سرویس: تازه های خبرکد خبر: 113746|07:20 - 1404/07/23
نسخه چاپی

جاده‌های گیلان‌غرب؛ قتلگاه خاموش مردم دومین شهر وسیع کرمانشاه

جاده‌های گیلان‌غرب؛ قتلگاه خاموش مردم دومین شهر وسیع کرمانشاه
گیلان‌غرب با وسعت چندین برابر، از حداقل امکانات راهداری و ماشین‌آلات فرسوده و ناکارآمد بهره می‌برد جناب آقای مدیر کل اداره راهداری استان کرمانشاه شما بفرمایید کجای این موضوع نگاه متوازن و عدالت محور است؟!

به گزارش مطلع الفجر ،خبرنگار: مجتبی جنگلی نیا/در حالی‌که گیلان‌غرب به‌عنوان دومین شهرستان وسیع استان کرمانشاه از نظر مساحت و گستره جغرافیایی شناخته می‌شود، وضعیت راه‌های این منطقه به روایتی تلخ از ۴۰ سال عقب‌ماندگی، فرسودگی و بی‌توجهی مدیریتی بدل شده است؛ جاده‌هایی که امروز بیش از مسیر ارتباطی، به "قتلگاه خاموش مردم" تبدیل شده‌اند.

براساس مستندات موجود، محورهای مواصلاتی گیلان‌غرب از جمله مسیرهای دهستان‌های دیره، گلین، سومار، ویژنان، قلاجه و داربادم از ایمنی بسیار پایینی برخوردارند؛ نبود شانه‌سازی، فقدان علائم هشداردهنده کافی و نقاط حادثه‌خیز متعدد، چنان تردد در این مسیرها را خطرناک کرده که مردم بسیاری از روستاها ترجیح می‌دهند برای انجام امور روزمره، خرید و مراجعات اداری به شهرستان‌های همجوار مانند سرپل‌ذهاب و اسلام آباد و گاهاً ایوان غرب مراجعه کنند تا از رنج و خطر این جاده‌ها در امان بمانند.

با وجود آنکه شهرستان گیلان‌غرب با وسعت جغرافیایی گسترده و توپوگرافی سخت و کوهستانی، نیازمند شبکه‌ای ایمن و توسعه‌یافته از راه‌های روستایی و ترانزیتی است، اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه تاکنون برنامه توسعه‌محور پایدار ، جامع و عملیاتی برای ارتقای وضعیت جاده‌های این شهرستان که در سایه حوادث تلخ و مرگبار جاده‌ای به جاده‌های مرگ لقب گرفته‌اند ارائه نکرده است.

در مقایسه، شهرستان‌هایی مانند سرپل‌ذهاب با حوزه استحفاظی کمتر از ۲۰ کیلومتر از مسیر ریجاب تا قره‌بلاغ، از امکانات به‌مراتب مناسب‌تری در حوزه نگهداری و ایمنی راه‌ها برخوردارند.
این در حالی است که گیلان‌غرب با وسعت چندین برابر، از حداقل امکانات راهداری و ماشین‌آلات فرسوده و ناکارآمد بهره می‌بردجناب آقای مدیر کل اداره راهداری استان کرمانشاه شما بفرمایید کجای این موضوع نگاه متوازن و عدالت محور است؟!

کارشناسان حوزه حمل‌ونقل معتقدند با تکیه بر یک دستگاه گریدر با قدمت سالهای اول انقلاب!و تجهیزات مستهلک و بدون نوسازی ماشین‌آلات، نمی‌توان انتظار "تحول راهداری" در چنین شهرستانی را داشت.
مردم گیلان‌غرب خواهان اصلاح اساسی، شانه‌سازی و حذف نقاط حادثه‌خیز در محورهای اصلی و روستایی هستند و بارها ازطرق مختلف مطالبات خود را مطرح کرده‌اند.

با این وجود، به گفته فعالان مدنی و اجتماعی شهرستان، پاسخ‌ها غالباً در حد گفتاردرمانی باقی مانده و اقدام عملی موثری مشاهده نشده است.

در همین زمینه مردم شهرستان گیلان غرب از استاندار محترم کرمانشاه درخواست دارند تا موضوع بررسی و اصلاح محورهای مواصلاتی این شهرستان، به‌ویژه جاده گیلان‌غرب – دهستان دیره که جاده‌ای به ارث مانده از دوران جنگ با پیچ و خم‌ها و نقاط حادثه خیز مرگبار بی‌شمار است را به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دهد و دستورات مقتضی و موکد را به اداره‌کل راهداری استان ابلاغ نماید.

مردم این شهرستان معتقدند، نادیده گرفتن ایمنی راه‌ها در دومین شهر وسیع استانه کرمانشاه، مصداق ترک فعل اداری و تضییع حقوق عمومی است و در صورت تداوم بی‌توجهی، پیگیری‌های مدنی تر  و حقوقی از طریق مراجع قضایی استان در دستور کار قرار خواهد گرفت.