سرویس: گیلانغربکد خبر: 109828|11:07 - 1396/01/16
نسخه چاپی

گزارش؛

بازارچه سومار علی رغم افزایش صادرات هنوز رسمی نیست/امیدواری مسئولان برای رسمی شدن بازارچه

بازارچه سومار علی رغم  افزایش صادرات هنوز رسمی نیست/امیدواری مسئولان برای رسمی شدن بازارچه
مطلع الفجر:بازارچه سومار که به عنوان یکی از سوهای امید مردم منطقه برای برون رفت از وضعیت محرومیت موجود به شمار می اید هنوز غیر رسمی است .

 به گزارشمطلع الفجر،در سال 90 طی مصوبه ای با الحاق قسمتی از خاک بخش سومار از شهرستان قصرشیرین به شهرستان گیلانغرب و مرزی شدن این خطه، این امکان فراهم شد تا با احداث بازارچه سومار که مصوبه ایجاد آن مربوط به پیش از مرزی شدن گیلانغرب یعنی سال 82 بود، این شهرستان از بن بست و محرومیتی که در آن گرفتار شده است، خارج شود.

 

برای احداث بازارچه مرزی سومار نزدیک به هفت سال مذاکره بین دو کشور انجام شد و توسط مسوولان وقت هزینه های زیادی صرف ایجاد زیرساخت ها در این مرز شداگرچه در ابتدا تنها محموله سیمان از این معبر مرزی به عراق صادر می شد ولی اکنون  صادرات از این کریدور تجاری افزایش یافته است.

 تا جایی  که در روزهای اخیر سرپرست فرمانداری گیلانغرب از صادرات 482 هزار و 500 تن انواع کالا از بازارچه مرزی سومار این شهرستان به عراق در سال 95 خبرداد .

 

 فرهاد همتی در خصوص توسعه  میزان صادرات از بازارچه مرزی سومار  نیز چنین گفت:"صادرات کالا به لحاظ وزنی در سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن 62 درصد رشد داشته است."

 

اما نکته مهم اینکه بازارچه مرزی سومار برای تحقق انتظارات مردم  محروم شهرستان باید از وضعیت کنونی  یعنی غیر رسمی بودن برخلاف  بازارچه های مرزی رسمی چون پرویز خان و شوشومی در استان، بیرون آید و در این راستا  مسئولان وزرارت کشور  باید اهتمام لازم را برای توجه بیشتر به این منطقه بکار گیرند.

 

سرپرست فرمانداری گیلانغرب در خصوص اخرین وضعیت تبادلات  این بازارچه گفت :در سال 95 شاهد  رشد وزنی کالاهای صادراتی از طریق بازارچه سومار نسبت به سال 94 بودیم  تا جایی که  ارزش دلاری کالاهای صادر شده در سال گذشته 242 میلیون و 487 هزار دلار و نسبت به سال 94 رشد پنج برابری داشته است.

 

همتی با اذعان به این مطلب که بازارچه سومار یکی از مهمترین ظرفیت ها و راه های خروج شهرستان از بن بست است، افزود: تحقق این مهم در دستور کار وزارت کشور است و با پیگیری های استاندار کرمانشاه و دیگر مسئولان و هم افزایی دستگاههای ذیربط، امید است به زودی ارتقای بازارچه به مرز رسمی را شاهد باشیم.

بازارچه مرزی رسمی سومار عاملی برای ایجاد توسعه، امنیت پایدار و اشتغال در 16 فروردین سال 94 با حضور مقام های استانی کرمانشاه و دیاله عراق به طور رسمی افتتاح و صادرات کالا از این مرز به عراق از سر گرفته شد که این آغازگر فصل نوینی از تاریخ این شهر مرزی بود، اگرچه این اغاز پایانی بر انتظارات مردم محروم منطقه در سومار و گیلان غرب نبود-چرا که مردم نیازمند فعالیتهای  کوله بری ،تجارت چمدانی و دیگر فعالیتهای مرزهای رسمی اند - اما رسمی شدن این مرز  حد اقل  انتظاری است که مردم 8 سال رنج و مرارت کشیده این منطقه انتظار آن را دارند.

 

اگرچه مسئولان اجرایی استان هنوز نتوانسته اند قبای رسمی بودن را بر تن بازارچه سومار بپوشانند اما تحقق این مهم می تواند گام موثری هم در ایجاد اشتغال و ساماندهی وضعیت بیکاری در شهرستان گیلانغرب و هم در توسعه تبادلات تجاری با بخش عرب نشین عراق  داشته باشد.

مرز سومار نزدیکترین مرز کشورمان به بغداد است که کمترین فاصله را با کربلای معلا و استان های جنوبی عراق دارد و از این حیث میتواند به عنوان مسیری برای تردد زوار عتبات عالیات به حساب آید ظرفیتی که تاکنون نادیده گرفته شده است .

بازارچه سومار در فاصله پنج کیلومتری  این شهر واقع  و با شهر  گیلانغرب کمتر از 60 کیلومتر فاصله داردو
در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.

شهرستان گیلانغرب  در غرب استان کرمانشاه بالغ بر 60 هزار نفر جمعیت و دارای دو بخش مرکزی و گواور است که بر اساس اخرین خروجی مرکز امار ایران بیکار ترین شهر استان کرمانشاه  است

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد