مطلع الفجر11:06 - 1401/12/05
باحضور دکتر هاشمی؛

نشست تخصصی نقش اولیاء و مربیان در تربیت دینی کودکان در گیلانغرب +عکس

نشست تخصصی نقش اولیاء و مربیان در تربیت دینی کودکان در گیلانغرب برگزار شد.

به گزارش مطلع الفجر ، نشست تخصصی  با موضوع: نقش اولیاء و مربیان در تربیت دینی کودکان  صبح ا پنجشنبه مورخه ۴ اسفند ماه ۱۴٠۱ با حضور معاونت پرورشی، دبیرستاد اقامه نماز شهرستان، دکتر شسوار هاشمی متخصص روانشناسی، مربیان و اولیاء دانش آموزان پیش دبستانی در محل تالار مجموعه فرهنگی دفاع مقدس این شهرستان برگزار شد.

 

در این نشست دکتر شهسوار هاشمی متخصص روان شناسی، مراحل رشد و تحول  فرزندان در مقاطع سنی مختلف  و آموزش  قدم به قدم نماز  بچه ها  را مورد بحث و بررسی قراد داده و نحوه تعامل اولیاء و مربیان را با دانش آموزان یاد آور، و با بیان اهمیت  ۷ سال اول و دوم فرزندان  و شرایط خاص آنها گفت: بچه ها در این سنین  از حساسیت خاصی برخوردار بوده و یکی از مهمترین مراحل زندگی آنها می باشد؛لذا نحوه برخورد، رفتار و کردار پدران و مادران و مربیان با کودک بعنوان الگوی عملی بسیار تاثیر گذارمی باشد

 وی تقلید را یکی از مشخصه های سن زیر ۷ سال بیان و انجام فرائض دینی در حضور کودکان با ایجاد زمینه های خوشایند از طرف والدین برای آنها  را یکی از راههای گرایش فرزندان به سمت  و سوی تربیت دینی و علاقه مندی به یاد گیری و  انجام فریضه الهی نماز دانستند؛ و  با اشاره به آیه 28 سوره رعد:الابه ذکرالله تطمئن القلوب، بالاترین درجه آرامش روحی روانی انسان  را در گرو توجه به معنویت ، عبادت  و ذکر و یاد خدا عنوان نمود که کامل ترین شاخص و مصداق آن نمازاست.                                                                                                              

دکتر هاشمی اظهار داشت: در هزاره چهارم عمر بشر و عصر امپراطوری رسانه‌ای تربیت همچنان مقوله ای پیچیده به نظر می رسد لذا با توجه به مراحل رشد و تحول انسان، ضروری است که با نیازهای هر مرحله از رشد آشنایی داشته و  اهمیت شناخت مخاطب در اولویت قرار گیرد.

هاشمی افزود اهمیت هفت سال اول در پایه ریزی رشد و شخصیت کودک حائز اهمیت بوده  که در این خصوص نقش و حضور مادر در اولویت و ضروری می نماید. 

 این متخصص روانشناسی در ادامه مراحل رشد و تحول از نگاه پیاژه اریکسون و نقش الگوگیری و سرمشق سازی بندورا  وسبک های فرزندپروری و نیاز اساسی  بشر در  این عصربه معنویت را تشریح  وتلاش در جهت  تربیت دینی فرزندان را مورد تاکید قرار داد.

پس از آن منصوریان دبیر ستاد اقامه نماز شهرستان با تبریک ایام خجسته شعبان به حاضرین گفت: کودکان هدیه های ارزشمند ی هستند که خداوند بعنوان امانت به ما سپرده  و ما را بر سرنوشت آنان حاکم کرده است .و ما باید از این هدایا به نحو مطلوب مراقبت کرده و آنها را به مقصد برسانیم.لذا فرزند نعمتی الهی است و مسئولیت والدین در قبال آن تربیت نیکوست و نعمت فرزند یک نعمت بهشتی و بالا تر از دارایی و ثروت  است .

دبیر ستاد اقامه نماز، بر تعامل بین اولیاء و مربیان تاکید کرده و هماهنگی و ارتباط مستمر بین این دو را همراه با موفقیت و پیشرفت دانش آموزان عنوان و خطاب به اولیا گفت: برای فرزندانتان به طور روزانه وقت بگذارید و هرچه می توانید سطح ارتباط خود با آنها را بالا ببرید و به رشد شخصیت آنها کمک کنید.

 

منصوریان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) که فرمودند: هراندیشه ای اگر در قالب هنر نگنجد ماندنی نیست، خطاب به مربیان و اولیاء گفت:  آشنا نمودن نونهالان به امر نماز در قالب هنر؛ با  بازی ، سرود ، داستان و شعر از روشهای تاثیر گذار وماندگار بوده  و بر آن تاکید نمود.

و ی در ادمه از تلاش مسئولین آموزش و پرورش خصوصا  شریفی معاونت پرورشی بخاطر اهتمام در جهت توسعه و ترویج فرهنگ نورانی نماز تقدیر تشکر نمود.

در پایان نیز به نونهالانی که سوره هایی از قرآن و شعر نماز را قرائت نمودند از طرف ستاد اقامه نماز هدایایی تقدیم آنان شد