مطلع الفجر-یکی از دغدغه های عموم ساکنین شهرستان گیلانغرب که کم و بیش اقشار دیگری از جامعه نیز در بخش های مختلف با آن روبرو هستند مسئله شلوغی برخی از شعب آنهاست
به گزارش مطلع الفجر، معضل ازدحام بانک ها ی گیلانغرب، از مشکلات روزمره ای است که طیفی از مراجعین به شعب بانکی را درگیر خود می نماید.
با توجه به اینکه ماهیت ارتباط بانک ها با عموم مردم جامعه مناسبات و مراودات مالی است، به تبع عملکرد این بخش از ساختار اداری جامعه از حساسیت بالایی برخوردار و با ظرافت های خاص به خود همراه است.
این معضل که گاه افراد مدت زمان بسیاری را برای انجام امور بانکی خود، مصروف آن می نمایند علاوه بر اینکه میزان ساعات کار مفید افراد مراجعه کننده را در طول روز کاهش می دهد و از سوی دیگر می تواند سطح استرس های روزمره افراد درگیر با آن را نیز بالا برد و خود منبع تولید فشار و استرسهای روانی و عصبی شهروندان گردد
یکی از عواملی که مسبب این شلوغی هاست را می توان در پرداخت مبالغ بسیار ناچیزی جستجو نمود که گاه سازمان ها و ارگان های دولتی و غیردولتی پرداخت آن را به شماره حساب بانکی محدود می نمایند که به تبع مراجعه کنندگان نیز ملزم به پرداخت آن در ساز و کار مراودات بانکی می شوند امری که می تواند با پرداخت وجوه این چنینی به صورت مستقیم به ادارات مربوطه محقق گردد.
اگر چه ممکن است احتمال برخی سوءاستفاده ها، ادارات را مجاب به تعریف این روند نماید، اما بنظر می رسد می توان با در نظر گرفتن چارچوب هایی خاص در ساز و کارهای اداری، دریافت مبالغ این چنینی را به صورت مستقیم و خارج از عملیات بانکی در دستور کار قرار داد و ضریب امنیتی و سالم سازی آن را نیز لحاظ کرد.
از سوی دیگر گسترش خدمات مالی و اداری به صورت اینترنتی تا حدود بسیاری حجم ازدحام بانک ها را پایین می آورد که البته اقدامات مطلوبی در چند سال اخیر در این راستا صورت گرفته که با تقویت هر چه بیشتر این روند و افزایش دامنه اطلاع رسانی می توان این ساز و کار را در سطح گسترده تری به جامعه تزریق نمود و اگر چه در شهرستان گیلانغرب حتی هم امور ابتدایی چون پرداخت قبوض آب و برق و ... از طریق بانکها واریز میگردد و باید در راه اعتماد به توسعه تکنولوژی و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی آن اقدام شایسته ای انجام شود چرا که سیر گذرای این روند حرکت لاکپشتی دارد
شکی نیست که در کنار تمهیدات این چنینی باز هم بخش هایی از جامعه، همچنان تمایل بیشتری به انجام امور به صورت سنتی و به شکلی که در گذشته مرسوم بوده نشان می دهد که نمی توان آن را به کلیت جامعه تعمیم داد و به نظر می رسد با افزایش شعب بانکی، و افزایش نیوهای انسانی و عابر بانکها و در کنار آن فرهنگ سازی و الزام آور نمودن انجام امور مالی و بانکی به صورت الکترونیکی و اینترنتی توسط خود اشخاص تا حدود زیادی می توان بار این ازدحام و شلوغی را در شعب بانکی که هم برای بانک داران و کارمندان آن و هم مراجعه کنندگان کلافه کننده است را سبک نمود و به تبع در تسهیل هر چه مطلوب تر انجام روزمره عملیات بانکی تاثیر بسزایی خواهد داشت
امید است روند کند خدمت رسانی در بانکهایی نظیر بانک ملی ،صادرات و تجارت که شلوغی و ازدحام بیشتری دارند با افزایش نیروهای انسانی ،تعداد عابر بانکها و .... نسبت به کسب رضایت مندی مشتریان و شهروندان کوشا باشند و نباید این موضوع را از یاد برد که اختلالات مکرر عابر بانکها و سرویس نکردن سیستمی انها منشاء خیلی از شلوغی ها در صف بانکهای موصوف است

