مطلع الفجر09:42 - 1402/02/20
یادداشت؛

هنر، به تصویر کشیدن دود سیگار و بدن نیمه عریان نیست

فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی با آن چیزی که در سریال‌های نمایش خانگی مشاهده می‌شود بسیار فاصله دارد.

به گزارش مطلع الفجر ،فرشته سنجیده فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: سریال‌های نمایش خانگی در سال‌های اخیر کارگردانان و تهیه کنندگان زیادی را به سمت خود کشانده و در این میان برای جذب مخاطب و به دست آوردن پول هنگفت از بسیاری از چارچوب‌های اخلاقی و اجتماعی عبور کرده اند

سریال‌هایی که محدودیت و نظارت کمتری بر آنها وجود دارد و همین هم البته آسیب‌های زیادی را در این سریال‌ها متوجه جامعه ساخته که البته اگر فکری برای آن نشود در آینده ای نه چندان دور تاثیر گسترده آن بر جامعه ایران قابل لمس و مشاهده خواهد بود.

فیلم‌ها و سلبریتی‌ها همیشه و در هر جامعه ای برای سنین خاص به‌ ویژه نوجوانان هیجان انگیز و بعضاً به صورت الگو هستند، متاسفانه در سریال‌های خانگی که در سال‌های اخیر ساخت آنها سرعت گرفته است شاهد عبور از خطوط قرمز اخلاقی و اجتماعی و حد و مرزهای احترام در جامعه هستیم که سازندگان فیلم ها آنها را به شیوه ای اغراق آمیز در فیلم‌ها نمایش می‌دهند.

در این سریالها کم کم نیم تنه عریان مردها دارد عادی می شود، سکانس سیگار کشیدن زن و مرد پای ثابت این سریال‌های خانگی شده است، بی احترامی و حرمت نگه نداشتن بزرگترها و به‌ ویژه پدر و مادرها بارها در این سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی مشابه که به‌ قصد سیاه‌نمایی جامعه ایران و جایزه گرفتن از جشنواره های خارجی انجام می شود، مشاهده شده است.

رابطه خارج از عرف و شرع دختران و پسران و عادی انگاری آن برای پدرها و مادرها، مهمانی‌های مختلط و خوردن مشروب، ترویج بی‌حجابی و... گوشه‌ای از آسیب‌های بزرگی است که سریال‌های نمایش خانگی آنها را به خورد مخاطبان می دهند.

برخی از سازندگان فیلم‌های ما در کشور هنر را با دود سیگار و خشونت اشتباه گرفته‌اند، برخی از انها فکر می‌کنند اگر چند جمله جنسی و رفتار منحرف اخلاقی و جنسی را در فیلم شان به نمایش بگذارند کاری هنری کرده‌اند در صورتی که همین فیلمها که در بیشتر موارد برای فروش بیشتر و نشان دادن غیرواقعی جامعه ایران انجام می‌گیرد می تواند تاثیرات منفی را برای نوجوانان و خانواده هایمان به همراه داشته باشد و فرهنگ اصیل ایرانی را مورد هجمه قرار دهد.

جای تاسف آنجاست که اکثر این سریال‌ها محتوای خاصی هم ندارند و با مضمون عشق و عاشقی و خیانت و سیاه نمایی جامعه ایران و بعضاً سرگرمی ساخته می‌شوند، اما سازندگان آنها فرصت را غنیمت شمرده تا با عبور از خطوط قرمز جامعه و خانواده های ایرانی ذهن های کنجکاو نوجوانان را به سمت خود برده و این رفتارها را در جامعه ایران عادی انگاری کند و حتی حفظ بنیان خانواده ها را با خطر جدی مواجه کنند.

 

بر متولیان نظارت بر این سریال ها که اصلی‌ترین آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ساترا(سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) هستند لازم و ضروری است که نظارت خود را قوی‌تر کنند و مراقب فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی باشند که دارد توسط عده‌ای در قالب نویسنده و فیلم ساز به سمت غربی شدن و ولنگاری پیش می‌رود.