کد خبر: 101277|11:21 - 1394/12/18
نسخه چاپی

اقلیمی متنوع و غنی از منابع ملی و جنگلی ؛

شهرستان گیلانغرب 175 هزار هکتارمنابع ملی دارد/آمار48 درصدی جنگل از منابع ملی گیلانغرب+ عکس

شهرستان گیلانغرب 175 هزار هکتارمنابع ملی دارد/آمار48 درصدی جنگل از منابع ملی گیلانغرب+ عکس
مطلع الفجر:حسب بررسی های اقلیمی و جغرافیایی ،شهرستان گیلانغرب دارای بیش از175 هزار هکتارمنابع ملی است که از این وسعت48 درصد آن را جنگلها تشکیل می دهند.

به گزارشمطلع الفجر، شهرستان گیلان غرب حدود  224هزار و 500 هکتارمساحت دارد  که از این میزان حدود 175هزار و 369هکتار آن منابع ملی می باشد ، عرصه های منابع طبیعی  با پوشش غنی مرتعی و جنگلی و نیز دارا بودن ذخائرمعدنی از قبیل قیر طبیعی (بیتومین) ، سنگ گچ و 2 کارخانه گچ فعال ، ضمن تامین علوفه مورد نیاز دامها ، سهم عمده ای  در تولید مواد معدنی مورد نیاز شهرستان ، استان و حتی کشور  را  دارد.

http://matlaelfajr.ir/wp-content/uploads/DSC00698.jpg


منطقه زیبای میاندار(ناودار) به لحاظ وجود تنوع جنگلی و درختان بلوط حائز اهمیت است


گونه نادر نباتي، مرسوم بهقره قاژ(قره قاج) در گیلان غرب

حدود 48 درصد منابع ملی شهرستان جنگلی بوده و مابقی آن ( 52 درصد ) مرتعی میباشد . پوشش جنگلی شهرستان با تنوع گونه ای کم نظیری که دارد علاوه بر گونه های جنگلی غالب جنگلهای زاگرس از قبیل بلوط ، بنه ، زالزالک ، آلبالو وحشی ، ارژن ، بادام وحشی و ذخیره گاه دو گونه ارزشمند قره قاج(قره تاج) و مورد میباشدکه از این نظر، شهرستان منحصر به فرد است .


درختان بیشمار زالزالک(گیوج)
پوشش مرتعی شهرستان علاوه بر گونه های مرتعی مورد نیاز جهت تعلیف احشام ، بستر رویش گونه های دارویی و خوراکی زیادی مانند آویشن ، کنگر ، فلفل کوهی ، غاز یاغی ، شیرین بیان میباشد.

مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گیلانغرب در گفتگویی با بیان اینکه عرصه های منابع ملی این شهرستان 175هزار هکتار است گفت 48 درصد از این مقدار را جنگل تشکیل می دهد.


 جبار ولی پور افزود: در تمامی عرصه ها غیر از سه پلاک سند منابع ملی بنام  جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی سازمان جنگلها و منابع طبیعی و آبخیزداری کشور صادر شده است.
  وی گفت: درخصوص سه پلاک ذکر شده که شامل پلاکهای میمز، میرعزیزی و جشنی نیز صورتجلسه تفکیک اراضی ملی تنظیم گردیده و در آستانه صدور سند هستند.


 ولی پور تصریح کرد: 100هزار هکتار مراتع  نیز در این شهرستان وجود دارد که در تمامی عرصه ها ممیزی(تنسیق مراتع) انجام شده ودرحال حاضر  توسط دامداران ذیحق مورد بهره برداری قرار می گیرد.


 اداره منابع طبیعی شهرستان گیلانغرب به عنوان متولی امور منابع طبیعی در راستای انجام وظایف ذاتی  و قانونی خود و در جهت  حفظ ،حراست و صیانت  از منابع ملی شهرستان در دوره یکساله 1394 با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان  و سایر ادارات  ذیربط اقدامات موثری را انجام داده است.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد