به گزارش مطلع الفجر به نقل از مرصاد ،هر چند مدعیان دروغین عرفان و معنویت در جای جای جهان، جاخوش کرده و افرادی را دور خود جمع کردهاند، اما بررسیهای کارشناسان نشان میدهد، حیطه فعالیت و دروغپراکنی این افراد متقلب در مناطق کمتر توسعه یافته که اطلاعات دینی، مذهبی و علمی کمتری در دسترس باشد، گستردهتر است.
این بررسیها از این حقیقت پرده بر میدارد که مدعیان و دروغپردازان معنوی در دوران هزاره سوم، بازماندگان مدرن شده جادوگران در دوران کهن هستند.
عرفان در معنای اصیل خود در بردارنده مفهومی عظیم است و عارفان حقیقی در تمام ادوار تاریخ، انسانهایی وارسته و محبوب تلقی می شدند. در جامعه امروزی ما افرادی با سوء استفاده از این عنوان، شبکههایی را تشکیل داده و از این طریق اهداف خود را دنبال میکنند.
عارفان کاذب که چندی است در گوشه و کنار کشور در قالب گروهها و جلساتی مشاهده می شود، ادعای کشف و شهود داشته و تعدادی به اصطلاح مرید را نیز در اطراف خود گرد آوردهاند. از اهداف این افراد، ایجاد تفرقه های اعتقادی در میان مدعیان این بدعتهای انحرافی همچنین از طریق سوء استفاده از فطرت معنویت گرای انسان، به دنبال جذب آنها هستند.
در این میان افرادی ساده لوح و خرافاتی که از لحاظ اعتقادی متزلزل هستند در زمان ناتوانی در مقابل مشکلات به این عارفان کاذب روی می آورند. مدعیان عرفان نیز دروغ های خود را در لباس حقیقت به خورد مراجعان داده و از این طریق اهداف سوء خود را دنبال می کنند.
مدعیان دروغین بیماران شخصیتی و روانی هستند
دکتر شهرام وزیری روانشناس و استاد دانشگاه در این رابطه می گوید: از نکات قابل توجه در بحث عرفانهای دروغین، افرادی هستند که با گرایش به مدعیان این مکاتب، باعث رونق بازارشان میشوند. کسانی که دست کشیده از خدا و آموزههای مذهبی، در اثر عدم آگاهی به سمت این مدعیان جذب شده و در مکتب آنها به دنبال حصول اهداف و آرزوهای خود هستند.
وی ادامه داد: چندی است در سطح جامعه افرادی به چشم میخورند که با ادعای عرفان، شهود و كرامت دست به تشکیل گروهها و شبکههایی زدهاند. این افراد که موفق به جمعآوری عدهای از مردم ساده لوح و خرافاتی در اطراف خود شده اند، با سوءاستفاده از آنها، به دنبال کسب اهداف خود هستند.
دکتر وزیری با اشاره به اینکه این مدعیان عرفان را میتوان به گروه هایی تقسیم کرد، گفت: دسته اول افرادی هستند که به دلیل سودجویی و پیروی از امیال خود و با ادعاهایی ساختگی با اهدف شوم و غیراخلاقی با دیگران ارتباط برقرار کرده و از آنها سوءاستفاده میکنند.
وی افزود: دسته دوم این افراد که تعداد بیشتری هم هستند دچار مشکلات شخصیتی هستند. این اختلالات باعث ایجاد توهماتی در ذهن فرد شده و اعتقاد به مسائلی چون کنترل روح، هیپنوتیزم و موارد عجیب و غریب در وی شکل میدهد.
این استاد دانشگاه افزود: گروه سوم این مدعیان دروغین افرادی دچار بیماریهای خاص روانی هستند که تصور انجام اعمال خارقالعاده را دارند. این افراد تصور میکنند که به آنها وحی شده و گاه ادعای پیامبری دارند. بیماران دو قطبی در دورههای مانیک ممکن است دچار چنین تصوراتی بشوند.
وی ادامه داد: یک گروه از این افراد کسانی هستند که با انگیزههای از پیش تعیین شده برای ایجاد انحراف دست به این کار میزنند. این افراد بر نادرست بودن ادعاهای خود واقفند و مأمور اشاعه این باورها در میان مردم هستند. ورود این باورها در اجتماع باعث ایجاد دوگانگی و تزلزل در ارزشها و هنجارهای اجتماعی میشود.
این روانشناس با واکاوی ابعاد دیگری از دلایل بروز مدعیان دروغین ادامه داد: از سوی دیگر، نحوه فعالیت این مدعیان دروغین عرفان متفاوت است. گاه این افراد با تفاسیر سکولاری از عرفان، در غالب ادعاهای انرژی درمانی، لمس کردن، شفای بیماران و ایجاد آرامش ارتباط برقرار میکنند. فعالیت این افراد و شبکهها اکثراً به صورت غیر رسمی، پنهانی و در منازل شخصی انجام میشود. این افراد غالباً از نهادهای دولتی و مسئول به دلیل فعالیتهای غیرقانونی خود گریزانند.
وی افزود: مردم با هوشیاری، تحقیق در خصوص این افراد و دوری از عقاید خرافی میتوانند از سقوط در دام آنها بگریزند.
هراس از دین و تخریب معنویت هدف مدعیان دروغین
محسن نصری جامعه شناس و استاد دانشگاه نیز در این رابطه می گوید: عرفانهای دروغین به عنوان بدعتی انحرافی چندی است با هدف ایجاد تفرقههای اعتقادی در جامعه مطرح شده است. برای بیان دلایل گسترش این بدعتها میتوان گفت، دین و معنویت ریشه در فطرت انسان داشته و به همین دلیل در طول ادوار مختلف تاریخ از عوامل مهم حیات بشری محسوب شده و نقش اساسی در شخصیت و زندگی انسان دارد.
وی افزود: از همین رو، دشمنان و معاندان دین همواره تلاش میکردند که نمونههای تقلبی و غیرکارآمد از دین، این گوهر مهم معنویت را برای تحریف و بیتأثیر کردن آن به کار گیرند. به همین دلیل در تاریخ ادیان الهی، بشر همواره با تحریف روبهرو بوده است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: در همین راستا، در دهه گذشته در سطح جهان پس از پیروزی انقلاب اسلامی و احیای دین، معنویت و تبلور کارآمدی اعتقادات مذهبی در دفاع مقدس، قدرتهای بزرگ در قالب جنگ نرم سعی در ارائه بدعتی فاسد در پوشش تقلبی عرفان و جلسات دینی و مذهبی به مردم داشتهاند. این بدعتهای جدید به رغم ظاهری جذاب، محتوایی خرافی داشته و در طول دهه گذشته در سطح کشور، گروهها و جریانهای انحرافی به خصوص در حوزه مهدویت، عاشورا، خودسازی و سیر و سلوک، با تشکیل محافل، جلسات و توزیع کتابها و جزوات سعی در جذب نسل جوان داشتهاند.
این جامعه شناس تصریح کرد: این فرقهها از یکسو با ارضای نیاز معنویتگرایی در جوانان و مردم ساده دل و از سوی دیگر از طریق محتوای خرافی آموزههای خود سعی در دور کردن آنها از حرکت، پویایی و عمل به دستورات واقعی دین دارند. این در حالی است که محور اصلی جلسات این گروهها مباحث ارتباط با امام زمان، دعا و موضوعات مربوط به خودسازی است.
نصری ادامه داد: یکی از اهداف شوم این جریانات، القای ناکارآمدی نقش دین در جامعه و تبدیل چنین محافل و جلساتی به پایگاه مبارزه با دین است.
نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد