سرویس: آسیاکد خبر: 20611|08:18 - 1392/06/25
نسخه چاپی

"جنگ دلار" و بحران سوریه

"جنگ دلار" و بحران سوریه
1534765_587مطلع الفجر-ابتکار مسکو برای انتقال سلاح های شیمیایی سوریه در چارچوب قوانين بین المللی ،نقشه آمريكا برای آغاز جنگ عليه سوریه را با چالش جدي مواجه ساخته است اما تبعات اقتصادي آنرا نيز براي آمريکا نبايد ناديده گرفت.
 
به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ این موفقیت های دیپلماتیک تنها صلح موقت را برای خاورمیانه به ارمغان خواهد آورد، چرا که واشنگتن در نهایت طرح خود را كه سال هاست براي آن برنامه ريزي كرده است، به بايگاني نخواهد سپرد و به جد مترصد يك بهانه براي تجاوز و یا حداقل گرفتن امتیازاتی مي باشد.از سوي ديگر، افکار عمومی به شدت با برنامه های ایالات متحده برای مداخله نظامي مخالف مي باشد، و اين فاكتور نيز كاملا در عملی شدن طرح آمریکا تاثير گذار خواهد بود.
با توجه به نتايج نظر سنجی هاي اخير، بیش از 70 درصد از آمریکایی ها با برنامه های اوباما مخالف مي باشند و ابتکار عمل روسیه را به عنوان راه مناسب برای خروج از بن بست خطرناک مي دانند.
هر چند ایالات متحده تمایل زيادي براي آغاز جنگ سوريه دارد  اما واشنگتن به خوبی مي داند كه اين مسير پر از موانع بازدارنده مي باشد.  بدون شك حمله شیمیایی حومه دمشق توسط ارتش سوریه صورت نپذيرفته است بلكه جبهه مخالف دولت ملي براي بهانه تراشي و آغاز جنگ چنين اقدامي را مرتكب شده است.
در ماه مي و بنا به گفته "کارلا دل پونته" محقق سازمان ملل متحد، شورشیان سوریه از عامل اعصاب سارین استفاده كرده اند. بنا به اظهارات وی، احتمال تكرار اين حملات نيز وجود دارد. تحریکات هدف يكساني را دنبال مي كنند، آنها به ایالات متحده آمریکا، فرانسه و دیگر کشورهای ائتلاف ضد سوریه، که دارای ذخایر شیمیایی عظیمی هستند، توجیهی برای پياده ساختن خواسته خود،خلع سلاح یکجانبه دمشق به بهانه "مبارزه با تروریسم" با جنگ خواهند داد.
اما سلاح های شیمیایی تنها عامل بازدارنده سوریه برای مقابله با مداخله نظامي آمريكا نمي باشد.
به عنوان مثال، نیروهای عملیات ویژه سوریه آماده اند تا در خاک ایالات متحده مورد استفاده قرار گیرند، در نتیجه ممکن است اين رويارويي فراتر از هر گونه انتظارات دور از ذهن رقم خورد.به گفته وزارت دفاع سوریه، صدها نفر از سربازان عملیات ویژه سوریه در حال حاضر در قلمرو ایالات متحده مستقر شده اند. تمامی مبارزان در واحد هاي سه تا هفت نفر گروه بندی شده اند و توسط نیروهای ویژه سوریه به کار گرفته و تحت آموزش گسترده اين نيروها بوده اند. آنها آماده انجام عمليات در آمريكا مي باشند.اهداف بالقوه شامل راه آهن، ایستگاه های برق، نیروگاه ها، ، پایانه های نفت و گاز، و اهداف نظامی، اغلب پایگاه های هوایی و دریایی مي باشند.  نیروهای ویژه سوریه تجربه جنگ علیه اسرائیل، در مبارزه با اقدامات مداخله گرانه تل اويو در لبنان و سوریه را دارند.
از طرفی  نيازي به حضور اين نيروه ها در خاك آمريكا نيز احساس نمي شود چرا كه اين نيروها مي توانند منافع ایالات متحده در اسرائیل، ترکیه، عربستان سعودی و غیره را نیز مورد هدف قرار دهند.
 عربستان سعودی یکی از فعال ترین بازيگران جنگ افروز مي باشد. شیعیان 15 درصد از جمعیت مسلمانان را تشکیل می دهند و رياض با ،ايران شيعيان عراق، بحرين و لبنان خصومت ديرينه دارد. با اينحال، تقابل این جنگ برای عربستان نیز مشکل ساز خواهد بود.
 مصر نیز یک نوع بازدارنده تلقي مي گردد. بن بست بین دولت و اسلام گرایان مورد حمایت آنکارا نيز از اين امر مستثني نمي باشد. مداخله علیه سوریه ممکن است به جنگ داخلی در مصر و توقف تانکر های حمل و نقل در کانال سوئز منجر شود.
   مسیر شمالی روسیه کوتاهترین مسير ارتباطي و قطب اصلی اقتصادی این منطقه مي باشد (غرب اروپا، آمریکای شمالی و جنوب شرق آسیا) اما هنوز شرايط مورد نياز براي اين كار وجود ندارد بنابراين بسته شدن كانال مسير را دورتر خواهد ساخت.
جنگ علیه سوریه قیمت نفت را به طور اجتناب ناپذیری بالا خواهد برد و دلار نيز به پايان مسير خود نيز نزدیك تر خواهد شد چرا كه در نیمه اول سال 2013   ایران، استرالیا و پنج كشور برتر  اقتصادی جهان، از جمله چین، ژاپن، هند و روسیه تصمیم به تغییر ارز دلار با ارزي ديگر در تبادلات تجاري گرفته اند.
مسکو، بزرگترین صادر کننده نفت، و پکن، بزرگترین وارد کننده نفت جهان، برای حذف دلار از معاملات نفتی خود آماده مي باشند.  تحقق اين امر یک تهدید عمده برای ایالات متحده آمریکا مي باشد.
هدف از به راه اندازی مداخله نظامي علیه سوریه به نظر تلاشي برای جلوگيري از فروپاشی پولي ارزي ایالات متحده مي باشد.  دموکراسی در سوریه باعث نگرانی واشنگتن نيست بلکه سقف بدهی، مسئله ای است که ممکن است ایالات متحده را به يك "دولت شکست خورده" تبدیل كند.  با شرايط كنوني اقتصاد آمريكا،و اقدام روسيه چين و ايران برای كنار گذاشتن دلار،واشنگتن دیگر توانايي برخورد و رهبری جهان را نخواهد داشت.  بنابراين سوريه جبهه رويارويي آمريكا با روسيه چين ايران خواهد بود و می توان از آن با عنوان "جنگ دلار" نام برد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد