کد خبر: 106087|10:57 - 1395/06/13
نسخه چاپی

کابوسی زیست محیطی که ادامه دارد؛

زنگ خطر آلودگی سد سراب گیلان غرب به صدا در آمد/ مرگ صدها قطعه ماهی

زنگ خطر آلودگی سد سراب گیلان غرب به صدا در آمد/ مرگ صدها قطعه ماهی
مطلع الفجر: طی هفته های اخیر صدها قطعه ماهی در دایک سراب شهرستان گیلانغرب تلف شده که این روند همچنان ادامه دارد و هر روز شاهد تلف شدن تعداد زیادی از ماهی ها هستیم.
به گزارش مطلع الفجر:طی روزهای گذشته چند صد هزار قطعه ماهی در گیلانغرب تلف شدند. مرگ غم انگیز ماهیها در دید اول شاید به این دلیل باشد که پس ماندهایی صنعتی  به محدوده دایک راه یافته باشد که با مشاهدات انجام شده چنین چیزی تایید نشد و حتی نظریه ای که شاید مواد شوینده بر مرگ ماهی ها تاثیر داشته باشند هم فرضیه ای قانع کننده و مستند نبود.

 

نظریه دیگر این بود که ممکن است تغییر در غلظت اکسیژن در آب دایک  و یا ارتقا میزان فلزات موجود در آن هم دلیلی برای تلف شدن این ماهی ها باشد که هنوز مشخص نشده است. نظر دیگری هم برای پیدا کردن علت مرگ ماهی ها مطرح شده است و آن روش های صید غیر قانونی مانند استفاده از سمها و یا وصل کردن برق و … توسط صیادهای غیر قانونی است. اما آنچه محرز است و میتوان بدون ادله و سند پذیرفت  مرگ هزاران ماهی بزرگ  و کوچک در دایک است که روز بروز بر تعداد آن ها افزوده می شود.

 
 
دقیقاً اردیبهشت ماه سال 93 بود که به طور ناگهانی  لاشه مرده صدها ماهی بند انگشتی در پایان یک شب بهاری نمایان شد و تعجب همه را بر انگیخت و اگرچه در آن زمان تصور بر وجود نوعی بیماری بنام بیماری “وی اچ اس”  بود اما دلایلی برای رد و یا پذیرش ان اعلام نشد اما نهایتا صیادان غیر مجاز تنها عاملان موجود  برای مرگ آن همه ماهی در آن زمان اعلام شد.
 
اما گویی بعد از چندین ماه باز هم کابوس مرگ برای ماهیان در دایک گیلان غرب تکرار شد و ترس و وحشت به جان ماهی های این دایک که قرار است از آب آن برای کشاورزان پایین دست استفاده شود، افتاده است.
 
معاون فرماندار گیلان غرب در جلسه پیگیری مرگ ماهیان که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، در خصوص تلف شدن ماهیان دریاچه سد سراب گیلانغرب اظهار داشت: این رویه  توسط کارشناسان متولی پیگیری شده است به نحوی که نمونه گیری دقیق در سه نقطه از آب سد سراب انجام می شود و اداره های شیلات و دامپزشکی موظف شده اند تا در کمترین زمان ممکن در این خصوص تمهیدات لازم را اتخاذ نمایند.
 
فرهاد همتی  در خصوص اینکه برای کاهش سطح تلفات ماهی های دایک چه اقدامی شده است، تصریح کرد: در این  راستا  و به منظور جلوگیری از تلف شدن زیاد این ماهیان قرار بر این است که بخشی از ماهی ها از داخل دریاچه سد صید شود.
 
 
http://www.ostan-ks.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=2ed0c4c6-ee18-4b26-be29-2333f9cb19e1
 
این مسئول  گفت: تاکنون بیش از 300 هزار قطعه ماهی به وزن های 750 گرمی تا 2 کیلوگرم در مجموع به وزن 500 کیلوگرم به ارزش 500 میلیون ریال تلف شده است.
 
تلف‌شدن صدها ماهی در دریاچه سدسراب+تصاویر
 
 
آلودگی آب سد سراب محرز شده است
 
کارشناس محیط زیست گیلانغرب در گفتگو با خبرنگار مطلع الفجر اظهار داشت: طبق بررسی ها و آزمایش های صورت گرفته آلودگی آب سد سراب محرز شده است.
 
