سرویس: کرمانشاهکد خبر: 97921|12:04 - 1394/09/15
نسخه چاپی

لزوم مدیریت توزیع آرد؛

کابوس تعطیلی خبازی های جوانرود ارمغان تصمیمی جدید/ خرید آرد به نرخ آزاد، فروش نان به نرخ دولتی!

 کابوس تعطیلی خبازی های جوانرود ارمغان تصمیمی جدید/ خرید آرد به نرخ آزاد، فروش نان به نرخ دولتی!
مطلع الفجر: آزاد پز شدن برخی از نانوایی ها در شهر جوانرود باعث شده است که برخی از نانوایی ها با مشکلات فراوانی روبرو شوند.

به گزارش مطلع الفجر به نقل ازجوانرود هه وال، پس از آغاز طرح آزاد پز شدن نانوایی ها که براساس آن با تصمیم دولت در هر استان 20 درصد نانوایی‌ها برای کیفیت بخشیدن به نان آزادپز می‌شوند، در شهرستان جوانرود نیز هفت نانوایی لواش و دو نانوایی سنگک پز شامل این طرح شدند.

 

این در حالی که هنوز فروش نان در خبازی های لواشی به دلیل اینکه مردم از خرید با نرخ بیشتر امتناع خواهند کرد، با همان نرخ دولتی 165 تومان صورت می گیرد ولی نانوایی های سنگک پز به دلیل استقبال نان 600 تومانی را به قیمت 1000 تومان ارائه می دهند.

 

در این میان به گفته مردم نه تنها کیفیت نان نسبت به گذشته افزایش نداشته است بلکه پس از مدت کوتاهی شرایط به حالت گذشته خود بازگشته است. به عقیده بسیاری از متصدیان خبازی ها با وجود خرید آرد به نرخ آزاد و فروش نان به نرخ دولتی، شرایط برای افت کیفیت نان در شهرستان جوانرود مهیا تر شده است.

 

تقسیم مساوی آرد مشکلات را حل می کند

 

اسماعیل حسینی رئیس اتحادیه خبازان شهرستان جوانرود در این زمینه به خبرنگار جوانرودهوال گفت: شهرستان جوانرود دارای حدود هفتاد نانوایی است که از این تعداد، هفت نانوایی لواش در شهرستان جوانرود که آزاد پز شده اند آرد را کیسه ای حدود 43 تا 45هزار تومان خریداری کرده و با همان قیمت دولتی 165 تومان می فروشند در حالی که نانوایی های دیگر که شامل این برنامه نیستند نان را کیسه ای حدود 33 هزار تومان دریافت و با نرخ 165 تومان ارائه می دهند.

 

 

حسینی  تصریح کرد: این واقعیت باید مد نظر مسئولان باشد که با وجود نرخ آب، برق، گاز، کرایه مکان نانوایی و کارگران بسیاری از صاحبان نانوایی های آزاد پز شهرستان در اکثر اوقات از جیب خود و پول کارگران هزینه کرده اند تا هنوز سرپا باقی بمانند. برخی هم با توجه به شنیده ها و وعده ها که تمامی نانوایی ها آزاد پز می شوند، تحمل کرده اند و به دلیل نداشتن درآمد کافی در آستانه تعطیلی قرار دارند در حالی که هیچ یک از مسئولان پاسخگوی این امر نیستند.

 

رئیس اتحادیه خبازان شهرستان جوانرود خاطر نشان کرد: در این میان از فرماندار، اداره غله و اداره صنعت و معدن و تجارت خواهانیم که فکری به حال نانوایی هایی که آزاد پز شده بکنند. با راهکارهای ساده ای مثل تقسیم آرد به نسبت مساوی برای تمامی نانواییها می توان این مشکل را حل کرد.

 

آرد به نرخ آزاد، فروش نان به نرخ دولتی!

 

حبیب رستمی صاحب امتیاز یکی از این نانوایی های آزاد پز در گفتگو با خبرنگار جوانرودهوال نیز به مشکلات موجود این نانوایی ها پرداخت و تاکید کرد: از یک سو ما مجبور هستیم وقتی آرد را آزاد تهیه می کنیم با نرخ اعلام شده دولتی بفروشیم زیرا هیچ کس نان را با نرخ آزاد از ما نخواهد خرید. با آزاد کردن نرخ چند نانوایی عملا فروش نان برای آنها با نرخ  آزاد به معنای تعطیلی خواهد بود و از سوی دیگر خرید آزاد آرد و فروش به نرخ اعلام شده دولتی نیز درآمد لازم را برای صاحبان نانواییهای مذکور نخواهد داشت که آنهم به تدریج به تعطیلی نانوایی خواهد انجامید.

 

رستمی تصریح کرد: به دلیل نبود امکان پرداخت هزینه های مختلف من مجبور هستم عذر تعدادی از کارگران خود را که بیمه هم هستند بخواهم. از مسئولین خواستارم فکری به حال نانوایی ها در آستانه تعطیلی و کارگرانی که بیکار خواهند شد بکنند.

 

 

وی گفت: مسئولین حداقل با کاهش مقدار اندکی از سهمیه دیگر نانواییها و تحویل آن به ما از تعطیلی نانوایی و بیکاری کارگران جلوگیری نمایند.

 

رستمی خاطر نشان کرد: شرایط برای خود بنده که مشکل اجاره مکان نانوایی را ندارم بسیار سخت و نفس گیر است در حالی که اکثر نانوایی های آزاد پز ما باید اجاره را نیز در کنار هزینه های آب، برق، گاز، کارگر و .. پرداخت نمایند. قطعا این امر به تعطیلی نانوایی ها و بیکاری تعداد زیادی از کارگران شاغل در این واحدها خواهد انجامید.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد