سرویس: ویژهکد خبر: 112251|13:52 - 1400/09/21
نسخه چاپی

امام جمعه گیلانغرب:

نگاه دولت سیزدهم در مذاکرات رفع یکپارچه تحریم‌ها است

نگاه دولت سیزدهم در مذاکرات رفع یکپارچه تحریم‌ها است
امام جمعه گیلانغرب گفت: نگاه راهبردی دولت سیزدهم در دور جدید مذاکرات وین، با اراده در عمل، رفع یکپارچه تحریم‌ها و اخذ تضمین و راستی‌آزمایی بر سر یک توافق مستمر برای رشد اقتصادی کشور است.

به گزارش مطلع الفجر ،حجت الاسلام «مجتبی فاطمی نسب» در گفت و گو یی افزود: اتفاقاتی که در این روزها شاهد بودیم در مرحله اول مذاکره کنندگان با یک هیات ۴۰ نفره راهی وین شدند که حضور هیات ایرانی با این تعداد و با یک آرایش هوشمندانه متشکل از مدیران ارشد و کارشناسان متخصص، حکایت از آمادگی ایران داشت.

وی اظهار داشت: در مرحله دوم تشدید فشارهای رسانه ای غرب، رژیم صهیونیستی، آمریکا و اروپا به منظور تهدیدات روانی را شاهد بودیم که خللی وارد نکرد و ایران با دست پر در این دوره ظاهر شد.

دولت به دنبال رفع مشکلات اقتصادی کشور است

امام جمعه گیلانغرب گفت: آمریکا تلاش کرد که یک ریل گذاری مطلوب پیش ببرد و سمت و سوی مذاکرات را به سمت هسته ای پیش ببرد اما حرف ایران و رویکرد کشورمان واضح بود و تیم مذاکره کننده برای رفع تحریم ها نه به طور موقت بلکه به طور مستمر در این میدان ایستادگی کرد.

حجت الاسلام فاطمی نسب ادامه داد: تلاش دیگر آمریکا خاتمه دادن به مذاکره و شکست بود اما تیم مذاکره کننده ایستادگی کرد و مذاکرات ادامه یافت.

وی تصریح کرد: این دوره از مذاکرات نشان داد نه آمریکا و نه اروپا در پی توجه به متن مذاکره نیستند و دنبال خواسته های دیگر و مباحث پررنگ تر از متن و فرا متن هستند که جمهوری اسلامی ایران نشان داد هرچند دنبال رفع تحریم ها برای انتفاع اقتصادی در برابر همه تعهدات بوده و هست اما بر اساس این تفکر و تعهدی که به شکوفایی اقتصاد در داخل دارد توجه و نگاهش به مذاکرات نیست.

وی گفت: همزمان با مذاکرات، دولتمردان هم مشغول ریل‌گذاری و هم خدمات مختلف و مدیریت اقتصادی کشور در داخل هستند و با این تعداد سناریویی که در این مدت مذاکره وین دیدیم در مواجه با هریک از این اقدامات تیمی متشکل از کارشناسان و متعهدانه ما مباحث و اقداماتی را در مقابله با همین سناریوها در نظر گرفتند که یک توافق ایده آل و مقبول و قابل تامل شکل بدهند که تحریم های ظالمانه و رفع مشکلات اقتصادی کشور از بین برود و مذاکره ات نتیجه بخش باشد.

او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در ادامه سندهایی آماده کرد که همه طبق برجام و قواعد و قوانین حقوقی و طبق نظر کارشناسان و متخصصان برای رفع تحریم های مغایر با برجام و ارایه تضمین های لازم بود.

او اضافه کرد: در سند سوم منوط به پذیرش راستی آزمایی بود که پافشاری بر این سه سند اروپا را به انفعال واداشت و آمریکا را عصبانی کرد که در بین کشورهای اروپایی نیز اختلاف هست.

 وی گفت: سه کشور اروپایی هر کدام با یک زبانی سخن از عدم پذیرش این ۲ سند دادند که البته چین و روسیه بیشتر بر تداوم مذاکرات توجه کرده و از ایران حمایت کردند.

وی افزود: آمریکا با طرح کمتر برای کمتر و توقف برای توقف به دنبال یک توافق موقت است و در واقع در این طرح دنبال خرید زمان است و اثر گذاری تحریم ها و  تقویت آن ها بر اقتصاد ایران است.

آمریکا از تغییر ریل اقتصادی ایران نگران است

امام جمعه گیلانغرب ادامه داد: از جمله اهداف توافق موقت آمریکا این است که دنبال پاک کردن گذشته منفی خود بدون پرداختن کوچکترین هزینه ای در مذاکرات است و این کشور در شرایط فعلی نیازمند ترمیم چهره خود به دنبال ناقض تعهدات است که اهمیت انتخاباتی و وجهه بین المللی برای آمریکا به خصوص در دوران بایدن دارد.

وی افزود: هدف دیگر بر ایده توافق، دامن زدن به پدیده اجتماعی شدن مذاکرات و شرطی سازی اقتصاد کشور است که دولتمردان نهایت هوشیاری را در این زمینه  داشته باشند چون آمریکا نگران تغییر ریل اقتصادی ایران به سمت اقتصاد مقاومتی و تاب آوری در مقابل تحریم ها است.

او گفت: هدف دیگر مسلط سازی نظام بازرسی های شدید آژانس هسته ای و موانعی است که می تواند بر سر راه پیشرفت برنامه های کشور ایجاد کند که امروز کشور ما بیش از پیش به برق هسته ای نیاز دارد و آمریکا می خواهد سد راهی در رسیدن کشور ما به پیشرفت و یک توافقی که روند رشد اقتصادی کشور را تقویت کند، باشد.

گره زدن نجات اقتصاد کشور به مذاکرات جنگ روانی است

امام جمعه گیلانغرب در بخش پایانی سخنانش گفت: طرح توافق موقت در این مذاکرات که آمریکا به دنبال آن است نشانه عدم پایبندی غرب به برجام است که هرگز پایبندی و تعلقی به برجام نداشته و دنبال تمسک به انواع  شیوه ها برای امتیازگیری حداکثری و امتیاز دهی حداقلی است.

حجت الاسلام فاطمی نسب افزود: توجه به راهبرد رهبر معظم انقلاب اسلامی و خدمت به مردم و استفاده از زمان بسیار مهم است که دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار خود این توصیه ها را در برنامه های خود دنبال می کند.

وی ادامه داد: نمی توانیم مساله تحریم ها را در کاهش رشد اقتصادی کشور نادیده بگیریم ولی گره زدن بحث نجات اقتصاد کشور به مذاکرات یک جنگ روانی برای ملتهب کردن جامعه است و دولت برای این قضیه حساسیت لازم را خواهد داشت.

وی افزود: انجام مذاکرات برای رفع تحریم است و قرار نیست مانند گذشته مباحث اقتصادی کشور با هسته ای گره بخورد و عملا با رفتن آمریکا تمامی وعده ها و مسایل اقتصادی روی زمین بماند و انجام چنین مذاکره ای در دولت جدید برای رفع تحریم است.

وی گفت: با وجود اتهام زنی هایی که به دولت سیزدهم برای رفع تحریم ها و مذاکره زده می شود دولت به طور جدی در صدد رفع تحریم هاست.

او اظهار داشت: دولت سیزدهم بر فرهنگ سازی برای کار جهادی توام با عقلانیت تاکید دارد و این رویه اکنون در مسوولان کنونی کشور دیده می شود.

حجت الاسلام فاطمی نسب افزود: همچنین دولت دنبال اصلاح ساختار های معیوب اقتصادی است که مهم ترین گام برای اصلاح  ساختار بودجه مبتنی بر شفافیت است و دولت وعده داد  بودجه سال ۱۴۰۱ شفاف بسته شود کاری که برای اولین بار به عنوان یک کار ابتکاری است از سوی دولت پیشنهاد داده شد و می تواند چندین هزار بودجه و  ردیف های زائد را از ساختار بودجه حذف کند./ایرنا