مطلع الفجر13:45 - 1395/10/07
گذشته و آینده گیلانغرب در دستان ما؛

روند ترافیکی شهر گیلانغرب نیازمند بازنگری با حضور کارشناسان و صاحب نظران است

مطلع الفجر:هنگامی که در سال 69 روند بازسازی شهر گیلان غرب را اغاز کردند اولین چیزی که باید در اولویت قرارمی گرفت شهرسازی ، نمای آن و توجه به زیرساختها بود که به شایستگی مورد توجه قرار نگرفت.

مطلع الفجر/* در همان سالهای اغاز بازسازی ، نقشه شهرسازی گیلانغرب تهیه شد، اما با دخالت و اعمال نظرهایی از سوی برخی افراد مسئول و حتی متنفذ ، نمای خیابانها و میدانهای شهر به گونه ای تغییر کرد که کمترین زیان و ضرر ملکی را به واحدهای تجاری  شخصی آن افراد در خیابانها و دور میدانهای شهر واردکند.

هرچند در آن زمان مخالفتهای جزیی صورت گرفت اما با توجه به نفوذ افراد ره بجایی نبرد.

آنها فکر می کردند آینده گیلانغرب همین تعداد محدود ماشین  با این وضعیت ترافیکی است که شهر جوابگوی عبور و آنهاست، حتی خیابان های فرعی و کوچه ها را نیز بر اساس منافع خود و اقوام تغییر دادند.

اما به مرور هرچه سال به سال رو به جلو آمدیم مشکلات بیشتر خود را نمایان می کرد،هراز چندگاهی شورای ترافیک به فکر راه کار و چاره اندیشی برای برون رفت از مشکل ترافیکی موجود شهر  افتادند اما باز بنا به دلایلی ناتوان ماندند، مانند حضور پارکبان در محدوده دو میدان مسجد جامع و راهنمایی و رانندگی و یا فراهم کردن پارکینگ دور قلا باستانی که حتی کمتر از خیابانها مور  استفاده قرار می گیرد.

اما در این چند روزاگرچه نیت و قصد بانیان رفع مشکلات موجود و گره کور ترافیک شهری بود اما  تجربه شکست خورده چندسال پیش مبنی بر یک طرفه کردن خیابان و عبور یک مسیر از محله علیرضاوندی دوباره تکرار شد که اینبار می بینیم نارضایتی مروم و مغازه دارام و مشکلات ترافیکی بیشتری بوجود آورده است.

در بین گزینه های موجود متاسفانه این بار بدون لحاظ کردن نظرات کارشناسی به شکل  کامل آخرین راه کار و گزینه را انتخاب کرده و عملا دست خودرا برای گزینه های دیگر بسته اند.

اولا: ترافیک در این محدوده مربوط به حدودا یک ساعت و هنگام عصر بود که در نمام شهرها انری طبیعی است،لذا به راحتی می شد برای آن فکر اسایی و درستی انجام داد، مثلا از ساعت 4 تا 6 عصر هر دو مسیر توقف ممنوع می شد.

دوما: از امور ساده و مرحله ای استفاده میشد ؛مانند عدم ورود و توقف وانت های فروشنده سیار در این محدوده و توقف ثابت ماشین های مغازه داران در طول روز فقط در مقابل دکان خود.

سوما تجهییز و فعال سازی شهرک مشاغل فنی جهت کمتر کردن فشار ترافیکی جهت خرید قطعات و رسیدن به تعمییرگاه ها در نقاط مختلف شهر.( طرح ساماندهی مشاغل مزاحم و الاینده خارج از  شهر سالهاست رها شده و به سر انجام نرسیده است)

یک مورد دیگر بستن دوربرگردانها سطح شهر است در حالیکه همه به فکر کوتاه کردن مسیرها برای کم کردن اتلاف وقت و سوخت هستند با اینکار برای یک دور زدن لازم است نصف شهر را بگردیم.

اکنون همانطور که ما مسولین 25 سال گذشته را بخاطر این مساله مورد نقد قرار می دهیم فرزندان ما نیز سالها بعد کار بدون کارشناسی امروز ما را با شدت بیشتر و سرزنش و نکوهش نسبت یاد میکنند، پس تا دیر نشده ،کارشناسی دقیق انجام گیرد و  با تشکیل یک جلسه تخصصی با دعوت از صاحب نظران   محور و چالش ایجاد شده ترافیکی در شورای ترافیک مورد بررسی قرار گیرد خواه نا خواه شاکله عمومی مردم تابع  یک کار تخصصی و کارشناسی هستند و بی شک از ان استقبال خواهند کرد .

*مهرداد ابراهیمی