مطلع الفجر12:23 - 1397/11/14
گزارش

سایه سنگین مصرف قلیان بر سلامت جوانان گیلانغرب/ اقدام مردم پسند دادستانی و پلیس درپلمپ قلیان سراها

مطلع الفجر:عرضه و مصرف قلیان به واسطه گرایش زیاد در بین جوانان ونوجوانان به یکی از نمودهای سوء آسیب های اجتماعی و تهدید سلامت بدل شده است .

به گزارش مطلع الفجر،بسیاری از مراکز پذیرایی مجاز و غیر مجاز، از قلیان به عنوان یک ابزار تفریح و وسیله ای برای جذب و افزایش مشتری بویژه جوانان و نوجوانان استفاده می کنند تا قلیان به یک رفتار اجتماعی تبدیل شود.

زیان مصرف قلیان 20 برابر سیگار است ضمن اینکه توتون هایی با اسانس به اصطلاح میوه ای در قلیان ها سبب ایجاد بیماری های ریوی و مشکلات تنفسی می شود.
کارشناسان معتقدند هر وعده قلیان برابر مصرف یک پاکت سیگار است و در هر بار مصرف آن دود بسیار زیادی وارد ریه می شود و عوارض زیادی برای مصرف کننده در دراز مدت به همراه دارد.
هر فرد با مصرف قلیان بیش از 600 ماده سمی و مهلک را وارد ریه خود و اطرافیان می کند و استفاده از قلیان به صورت مشترک خطر انتقال بیماری های عفونی از قبیل هپاتیت، سل، آنفلوانزا و بیماری های ریوی را در پی خواهد داشت.
بحث بر سر ماندن و نماندن قلیان در ایران سابقه‌ای طولانی دارد، جمع آوری قلیان و پلمپ قلیان سراها دشوار و  و تا حدی غیر عملی است.
در همین راستا باید با ایجاد مراکز تفریحی، رفاهی و سرگرمی سالم برای جوانان باید از روند رو به گسترش قلیان در پارک‌ها، رستوران‌ها و سفره خانه‌های سنتی و اماکن عمومی جلوگیری کرد.
http://178.216.249.72/1396/13961012/82783114/n82783114-72087526.jpg
مسئولان موظف هستند با آموزش‌های مستمر در زمینه مضرات قلیان برای خانواده ها و قشر نوجوان و جوان جامعه، مانع گرایش آنها به مصرف قلیان شوند.

 درماههای اخیر در سطح شهر گیلانغرب عرضه قلیان به راحتی در برخی قهوه خانه ها و حتی قلیان سراها به منظور جذب جوانان و نوجوانان و ترویج این شغل و کی کاذب ترویج پیدا کرده بود .

 تا حدی که بسیاری از خانواده ها در تماس با رسانه مطلع الفجر از این وضعیت اظهار گلایه و دلنگرانی کردند  که به لحاظ تاثیر  تبلیغات در روحیه نوجوانان و جوانان انها گاها بعد از تعطیلی کلاس درس انها راهی قلیان سراها می شووند .

 انها بر این باورند که وجود این قلیانی ها به پاتقی برای ترویج یک آسیب اجتماعی مضر است که انها را به سلامت اینده فرزندانشان نگران ساخته است .

 بر این اساس و با پیگیری های انجام شده ارگانهای متولی از دادستانی محترم و عدالت پیشه  تا پلیس امنیت و حتی بهداشت در این حوزه با هدف اهمیت به سلامت عمومی و اجتماعی جامعه  قدم در راه حذف این مراکز تهدید سلامت نهادند که به حق هم قابل تحسین و هم مورد پسند مردم شهرستان بود .

فرمانده انتظامی شهرستان گیلانغرب در گفگو با مطلع الفجر ضمن تاکید براهمیت به سلامت عمومی و اجتماعی جامعه اظهار داشت:طی اجرای طرح پاکسازی نقاط آلوده شهرستان، ۱۴ باب قلیان سرا متخلف پلمپ شد.

علی عزیزیان فرمانده انتظامی شهرستان گیلانغرب تصریح کرد:در طرح پاکسازی نقاط آلوده شهرستان، ۱۴ باب قلیان سرا متخلف پلمپ همچنین ۴۸ عدد قلیان نیز از قلیان سرا‌ها جمع آوری شد .

وی با بیان اینکه این قلیان سرا‌ها به محلی برای تجمع افراد ناباب و پاتوق مجرمان تبدیل شده بود، گفت:جمع آوری این قلیان سرا‌ها در محل‌های مختلف شهر گیلانغرب رضایت عمومی شهروندان را در پی داشته است.

فرمانده انتظامی گیلانغرب در پایان گفت:شهروندان می‌توانند گزارش‌های خود در رابطه با قلیان سرا‌های متخلف را با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ در میان گذارند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به موضوع رسیدگی شود .