مطلع الفجر17:25 - 1401/08/19
معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه:

با رفع موانع زیرساختی ، بازارچه سومار ظرفیت صادرات بالای یک میلیارد دلاری رادارد +عکس

با حضور معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه جلسه برون رفت مشکلات زیرساختی بازارچه مرزی سومار برگزار شد.

به گزارش مطلع الفجر ،معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه امروز بمنظور بررسی مسائل ومشکلات پایانه مرزی سومار و همچنین واحدهای تولیدی شهرستان گیلانغرب وارد این شهرستان شد. 

آقای بابا خانی در ابتدا از مجتمع گاوداری  ۶۵۰۰ راسی  باوان کلهر گواور بازدید نمود و ضمن بررسی مشکلات مربوط به زیرساخت ها  و  صادرات دام دستورات لازم را به دستگاههای مرتبط صادر نمود.

 معاون اقتصادی استاندار در ادامه از بخش های مختلف پایانه مرزی سومار بازدید نمود، حضور در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان در نقطه صفر مرزی و بررسی  وتصمیم گیری درخصوص مسائل ومشکلات این پایانه  برنامه دیگر باباخانی بود. 

وی در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان در مرز سومار اظهار داشت: مرز سومار یکی از مرزهای بسیار خوب در سطح کشور است که قابلیت توسعه بسیار بالایی را دارد و سابقه درخشانی در سال‌های گذشته هم در زمینه صادرات داشته است. 

وی گفت: اگر مسائل و مشکلات آن و موانع موجود برطرف گردد می تواند میزان صادرات به رقم های حتی بالاتر از یک میلیارد دلار نیز برسد. 

وی افزود: در جلسه کارگروه توسعه صادرات  غیر نفتی امروز مسائل و مشکلات پایانه مرزی مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفت.

ذر جلسه امروز  مقرر گردید در کارگروه ویژه مرز استان طی روزهای آتی با بوت مورد پیگیری قرار گیرد و تصمیمات لازم  در هر دو بخش مشکلات داخلی و مطالبات از طرف عراقی اتخاذ گردد. 

در این نشست همچنین مقرر شد تمام مشکلات مرز از لحظه ورود کامیون ها به پارکینگ تا خروج از مرز ظرف یک هفته احصاء و در جلسه کارویژه و توسعه صادرات استان در هفته آتی مطرح و مورد تصمیم گیری قرار گیرد. 

بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان گیلانغرب از دیگر برنامه های سفر یک روزه آقای باباخانی به شهرستان بود. 

بازارچه مرزی سومار که به عنوان یکی ازکریدورهای مهم صادراتی  استان بلکه منطقه به حساب می آید هرگونه تعلل و اختلال در روند صادرات میتواند منجر به پیامد هایی شود که  همین اندک سبقه وخوشنامی آنرا هم مخدوش نماید.
استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق ۲ مرز رسمی و چهار بازارچه مرزی دارد که مرز سومار نزدیکترین مرز به بازار مرکزی بغداد در عراق است و  این مرز به لحاظ نزدیکی با مرکز کشور عراق و همچنین مسافت کم آن با عتبات عالیات از اهمیت خاصی برای کشورمان و همچنین کشور عراق برخوردار است.
بازارچه سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب 67 کیلومتر است. 
در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است. 
بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاهتر کرده است و اکنون عمده کالا از این معبر به استان های شرقی عراق صادر می شود./