مطلع الفجر11:17 - 1400/09/02

مار افعی دم عنکبوتی در منطقه امله قیوت گیلانغرب+ فیلم

گونه‌منحصر به فرد افعی «دم‌عنکبوتی» به عنوان گونه نادر در منطقه در شهرستان گیلانغرب مشاهده شد .

به گزارش مطلع الفجر ،یک حلقه مار افعی دم عنکبوتی در منطقه امله قیوت گیلانغرب مشاهده و تصویربرداری شد.

این گونه نادر از خانواده افعی‌ها قبلاً در گیلانغرب نیزدر زله زرد و سریوان  مشاهده شده است که نشان از پراکنش این گونه کمیاب از افعی‌ها در حوزه شهرستان گیلانغرب است.

رابطه با خصوصیات مار دم عنکبوتی بیان کرد: این نوع مار‌ها ماری نسبتاً متوسط از خانواده‌های افعی است و مشخصه اصلی این مار که باعث شهرت وی گردیده مربوط به انتهای دم این خزنده است که به شکل رتیل یا عنکبوت است.

یک  کارشناس محیط زیست شیوه تغذیه مار دم عنکبوتی را منحصر بفرد توصیف کرد و گفت: ساختار دم این موجود بسیارشگفت انگیز است و این مار از طریق حرکات دم خود اقدام به جلب، فریب و سپس شکار طعمه می‌کند.
شکل ظاهری و رفتار منحصر به فرد این مار باعث شده که باغ‌ وحش‌ها و مجموعه‌داران زیادی از سراسر جهان خواهان نگهداری این گونه باشند. به همین دلیل درخواست‌های زیادی برای جمع‌آوری و جابه‌جایی این گونه وجود دارد که این‌ موضوع می‌تواند انگیزه‌ای برای تجارت غیرقانونی گونه باشد. اضافه شدن به فهرست سایتس عامل بازدارنده مهمی در تجارت غیرقانونی این‌گونه به کشورهای دیگر است. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، متاسفانه در سال‌های گذشته تعداد نامعلومی از این گونه به کشور آلمان منتقل شده و در شرایط اسارت نیز زادآوری داشته است و افراد این گونه‌ منحصر به فرد در بعضی بازارهای غیر رسمی به فروش می‌رسند./