مطلع الفجر12:09 - 1401/10/12
رییس دادگستری گیلانغرب:

صلح یاران و هیأت های صلح، بازوان توانمند نهادهای سازشی در دستگاه قضا هستند+تصاویر

رییس دادگستری گیلانغرب با تاکید بر نقش معتمدین و ریش سفیدان گفت :استفاده از ظرفیت های مردمی در جهت حل اختلافات و ایجاد سازش در دعاوی ، راهبرد مهم دستگاه قضایی است.

به گزارش مطلع الفجر ، نورالدین صفری رییس دادگستری شهرستان گیلانغرب  در جلسه صلح یاران و هیأت های صلح شهرستان گیلانغرب  با حضور دکتر منوچهر فتاحی معاونت توسعه حل اختلاف دادگستری  استان کرمانشاه با تاکید بر نقش بزرگان ، ریش سفیدان و معتمدین  در نیل به سازش حد اکثری در پرونده های دادگستری گفت: قوه قضائیه براساس سند تحول قضائی که به تأیید مقام معظم رهبری رسیده و مبنای عملی در قوه قضائیه قرار گرفته است، هفت مأموریت مهم و اصلی قوه قضائیه را که برگرفته از وظایف پیش بینی شده این قوه در اصل 156 قانون اساسی است در نظر گرفته و در ذیل هر مأموریت ، چالش هایی که وجود دارد را مطرح و به راهکارهای برون رفت از آن پرداخته است.

رئیس دستگاه قضا در شهرستان گیلانغرب اظهار داشت: امروز توفیق حاصل کردیم که در خدمت بزرگان و ریش  سفیدان ومصلیحین این منطقه باشیم ،بدون شک مصلحین و بزرگان در طول تاریخ منادی صلح و سازش بوده و هستند و ایل بزرگ کلهر و کلهر نشینان در صلح و سازش زبانزدعام و خاص  بوده و هستند.

صفری افزود : اصلاح ذات البین و حل اختلاف ما بین اقشار جامعه از تاکیدات شرع مقدس و سیره اهل بیت علیه السلام بوده و برکات این سنت بر همگان روشن است .
رییس دادگستری گیلانغرب یاد آور شد :رویکرد جدید دستگاه قضا ایجاد صلح و سازش و آشتی حداکثری در پروندهای مطروحه در محاکم با همکاری بزرگان و ریش سفیدان است و این رویکرد مبین  این است که  مصلیحن به حق  بازوی دستگاه قضایی هستند چرا که دراسلام  مصالحه مقدم بر صدور حکم است.
 وی ابراز  داشت : امروز شاهد سازش حداکثری در پرونده های دادگستری شهرستان گیلانغرب هستیم که این سازش حد اکثری  مرهون تلاش شبانه روزی بزرگان و مصلحین و اعضای شورای حل اختلاف است.
 امام جمعه شهرستان گیلانغرب  نیز در این جلسهضمن اشاره به روایات و احادیث مستند و مستدل اسلامی  با تاکید بر توسعه و ترویج فرهنگ صلح و سازش در شهرستان گفت: با توسعه صلح و سازش در پرونده‌های قضایی، زمینه آرامش، آسایش، دوستی و برادری در جامعه افزایش خواهد یافت.
حجت الاسلام و المسلمین فاطمی نسب  با بیان اینکه یکی از ضروریات امروز جامعه ایمانی، توسعه فرهنگ مدار و صلح و سازش است، ابراز داشت:  در برهه کنونی توسعه فرهنگ مهرورزی و محبت در جامعه یک اصل در راستای جلوگیری از گسترش خشونت است.
 

به گفته وی، در جامعه‌ای که خشونت حاکم شود زندگی توام با آرامش نیست و بروز یک لحظه خشونت در خانواده و یا جامعه یک عمر بدبختی و تاسف را دنبال خواهد داشت و در این جامعه بدون شک وجود ریش سفیدان ، معتمدین و بزرگان همواره منشا صلح و سازش خواهد بود 
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نسب امام جمعه شهرستان گیلانغرب در جلسه طرح صلح یاران در شهرستان گیلانغرب موضوع و مشکلات مردمی را مطرح  و در مورد مشکلات شهر سرمست در بخش گواور  و حاشیه نشینان گیلانغرب گفت: مسئله اسناد مالکیتی مردم شهر سرمست با توجه به وجود قوانین مرتبط با صدور سند و با در نظر گرفتن یک سری مباحث که امروز دغدغه مردم و شهرداری، بنیاد مسکن و راه و شهر سازی است قطعا ورود  دستگاه قضایی می تواند  به رفع این دغدغه کمککند .
 وی همچنین  مسئله حاشیه‌نشینی شهر گیلانغرب را یاد آور و تصریح کرد : مدتی است که از غفلت مسئولین در سالهای قبل استفاده شده و ساخت و سازهای غیرمجاز ای در حاشیه شهر گیلانغرب ایجاد شده است  در این بین موضوع خدمات زیرساختی و اسناد مالکیتی دغدغه این حاشیه نشین ها است و حل این معظل و مطالبه مردم ورود  و توجه دستگاه قضایی را می طلبد.