مطلع الفجر12:50 - 1402/10/18

اقدام تحسین‌برانگیز زیست‌محیطی برای احیای جنگل‌های گیلانغرب

ظرف سال‌های اخیر یکی از ضرورت‌های پیش روی افق زیست‌محیطی در منطقه، توجه به ترمیم بافت جنگلی و ترویج فرهنگ درختکاری بوده است.

به گزارش مطلع الفجر ، دکتر حمیدرضا مرادی صبح امروز دوشنبه در آیین نهال‌کاری گیلانغرب، با اشاره به ضرورت اعتلای فرهنگ‌سازی در حوزه توجه به امر زیست‌محیطی و منابع طبیعی، گفت: امروز با وجود چالش‌های زیست‌محیطی مانند حوادث غیر مترقبه نظیر سال‌های اخیر بر ماست تا به عنوان قدمی هرچند کوچک در راستای درختکاری، بذرپاشی و صیانت از حوزه منابع طبیعی قدمی برداریم. 

این  نخبه طبیعت‌دوست افزود: قطعاً حضور و اقدام طبیعت‌دوستانه ما می‌تواند برای فرزندان و قشر جوان آینده و کنونی الگوبخش باشد. 

این پرشک عمومی  افزود: ورود نخبگان و چهره‌های مطرح  اجتماعی، پزشکی، بزرگان و نهادهای مطرح می‌تواند مسیر تحقق توسعه فرهنگ جنگل‌کاری و طبیعت‌دوستی را تسریع ببخشد. 

در اجرای طرح مشارکت مردمی کاشت یک میلیارد درخت، در عرصه‌های جنگلی این شهرستان ۲ هزار نهال اوکالیپتوس و بادام تلخ در ارتفاعات روستای شیخ سرخ‌الدین (شورابه) مشرف به جنوب غربی شهرستان  با مجری طرح حمیدرضا مرادی و با همکاری فرمانداری، سپاه ناحیه، جهاد کشاورزی، هلال احمر و منابع طبیعی گیلانغرب کاشته شد. 

قطعا ورود چهره‌ها و فعالان اجتماعی، انجمن و سمن‌ها به عرصه‌های فرهنگ‌سازی و بسط کنش‌گری‌های زیست‌محیطی خصوصا در گیلانغرب که بافت جنگلی و مرتعی بکر آن را که گاهی طعمه حریق و گاهی قربانی خشک سالی می‌شود،   جانی دوباره خواهد بخشید.
شهرستان گيلان غرب با 224 هزار و 500 هكتار مساحت داراي 175 هزار و 369 هكتار منابع ملي است كه عرصه هاي منابع طبيعي آن با پوشش غني مرتعي و جنگلي و نيز دارا بودن ذخاير معدني از جمله قير طبيعي (بيتومين)، سنگ گچ و 2 كارخانه گچ فعال، ضمن تامين علوفه مورد نياز دام ها سهم عمده اي در توليد مواد معدني مورد نياز شهرستان، استان و حتي كشور را دارد.