آذر ولی زاد افزود: بسیاری از فلزات سنگینی که در آب وجود دارند حداقل اکسیژن برای تنفس ماهیان خاصی مثل فیتوفاک که نیاز به اکسیژن بیشتری دارند را از بین برده است.
 
 
http://www.ostan-ks.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=80b1ca3e-90ac-4475-9c8c-2d3c678626f6
 
متصاعد شدن بسیاری از گازهایی که ایجاد آلودگی می کند به دلیل انباشت مواد آلی و معدنی زیاد در آب، وجود آلودگی باکتریایی در ماهیان تلف شده، ورود پس آب های بالادست سد و سموم کشاورزی زمین های حاشیه سد از دیگر عواملی بود که این کارشناس برای تلف شدن ماهیان ذکر کرد.
 
 
ولی زاد اظهار داشت: متاسفانه انواع فلزات سنگین در آب مشاهده می شود و همین امر باعث می شود تا هر روز تلفات داشته باشیم.
 
وی اضافه کرد: حجم زیاد ماهیان رها سازی شده در پنج سال گذشته با حجم دریاچه همخوانی ندارد و این موضوع باعث شده تا میزان تنفس برای ماهیان خیلی کم شود از این رو باید هرچه سریع تر این ماهیان تخلیه شوند.
 
تلف‌شدن صدها ماهی در دریاچه سدسراب+تصاویر
 
این کارشناس محیط زیست گفت: در برآیند نهایی امید است با ورود سامانه بارشی در پاییز و زمستان امسال از میزان تلفات ماهیان و همچنین غلظت مواد آلی در آب کم شود.
 
دلایل چندگانه برای مرگ ماهیان
 
رییس اداره محیط زیست گیلانغرب نیز وجود مواد آلی فراوان در آب، گازهای مضر و سموم کشاورزی اطراف سد و پایین آمدن اکسیژن دهی آب که موجب کبودی ناحیه آبشش ماهیان شده را باعث تلف شدن و خفگی ماهیان دانست.
 
فریبرز بساطی در گفتگو با خبرنگار مطلع الفجر افزود: با تشکیل جلسه اضطراری پیگیری و اقدام در راستای حل معضل در دستور کار دستگاه های مرتبط قرار گرفته است.
 
تلف‌شدن صدها ماهی در دریاچه سدسراب+تصاویر
 
بر اساس این گزارش، با وجود  دلایل و استدلالاتی که گاها برخی صرفا در حد یک فرضیه بدون اثبات هستند  آیا می توان  از آبی که بنا بر اظهار کارشناسان یاد شده سرشار از فلزات مضر است در کشاورزان و یا در مصرف سبزی کاری و نظیر آن در پایین دست استفاده کرد؟
 
آیا با توجه به حساس بودن نمونه ماهی فیتوفاک در دایک  و مرگ ناگهانی و انبوه آنها نباید زنگ هشدار برای بررسی و آزمایش های بیشتر بر روی آب دایک به صدا در آید؟
 
در هر صورت وجود  انواع فلزات سنگین در آب دایک که مورد تایید کارشناس محیط زیست هم هست به نوعی نشان از نامناسب بودن آب دایک دارد که در اولین مرحله ماهی های حساس نسبت به آلودگی این آب پاسخ داده اند.
 
دایک  چشمه سراب گیلانغرب با هدف توسعه گردشگری، آبزی پروری و آبیاری چهار هزار و 800 هکتار از اراضی کشاورزی دشت گیلان بر روی چشمه سراب در مجاورت شهر در سطح 50 هکتار و با حجم هفت میلیون متر مکعب ذخیره آب احداث شده است.
 
http://matlaelfajr.ir/sites/default/files/img_5399_0.jpg
 
شهرستان گیلانغرب با دو سد و یک دایک و در مجموع ۴ سایت پرورش انواع ماهی ها می تواند به عنوان ظرفیتی تاثیر گذار با همکاری بخش خصوصی تبدیل شود که البته تحقق این امر نیازمند تعامل و همکاری تنگاتنگ بخش دولتی و خصوصی است. در این میان توجه به موارد بهداشتی و جلوگیری از این دست آلودگی ها در اولویت قرار دارد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد