مطلع الفجر/*کشف و احداث راه آهن و خطوط ریلی یکی از مهمترین عواملی است که در تحولات اقتصاد جهانی در دو سه قرن اخیر نقش به سزایی داشته است.
در دوران انقلاب صنعتی و اختراع ماشین بخار بشر به سرعت مسیر توسعه را طی کرد واز طریق دستیابی و کشف فن آوریهای جدید گامی مهم در توسعه حمل ونقل و افزایش سرعت و حجم انتقال بار و مواد اولیه برداشت و این مهم از طریق راه آهن صورت گرفت که تحولی بس عظیم و بزرگ در آن زمان بود.
از راه آهن می توان به عنوان مهمترین وسیله حمل و نقل در هر کشوری نام برد چون هم توان حمل زیاد کالا را دارد و هم از مصرف انرژی صرفه جویی می کند و امروزه با توسعه فناوریهای برقی بیشترین بازده را در بخش حمل و نقل دارد وهم چنین با توجه به حساسیت در مورد آلودگی محیط زیست کمترین خسارت را از نظر میزان آلودگی وارد می کند.
در کشور ما ایران استارت احداث راه آهن از اوایل حکومت پهلوی زده شد و تاکنون شاهد ادامه روند ریل سازی و احداث خطوط را ه آهن بوده ایم ،اما با وجود اینکه تاکنون 20 استان رسما به شبکه ریلی متصل شدهاند اما متاسفانه هنوز بخش هایی از کشور من جمله غرب ایران واستان کرمانشاه ازاین نعمت برخوردار نیستندو سالهاست که مردم این استان گوش خود را آماده شنیدن سوت قطار کرده اندو بی شک یکی از دلایل بیشمار عدم توسعه یافتگی استان را در همین امر می توان جستجو کرد.
با توجه به کیفیت نامناسب و ظرفیت کم و اشباع شدن مسیرها و جاده ها اجرای پروژه راه آهن می تواند به عنوان راهی برای جهش به سوی توسعه در استان کارساز باشد.
راه آهن می تواند زمینه های مناسب توسعه را به عنوان یکی از صنایع مهم در بخش حمل و نقل فراهم سازد.
مزیت های شاخص حمل و نقل ریلی نسبت به سایر عوامل در بخش حمل ونقل را میتوان در 3 بخش عنوان کرد ؛
1- چندین برابر از حمل ونقلهای جاده ای ،دریای و هوایی کارآمدتر و ایمن تر است ودر مقابل نسبت به بقیه مسیرها زمین کمتری تصرف می کند .
2- جابجایی بار و مسافر بصورت انبوه وخیلی بیشتر ازسایر عوامل صورت می گیرد.
3- از نظر منابع سوختی نیزصرفه جویی می شود و ازنظر مسئله آلودگی کمترین خسارت را به محیط زیست وارد می کند الایهال با این تفاسیر به نظر می رسد این نوع حمل ونقل باید در اولویت کارهای اجرایی استان به عنوان یکی از راههای رسیدن به توسعه در کرمانشاه قرار گیرد.
ازسوی دیگر با توجه به موقعیت استان کرمانشاه به عنوان همسایه و مرزمشترک 330 کیلومتری با کشور عراق ،توسعه را ه آهن می تواند امتیاز مهمی برای ترانزیت و تجارت در استان با وجود دو بازارچه مرزی درشهرستانهای قصرشیرین و گیلانغرب محسوب گردد و میتواند زمینه های مساعدی را برای خروج ازبن بستی ،بوجود آمدن فرصت های شغلی و رفع بیکاری و ایجاد سرمایه گذاریهای جدید ومولد را در این منطقه فراهم سازد.
*کیوان عظیم زاده /کارشناس ارشد اقتصاد
