مطلع الفجر08:35 - 1401/02/06

آفت مرگباری که به جان جنگل‌های بلوط گیلانغرب افتاده است+ تصاویر

رییس اداره منابع طبیعی گیلانغرب گفت: شیوع آفت پروانه برگ‌خوار در جنگل‌های بلوط، گیلانغرب باعث وارد شدن خسارت به بخشی از درختان شده است.

به گزارش مطلع الفجر ،رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گیلانغرب گفت: شیوع آفت پروانه برگ‌خوار در جنگل‌های بلوط، باعث وارد شدن خسارت به بخشی از درختان مناطقی از میاندار، کاسه کران و کله شک این شهرستان با صورت لکه‌ای شده است.

 

جبار ولی پور  در گفتگویی در خصوص این آفت  جنگلی  افزود: هرساله اوایل فصل بهار پروانه های برگ خوار به صورت لکه ای از برگ درختان بلوط تغذیه می‌کنند اما خسارت این لاروها، اغلب با رشد مجدد برگ درختان جبران می‌شود.

وی اظهار داشت: چنانچه تراکم آفت زیاد و میزان خسارت بالا باشد باید با یک فرآورده بیولوژیک مثل B.T درختان آلوده محلول پاشی گردند.
 

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گیلانغرب در ادامه گفت: چند سال پیش در بازدید منطقه «مله‌نی» آثار خسارت این آفات در برخی نقاط مشاهده گردید که در سطح ۲۰ هکتار جنگل‌های بلوط مله نی با B.T محلول پاشی شدند و نتیجه مطلوبی در تلفات آفت حاصل شد.
 

پروانه برگ خوار آفتی است که به درختان بلوط و گیاهان گوناگونی مانند مرکبات، پسته، بادام و بسیاری دیگر از گیاهان حمله می کنند، این آفت به پنج نسل در طبیعت می تواند خسارت وارد کند.

پروانه جوانه خوار بلوط (Tortrix viridana L) که در چند دهه اخیر، گونه‌های مختلف بلوط را مورد حمله قرار داده آفتی بسیار مخرب است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده و حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شوند.

این آفت با آغاز فصل بهار در سطح جنگل‌های بلوط در ناحیه رویشی زاگرس شروع به فعالیت کرده و خسارات زیادی را به عرصه‌های طبیعی وارد می‌کند که این حشره با تغذیه بی‌رویه از جوانه‌ها و برگ‌های درختان، ظاهر درخت را عاری از برگ می‌کند و همین باعث می‌شود بسیاری از مردم با گمان بر خشکیدگی درخت، به قطع آن در عرصه اقدام کنند.

شهرستان گیلانغرب ۲۰۵ هزار هکتار منابع طبیعی دارد که ۷۵ هزار هکتار آن جنگل است واز این مقدار ۸۰ درصد را گونه بلوط تشکیل می‌دهد./.