائه می کنند.وی موضوع صلح و سازش در اسلام را یاد اور و ابراز داشت : سازش وایجادمصالحه در اسلام یک رکن، رسالت و سیره انبیاست اما معتقدیم باوجود جایگاه رفیع قضاوت در اسلام، اولویت در اختلافات قضاوت کردن نیست بلکه ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوا به دلیل برکات فراوان آن است.
 

رییس دادگستری گیلانغرب با تاکید بر اینکه اگر دادرسی عادلانه هم باشد در عمق ممکن است ریشه اختلاف و دعوا بین دو طرف دعوا بماند اما آنچه ریشه اختلاف را می خشکاند صلح و سازش است واین مهمترین دستاورد شوراهای حل اختلاف است.

 در ادامه این دیدار همچنین جلسه ای با فعلان حوزه شورای حل اختلاف شهرستان گیلانغرب و صلح یاران برگزار شد که آقای دکترفلاحی از عملکرد شورای حل اختلاف در حد مطلوب و قابل قبولی تقدیر کرد .