سرویس: تازه های خبرکد خبر: 113307|10:27 - 1402/09/11
نسخه چاپی

گزارش؛

19هزار نهال در گیلانغرب کشت می شود+عکس

19هزار نهال در گیلانغرب  کشت می شود+عکس
رییس منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان گیلانغرب از آغاز کشت 19 هزار اصله نهال در شهرستان گیلانغرب خبر داد .

به گزارش مطلع الفجر  طرح کاشت 36 میلیون اصله نهال در استان کرمانشاه  طی 4 سال  در چهارچوب مشارکت‌های مردمی در ایجاد و توسعه فضای سبز افزایش غنای طبیعت و جنگلها  در استان قابل اجرا بوده و تحقق آن نیازمند همت و اراده جمعی است.

ظرف سالهای اخیر  با توجه به گسترش صنایع آلاینده در کشور و افزایش آلودگی هوا، درختکاری و جنگل‌کاری مناطق مختلف بر اساس سیاست‌های کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی در اولویت قرار گرفته که در مرحله اول نیاز است جهت اجرای این طرح، پویش مردمی درشهرستانها و استان ایجاد شود.

مهندس ربیعی گفت :به مناسبت هفته خاک   و د راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله درخت در کشور در قالب یک عملیات پویشی و با حضور حجت الاسلام موسوی امام جمعه ، دکتر پروین فرماندار شهرستان  ،مسئولان و طبیعت دوستان ،200 نهال  در مرحله اول  کشت شهرستانی  از نوع بادام تلخ و بلوط  کشت شد.

وی با تشریح اهمیت و جایگاه درخت کاری  افزود :آغاز این برنامه امروز وبا مشارکت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ،همیاران طبیعت و سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد ومشارکت مردم ومسئولین در منطقه طبیعی و تفریحی ناودار کلید خورد .

*صیانت از منابع طبیعی یک تکلیف عمومی و همگانی است

فرماندار شهرستان گیلانغرب  در حاشیه  آغاز پویش کاشت 19200 اصله نهال در گیلانغرب به خبرنگار ما گفت :طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت در کشور طی چهار سال تدوین شده که امسال اولین سال برای کشت آن می باشدوکنوانسیون های بین المللی نیز با کشور قرار داد های منعقد نموده ند و سهم ایران یک میلیارد اصله درخت می باشد .

دکتر پروین با عنوان اینکه صیانت از طبیعت یک تکلیف عمومی و نیازمند عزم طبیعت دوستانه است تصریح کرد :هدف نهایی اجرای پویش کاشت نهال در کشور بخاطر جلوگیری از تغییرات آب و هوای و جذب کربن و ترکیب کربن می باشد  که حسب محاسبه کارشناسان ،هر درخت در هر سال دویست کیلو گرم گرد و خاک را از هوا گرفته و به زمین می نشاند .

وی ابراز داشت :شهرستان گیلان غرب نیز در سال گذشته نوزده هزار و دویست دانه بذر را از طریق ثمن ها خیرین و خود اداره منابع طبیعی و دانش آموزان کاشت نموده و اکنون در حال رشد نمو بوده و بایستی در طبیعت کاشت شوند .

فرماندار گیلانغرب ابراز داشت :همچنین امروز یازدهم آذر ماه همزمان با سراسر کشور در منطقه ناودار روبروی مجتمع گلخانه‌ای 200نهال  با حضور مردم و  روسای ادارات کشت گردید .
امروز همچنین با حضور دانش اموزان دختر  زنگ طبیعت با حضور امام جمعه ، فرماندار و جمعی از مسئولان به صدا درآمد و طرح  کاشت نهال کلید خورد .
شهرستان گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار تن جمعیت،  ۲۰۵ هزار هکتار منابع طبیعی دارد که ۷۵ هزار هکتار آن جنگل و مابقی مرتع و نیزار است.

گیلانغرب ۱۷۵ هزار هکتار جنگل دارد که ۹۰ درصد آن بلوط و مابقی انواع گونه های دیگر است.