سرویس: پیشنهاد سر دبیرکد خبر: 101081|14:52 - 1394/12/11
نسخه چاپی

تراژدی با صحنه گردانی تدبیروامیدی ها؛

دولتی که از مدیریت تولید سیب زمینی هم ناتوان است/ حکایت خروج ارز برای ورود یک محصول داخلی!

دولتی که از مدیریت تولید سیب زمینی هم ناتوان است/ حکایت خروج ارز برای ورود یک محصول داخلی!
مطلع الفجر:در حالی که بنا به گفته مسئولان به دلیل تولید بالای سیب زمینی در ایران انبارها گنجایش آن را ندارند، واردات این محصول باعث خروج فراوان ارز از کشور می شود.
 به گزارش مطلع الفجر / واردات بی رویه محصولاتی که  در داخل کشور تولید می شوند، همواره یکی از معضلاتی بوده که در سال های اخیر به خصوص طی 2 سال گذشته بسیاری از تولید کنندگان را با مشکل روبرو ساخته است.

 

نمونه بارز این معضل، تولید سیب زمینی است که تولید آن به اندازه ای در داخل کشور زیاد است که می تواند در بحث صادرات و ارز آوری هم از آن بهره گیری کرد.

 

 

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان اردبیل که یکی از استان های مهم تولید کننده سیب زمینی است، گفته است: بخش قابل توجهی از سیب‌زمینی تولیدی مازاد بر مصرف است و به دلیل محدودیت انبارهای نگه داری صادرات تنها راهکار ایجاد ارزش افزوده برای این محصول است.

 

این گفته مسئول اردبیلی در حالی در 10 اسفند ماه مطرح شده است که در دوران روی کار آمدن دولت یازدهم خلاف این شرایط عمل شده است.

 

 آمارها نشان می دهد که در دوران روی کار آمدن دولت یازدهم در حوزه واردات سیب زمینی بدون توجه به اینکه این محصول به وفور در کشور تولید می شود و به طوری بنا به گفته خود مسئولین محدودیت در انبارها وجود دارد،  واردات گسترده سیب زمینی صورت گرفته است.

 

 

آنچنان که آمار نشان می دهد بیش از 5500 تن سیب زمینی و مشتقات آن از طریق گمرک وارد کشور شده است.

 

خروج 4.2 میلیون دلار ارز از کشور برای واردات محصولی که در داخل مرزهای ایران به وفور یافت می شود نشان می دهد که تدبیری برای مدیریت این موضوع وجود ندارد.

 

حال با این شرایط بایستی دید که در شرایطی فعلی چگونه است که واردات این گونه محصولاتی به صورت گسترده صورت می گیرد. آیا دولت یازدهم در مدیریت این حوزه یعنی بازار و تولید سیب زمینی هم ناتوان است؟

 

قطعا چوب چنین بی تدبیری هایی را کشاورزانی خواهند خورد که ماه ها با تلاش خود محصول سیب زمینی را تولید می کنند اما در نهایت به دلیل عدم مدیریت بازار با ضرر زیادی روبرو خواهند شد. شرایطی که منجر خواهد شد دوباره تراژدی دفن 1700 تن سیب زمینی در فارس تکرار شود./منبع : مرصاد

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد